Mobiili ihmetyttää – seminaarit vastaavat?

Perttu Tolvanen

Mobiilikanavat ovat kuuma puheenaihe web-ammattilaisille tällä hetkellä. Moni haaveilee mobiilisivustosta tai mobiilisovelluksista. Myös mobiilimainonta kiinnostaa, koska käyttömäärät kasvavat hurjasti. Esimerkiksi IAB Finland järjestää 24.11.2011 mobiilimainontaan erikoistuneen seminaarin. Lavalla on mm. HS.fi mobiilikanavakehityksestä vastaavia henkilöitä sekä Fonectan ja Nokian asiantuntijoita. Tavoitteena on selventää sitä mihin mobiilimaailma on menossa mainostajan näkökulmasta. Seminaarin hinta on IAB:n jäsenille 150 euroa (+alv.) ja ei-jäsenille 300 euroa (+alv.). Tuttuun tapaan kaksi ensimmäistä tämän artikkelin kommentoijaa saa ilmaislipun seminaariin.

Mobiilikanavan konseptoinnin vaikeuden lisäksi päänsärkyä aiheuttavat tällä hetkellä myös teknologiat. Erilliset mobiilisaitit ovat haastavia toteuttaa jo pelkästään päätelaitetunnistuksen vaikeuden takia. Tabletit ja muut konvergenssin kurimuksessa elävät laitteet tekevät erillisten saittien ylläpidosta jatkossa vieläkin hankalampaa. Miten kukaan voi tietää milloin käyttäjä haluaa mobiiliversion ja milloin täyden version? Voiko edes käyttäjä itse tietää?

HTML5 on ollut pitkään web-ammattilaisten huulilla, mutta suuria ja dramaattisia muutoksia se ei ole vielä käytännön tekemiseen tuonut. Onneksi sentään muutama kotimainen firma on ryhtynyt puhumaan aktiivisesti HTML5:en tuomista suurista lupauksista. Esimerkiksi SC5 on kotimainen web-sovelluskehitykseen erikoistunut firma, joka järjesti hiljattain HTML5-aamupalatilaisuuden. Tuon tilaisuuden esitykset löytyvät nyt videoina verkosta.

Tällä hetkellähän HTML5 on hyvin hankalassa vaiheessa. Ympärillä on paljon puhetta, mutta vähän tekoja. Lisäksi teknisesti HTML5 ”päivityksen” omalle saitille voi tehdä hyvin helposti – ilman että oikeastaan mitenkään omaksuu taustalla olevia mahdollisuuksia. Käärmeöljykauppiaille siis markkinarakoa on tässäkin tarjolla.

SC5:n Pyry Lehdonvirran puheenvuoro tarttuu HTML5:en mahdollisuuksiin web-sovelluskehityksessä. Esitys havainnollistaa HTML5:en käänteentekevää toteutusmallia.

Pyry Lehdonvirta: HTML5-murros

Ilmaan jää tosin edelleen paljon kysymyksiä. Mitä HTML5 todella muuttaa? Kenen pitäisi olla kiinnostunut aiheesta? Onko tämä lähinnä mediayhtiöiden juttu vai pitäisikö muidenkin kiinnostua? Mitä jää saamatta jos haluaa tehdä vain yhden HTML5-sivuston eikä halua painia erillisten mobiilisaittien maailmassa?

Kommentit

  1. Taina Arjanmaa kirjoitti:

    Moikka,

    Ilmaisia lippuja kärkkymässä, koska aihe todellakin on kuuma

  2. Petri Mertanen kirjoitti:

    Google Analytics ym. seurantajärjestelmien avulla kannattaa seurata säännöllisesti mobiilikäyttöä.

  3. Petteri kirjoitti:

    Jos jompi kumpi ensimmäisitä feidaa lipun, niin tänne saa lähettää.

  4. Noora Suolaniemi kirjoitti:

    Mielenkiintoinen seminaari. Harmi, kun en ollut kahden ensimmäisen joukossa :/

  5. Anon kirjoitti:

    ”..eikä halua painia erillisten mobiilisaittien maailmassa?”

    Täh? Mitä tämä tarkoittaa? Miten ”mobiilisaitit” liittyvät HTML5:een? Erilliset mobiilisivustot ovat turhaakin turhempia turhuuksia.

  6. Perttu Tolvanen kirjoitti:

    Mun mielestä se liittyy sikäli, että HTML5 mahdollistaa järkevämpää päätelaitteen huomiointia (tai mahdollistaa päätelaitteen itse huomioida itse itsensä). Sinänsä yhden joustavan ja laadukkaan sivuston tekeminen ei liity pelkästään tekniikkaan, vaan ylipäätään siihen, että yritetään tehdä siitä yhdestä sivustosta sellainen, että se on käytettävä mobiilissa ja desktopilla. Pointtinahan on juuri se, että erilliset mobiilisivustot ovat ohimenevä trendi noinniinkun isossa mittakaavassa.

  7. Perttu Tolvanen kirjoitti:

    Hyvä puffi Janne! Tuo uutisoitu IAB:n seminaari on muuten huomenna käynnissä ja se lähetetään ilmaiseksi verkossakin osoitteessa ruutu.fi/showroom

    Jälkikäteen Nelosen Ruutu.fi:stä löytyy myös tallenteita seminaarista. Kuulemma Nelosen sponssilla tuollainen live-lähetys hoidettu. Eli jos kiinnostusta aiheeseen on, niin kannattaa tsekata verkossa tuo seminaari.

  8. Janne Kalliola kirjoitti:

    Olisiko vierityspalkin mahdollista lisätä ”tapahtuma”-osio tuonne ylälaitaan? Helpottaisi seminaareista tiedottamista ja lisäisi saitin arvoa kävijälle.

  9. Perttu Tolvanen kirjoitti:

    Hei Janne. Erittäin hyvä idea. Tulossa on :) Samanlainen palsta on tulossa kuin avoimet työpaikat ja uudet julkaisut. Odottaa vain, että uudistus saataisiin pihalle. Viime viikolla viimeksi istuttiin aiheesta alas. Nyt tavoitteena tammikuu julkistukselle. Sit olis tarkoitus tuoda muutenkin lisää virtaa palkkiin – kun samalla menee visu uusiksi ja muutakin pientä uudistusta tulee saittiin.

  10. Jorma kirjoitti:

    Mobiili on ehdottomasti tulossa todella kuumaksi aiheeksi. SEO-ammattilaisena itseä kiinnostaa HTML5:n vaikutus ja edut kiinnostavat entistäkin enemmän.

Jätä kommentti