Dynamicweb-julkaisujärjestelmä hakee yhteistyökumppaneita Suomesta

Perttu Tolvanen

imageTanskalainen Dynamicweb-julkaisujärjestelmä on päättänyt tulla Suomen markkinoille kisaamaan ja hakee parhaillaan Suomesta pääyhteistyökumppania oman julkaisujärjestelmänsä jälleenmyyjäksi. DynamicWeb on Tanskassa päämajaansa pitävä yritys, jolla on varsin yhteistyökumppaniverkosto Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa. Dynamicweb on perustettu vuonna 1999 Tanskassa ja on työskennellyt kansainvälistymisensä eteen vuodesta 2005 asti. Dynamicweb pääsi myös viimeisimpään Gartnerin vertailuun ja onnistui näin kasvattamaan omaa näkyvyyttään suhteessa paremmin tunnettuihin kilpailijoihinsa EPiServeriin ja Sitecoreen nähden. Näistä kilpailijoista etenkin EPiServer on ollut Suomessa viime vuosina hyvin aktiivinen. Nyt Dynamicweb pyrkii samoille apajille tavoittelemaan markkinaosuutta erityisesti hieman pienemmissä web-projekteissa.

Dynamicweb on Microsoft-teknologioilla toteutettu web-julkaisujärjestelmä jolla on noin 4500 asennusta eri puolilla Eurooppaa. Dynamicweb tarjoaa perusjulkaisujärjestelmän lisäksi mm. verkkokauppakomponentin ja hakukoneoptimointimahdollisuuksia parantavan komponenttipaketin. Etenkin verkkokaupparatkaisuissa Dynamicweb pyrkii erottumaan kustannustehokkuudella esimerkiksi EPiServeristä, jonka lisenssit voivat nousta jopa useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin.

Dynamicwebin julkaisujärjestelmän käyttöliittymästä voi saada varsin hyvän käsityksen katsomalla videoesittely yhdestä järjestelmän hakukoneoptimoinnissa avustavasta moduulista. Toiminto ei varmasti saa pelkkiä riemunkiljahduksia todellisilta hakukoneoptimointiammattilaisilta, mutta on hyvä esimerkki siitä miten julkaisujärjestelmät voivat ohjata sisällöntuottajia tekemään parempaa verkkosisältöä.

Dynamicweb-julkaisujärjestelmän hakukoneoptimointimoduulin esittely

Tällä hetkellä Dynamicwebin vahvinta aluetta on Tanska, Norja ja Ruotsi. Asennuksia löytyy varsin paljon myös esimerkiksi Hollannista, Espanjasta ja Portugalista. Dynamicweb on perinteisesti ollut nimenomaan pk-yrityksien helppokäyttöinen ja edullinen julkaisujärjestelmä, mutta on viime aikoina lisännyt tuotteeseensa standardimoduuleina myös esimerkiksi verkkokauppatoimintoja. Edelleen Dynamicwebin keskeisimpänä kilpailuetuna voi kuitenkin pitää kustannustehokkuutta. Verrattuna esimerkiksi EPiServeriin tai Sitecoreen on Dynamicwebin hinnoittelu olennaisesti alhaisempaa. Täten tuote rinnastuu lisenssihinnoiltaan lähinnä kotimaisiin julkaisujärjestelmätuotteisiin (kuten Innofactorin Primeen).

Tulevaisuuden näkymät Dynamicwebin tuotteelle ovat varsin hyvät. Pääsy Gartnerin listoille kertoo edistyksestä etenkin yhteistyökumppaneiden saamisessa. Myös laajentuminen uusiin maihin on ollut aktiivista Dynamicwebillä viime aikoina ja pyrkimys löytää Suomestakin yhteistyökumppaneita on looginen jatko tälle toiminnalle. Dynamicweb ei toistaiseksi myöskään näytä pyrkivän kehittämään järjestelmästään saman raskaustason työkalua kuin esimerkiksi SharePoint, EPiServer tai Sitecore. Täten etenkin Suomen markkinoilla voisi Dynamicwebille löytyä niin yhteistyökumppaneita kuin asiakkaita.

Suomessa on tällä hetkellä varsin paljon potentiaalia kansainvälisille julkaisujärjestelmätuotteille, koska Suomessa on vahvoja omia tuotteita edelleen melko paljon – mutta etenkin avoimen lähdekoodin järjestelmien tuoma kilpailu kaventaa elintilaa näiltä yksittäisten firmojen omilta tuotteilta. Trendistä kertoo esimerkiksi Tiedon päätös hiljalleen haudata .Net-pohjainen Elevation-tuote ja siirtyä tekemään projekteja ensisijaisesti SharePointilla ja EPiServerillä. Myös monet pienemmät toimistot epäilemättä pohtivat oman tuotteensa elinkelpoisuutta vahvasti kilpailluilla markkinoilla.

Disclaimer: Tiedon siirtymisestä Elevation-tuotteestaan muiden tuotteiden integraattoriksi ei ole virallista tietoa saatavilla. Elevation-tuotteen laajan asennuspohjan johdosta tuki jatkunee vuosien ajan, mutta tiettävästi aktiivista tuotekehitystä ei ole tehty enää pitkiin aikoihin tuotteelle. Siirtymisestä EPiServer-integraattoriksi ei ole myöskään tullut tiedotetta tai vastaavaa – mutta tuskin tuleekaan, koska isona integraattorina Tieto toimii useiden tuotteiden kanssa eikä jaa tarkkoja tietoja siitä kuinka paljon minkäkin tuotteen parissa työskentelee ihmisiä. Tiedot perustuvat alalla työskentelevien henkilöiden nimettömiin kannanottoihin.

  1. Pekka Sahlsten says:

    Ohjattu SEO wizard julkkarissa, hieno juttu. Auttaa ainakin satunnaista kirjoittajaa muistamaan, mihin asioihin pitää kiinnttää huomiota. Tällaisia ominaisuuksia lisää, kiitos.