Kotisivukone haluaa tehdä Passelit pk-yrityksille

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 13 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Valun Findkit-hakukonetuote uskoo tuovansa lisää laskutusta digitoimistoille.

Kotisivukone on aloittanut tv-kampanjoinnin joka selvästi kohdistuu pk-yrityksiin. Tv-spotit pyrkivät iskemään markkinakenttään joka on vuosia ollut melkoinen viidakko sekalaisia ratkaisuja ja usein korkeintaan keskinkertaisia lopputuloksia.

Erityisesti pienten yritysten verkkopresenssihän on ollut vuosia melkoista viidakkoa jota erityisesti pienten mainostoimistojen omat ylläpitotyökalut ja veljenpoikien php-viritelmät ovat hallinneet. Tässä hyvin sirpaloituneessa markkinassa ei tietysti sinänsä mitään suurta vikaa voi sanoa olevan, mutta pk-yrittäjillä toki olisi muitakin asioita mietittävänä kuin miten saada järkevät perushyvät kotisivut edullisesti ja edustavasti. Facebookin varaankaan kun ei omaa verkkopresenssiä vielä voi jättää.

Kotisivukone ei toki ole ensimmäinen tai ainut saman markkinan valloitusta yrittävä taho, mutta ei ollut Passelikaan aikanaan kun pienten yritysten taloushallintoa lähti valloittamaan. Nyt monilla pk-yrityksillä alkaa jo olla takanaan useampi verkkosivustoprojekti ja monet ovat maksaneet oppirahoja matkan varrella. Täten aika tuntuisi varsin kypsältä tällaiselle tee-se-itse-vaihtoehdolle jonka kustannukset ovat hyvin ennustettavat eikä odotettavissa ole mitään yllättäviä laskuja matkan varrella.

Kotisivukone on valjastanut videoihin esimerkiksi TV-kokki Jaakko Kolmosen joka esittelee videolla kuinka hän päivittää omia sivujaan Kotisivukoneen avulla.

Omatoimisesti väännetyt kotisivut eivät toki verkon laadun kannalta ole välttämättä aina sitä parasta A-luokkaa ja todennäköisesti useimmat Kotisivukoneen käyttäjät eivät ole web-suunnittelua opiskelleet tuntiakaan. Toisaalta muut vaihtoehdot on 2000-luvulla aika hyvin kokeiltu ja ei niistä mainostoimistoistakaan ole mitään erityisen maagisia toteutuksia aina irronnut.

Kärjistäen voisi jopa sanoa, että mainostoimistot ovat kerjänneet Kotisivukoneen kaltaista toimijaa useiden vuosien ajan panostamalla sitkeästi puoliturhien flash-kampanjasivustojen tekemiseen ja asiakkaiden lukitsemiseen omiin sivutyönä koodattuihin julkaisujärjestelmävirityksiin.

Kotisivukoneen onnistuminen voi olla merkittävä edistysaskel pk-yrityksien verkkopresenssille ja on erittäin toivottavaa, että mainostoimistot ja muut toimijat ymmärtävät mahdollisuutensa tukea pk-yrittäjiä tässä omatoimisessa verkkoläsnäolon rakentamisessa. Esimerkiksi tilitoimistot ja monet muut pk-yrityksiä palvelevat tahot ovat jo vuosia ymmärtäneet, että heidän roolinsa on parhaimmillaan luotettavana kumppanina joka auttaa kun tarvetta on, mutta ei yritä hoitaa kaikkea mahdollista.

Pitkällä tähtäimellä on jopa mahdollista, että Kotisivukone syö myös isompien verkkosivustoprojektien markkinaa ja näin kiihdyttää pudotuskilpailua etenkin alle 30 000 euron verkkoprojekteissa – joissa jo nyt käydään varsin tiukkaa kisaa eri toimijoiden välillä.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

7 kommenttia on “Kotisivukone haluaa tehdä Passelit pk-yrityksille”

  1. Uskoisin myös, että markkinaa Kotisivukoneen tyyppisille perusweb-ratkaisulle on olemassa. Tosin arvoitus on, että lähtevätkö nämä kaikkein pienimmät ja tähän mennessä verkossa minimipresenssillä (luettelomedia-asiakkaat) esiintyvät yritykset edes tämänkaltaisiin hankkeisiin.

    Omatoimisesti edellä mainitun kaltaiset yritykset tuskin ovat edelleenkään kiinnostuneita www-sivuja toteuttamaan tai edes ylläpitämään vaikka se teknisesti tehtäisiin kuinka helpoksi. Eli tässäkin tapauksessa tarvittaneen 3. osapuolta, jolloin tullaan taas normaaleiden tekniikkaratkaisuiden ja erityisesti Open Source-alustojen tonteille.

    Ehkä tiukemmin fokusoidut kohderyhmät, joille olisi tarjolla valmiiksi mietityt sapluunat, voisi olla potentiaalisin mahdollisuus.

  2. Ukko Kumpulainen

    Suomi on täynnä tee-kaikki-itse-yrittäjiä, joille palvelu sopii erittäin hyvin. Toinen puoli on ymmärtänyt, että kaikkea ei tarvitse tehdä itse.
    Hyvän alustan vahvuuksia on keskitetty hallinta ja ylläpito – kun ylläpitäjän oikea työ alkaa viedä aikaa sivujen päivitykseltä, ylläpitäjä voi olla varma ettei kukaan hakkeroi päivittämätöntä sisällönhallintaa.

  3. En jaksa uskoa, että “perus” PK-yrittäjillä riittää aika tai taito edes siedettävän sivuston toteuttamiseen omatoimisesti. Sitten hommassa alkaa olla ideaa, jos Kotisivukone alkaa tarjoamaan puolivalmiita ulkoasu- ja toimintopaketteja toimialakohtaisesti: parturille, putkifirmalle, kiinteistönvälittäjälle jne.

  4. Niko Korkiakoski

    Kyllä näiden “perus” pk-yrittäjien joukossakin alkaa pikkuhiljaa olemaan enemmän ja enemmän sellaisia, jotka pitävät sivuston toteuttamista tämän tyyppisellä työkalulla erittäin kätevänä ja aikaasäästävänä ratkaisuna vaikkapa yritystoiminnan alkuvaiheen väliaikaiseksi ratkaisuksi.

    Nykyään nuoren alkaessa yrittäjäksi, oli kyseessä sitten asentajaksi valmistunut, parturi-kampaajaksi opiskellut tai yliopistosta valmistunut diplomi-insinööri, on jokaisella käytännössä samat perustaidot tietokoneella toimimisesta, jokainen on kasvanut internetin parissa.
    Lähes jokainen kykenee toteuttamaan tällaisella työkalulla vähintään siedettävän näköisen kotisivun, jolla on kaikki tarvittava tieto yrityksestä ja tarvittavat perusominaisuudet vaikkapa kävijäseurantaan. Uskon, että tilausta palvelulle löytyy. Ongelmiahan tulee vastaan varmasti ainakin sivuston hakukonenäkyvyyden osalta tähän liittyvän tietotaidon puuttuessa kotisivun tekstejä laadittaessa ja otsikointeja mietittäessä ja niin edelleen.

    Oikeiden kohderyhmien tavoittaminenhan on kuitenkin se kotisivun tavoite positiivisen imagovaikutuksen lisäksi.

  5. Tommy Tauriola

    On hienoa, että Kotisivukone tarjoaa helpon ja nopean ratkaisun yrityksen webbipresenssin luomiseen ja moni uusi, miksei vanhakin yrittäjä saa työkalulla tuotettua sen perustasoisen kotisivun, josta käy ilmi ainakin yrityksen perustiedot.

    Suosittelisin kuitenkin uudelle yrittäjälle vahvaa harkintaa sen suhteen, minkälaisen web-näkyvyyden itselleen valitsee ja mitä toiminnallisuuksia liiketoiminta sivumoottorilta vaatii.

    Riittääkö tosiaan, että yrittäjä (etenkin esim. puhtaasti web-kauppaan keskittyvä) vain saa yhteystietonsa webbiin, vai pitäisikö kaupan integroitua yrityksen mahdollisiin taustajärjestelmiin? Vai pitäisikö taustajärjestelmiä enää ylipäätään olla, miksei kaikkea voisi saada samaan pakettiin “pilvestä” fiksulla kuukausihinnalla?

    Itse olen perustanut muutamankin yrityksen, jotka toimivat lähes pelkästään web-kauppana. Yritysten web-presenssin kriteerinä on tällöin ollut se, että saan yhdessä paketissa niin yrityksen kotisivut, web-kaupan ja laskutuksen, kuin tilausten ja varaston hallinnan. Luottokortti- ja verkkomaksut ovat myös tänä päivänä vahvasti niin kaupan yleisen menestyksen, kuin myös maksujen hallinnan kannalta tärkeä asia.

    Luonnollisesti olen halunnut tulostaa ALV-raportit kuun vaihteessa ja viedä tiliotteiden viitenumerot kauppaan maksutapahtumien tarkistamiseksi automaattisesti. Elämääni on helpottanut myös se, että järjestelmissä on ollut suora integrointi Itellan Prinetti -palveluun, jolla tulostan osoitekortit paketteihini suoraan järjestelmän hallinnasta.

    Tämä jos jokin on ollut uudelle yrittäjälle (miksei vanhallekin) mukavaa, kun kaiken on saanut yhdestä paikasta, yhdellä kuukausimaksulla. Erityisen kiinnostavaksi asian tekee sen, että esim. Kotisivukoneeseen verrattuna hintataso on käytännössä sama, mutta saat samalla rahalla niin. perustason web-presenssin, webbikaupan ja vieläpä toiminnanohjausjärjestelmän, jolla hoidat koko yrityksesi liiketoiminnan.

    Toki, Kotisivukoneellakin luot omana modulinaan “web-kaupan”, mutta kaikessa alkeellisuudessaan ja liiketoiminnasta enemmän tai vähemmän täysin irrotettuna se on lähinnä huvittava.

    Uudelle yrittäjälle suosittelen siksi laajaa tutkailua markkinoilla olevista vaihtoehdoista, vaikka olisitkin vain tekemässä “kotisivuja”. Ruokahalu kasvaa syödessä ja yrityksen asioiden hoitaminen yhdestä integroidusta järjestelmästä on huomattavasti mukavampaa, kuin erillisten järjestelmien tunkkaaminen puoleen jos toiseen.

  6. Uusi, facebookissa varsin näkyvästi mainostava taho on sivustopaketti.fi johon päädyin kokeiltuani ensin kotisivukonetta pari viikkoa.

    Ero on siinä, että ulkoasua ei voi tässä valitsemassani sivustopaketissa vaihtaa, mutta sisällön päivittäminen ja rakentaminen valmiin ulkoasun pohjalle on jopa helpompaa kuin kotisivukoneessa.
    Myös palvelu ja tuki nopeaa.

    Ulkoasu näyttää siltä kuin olisi laitettu isojakin summia nettisivuihin vaikka hinta on 59€/kk ja verkkokaupankin saa alle satasella.

    Näin aiemmissa viesteissä mainittua ulkoasun suunnittelutaitoakaan ei tarvita kun sitä ei allekirjoittaneellakaan ole.

  7. Kotisivukoneen omat valmiit pohjat kaipaisivat kipeästi uutta disainia.
    Toisaalta mahdollisuus tehdä sivut itse “rippikoulupohjalta” vaikutti omaan valintaani. Omat suurkeittiö sivuni http://www.ravintolatarvike.fi sivut olen tehnyt kotisivukoneella ja hinta/kk vastaan kysymiäni ammattilaisen suunnittelemia 1500 e sivuja sai kääntymään tee se itse sivuihin.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun