Esittelyssä: eZ Publish -julkaisujärjestelmä

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin julkaisujärjestelmät-artikkelisarjassa esitellään Suomessa markkinoilla olevia julkaisujärjestelmiä. Jos olet kiinnostunut esittelemään edustamasi tuotteen, niin ota yhteyttä Vierityspalkin toimitukseen.

Sarjan kahdeksas osa esittelee eZ Publish –julkaisujärjestelmän. eZ Publish on yksi vahvimmista viime vuosien uusista pelureista avoimen koodin julkaisujärjestelmäkentällä. Norjalainen järjestelmä on onnistunut yhdistämään kaupallisen tuen ja avoimen lähdekoodin tuotteen kiinnostavaksi paketiksi. Todisteena tästä on jo Suomessakin saavutettu varsin vakuuttava referenssilista isoja viestinnällisiä verkkopalveluita. Kysymyksiin vastasi NXC Finlandilta toimitusjohtaja Petri Mertanen ja ohjelmistosuunnittelija Tero Auralinna sekä Exovelta toimitusjohtaja Janne Kalliola ja vanhempi kehittäjä Jani Tarvainen.

Millainen historia on eZ Publish-julkaisujärjestelmällä?

“eZ Publish on yksi ensimmäisistä avoimen lähdekoodin järjestelmistä markkinoilla. Järjestelmä sai alkunsa Norjan Skienissä – veljekset Aleksander ja Bård Farstad olivat perustamassa eZ Systems -nimistä yritystä vuonna 1999, ja he päättivät julkaista eZ Publish -julkaisujärjestelmän GPL-lisenssin alla vuonna 2000.

Käytännössä eZ Systemsillä on vuosikymmenen historia ja kokemus avoimen lähdekoodin järjestelmän kehittämisestä sekä yhteisön kasvattamisesta.

Nykyään eZ Publish -järjestelmästä julkaistaan uusi versio puolen vuoden välein ja koska eZ Systems vastaa osittain järjestelmän kehittämisestä sekä myös asiakkaiden tukemisesta, voidaankin puhua enemmänkin kaupallisesta avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmästä.”

Millainen taustaorganisaatio järjestelmällä on?

“eZ Systems työllistää tällä hetkellä noin 60 henkilöä ja toimistot Skienissä, Oslossa, Dortmundissa, Pariisissa, Chicagossa ja Tokiossa. Maailmanlaajuisesti eZ Publishilla on lähes 100 virallista Businesspartneria, jotka luokitellaan hopea-, kulta- tai platinatasolle. Lisäksi eZ Publish -toteutuksia tekeviä yhteisön edustajia on lukuisia (yli 37 000 käyttäjää).

eZ-yhteisön äskettäin uudistettu "koti" sijaitsee osoitteessa http://share.ez.no. Yhteisön aktiivisimmat jäsenet ovat pääsääntöisesti Business- tai Communitypartnereita, jotka työskentelevät eZ Publish -projektien parissa.

Lisäksi eZ Systems osallistuu itse aktiivisesti yhteisön toimintaan ja kehittämiseen. Yhteisö on tuottanut lukuisia eZ Publish laajennuksia. Nykyään eZ Publishin kehitys on jaettu Community- ja Enterprise-versioihin, jolloin yhteisö pääsee osallistumaan myös itse järjestelmän ytimen kehitykseen. Yhteisön toimintaa koordinoi parin kymmenen henkilön tiimi. Yhteisö viestii aktiivisesti myös Twitterissä.”

Organisaatiot Suomessa

NXC Finland Oy on ainoa virallinen kumppani tällä hetkellä Suomessa edustaen korkeinta Platina-tasoa. NXC International SA on lähtöisin alunperin Norjasta ja se on yksi ensimmäisistä eZ Publish -kumppaneista. NXC Finland on toteuttanut yli 50 erilaista verkkopalvelua eZ Publishin avulla. NXC Finland työllistää Helsingissä 17 web-alan ammattilaista ja NXC Group yhteensä noin 70 henkilöä kuudessa eri maassa.

Exove Oy on integroitujen web-sovellusten ja sivustojen suunnitteluun ja toteutukseen erikoistunut teknologiatoimittaja. Exove on moniteknologiatalo ja toimittaa eZ Publishin lisäksi järjestelmiä myös Drupalilla, WordPressillä, Joomla!:lla ja CodeIgniterille. Exove on toteuttanut kymmeniä eZ Publish -sivustoja useaan kymmeneen eri maahan. Exove työllistää 28 ammattilaista Helsingissä.”

Millä teknologioilla tuotteenne on toteutettu (esim. PHP, .Net, Java)? Kuuluuko tuotteeseenne jotain kolmansien osapuolien tuotteita/teknologioita tai liitännäisiä?

“eZ Publish toimii pääasiassa ns. LAMP-ympäristössä (Linux, Apache, MySQL, PHP), mutta palvelimen käyttöjärjestelmänä voi olla myös Windows tai Solaris. Mikäli käytetään eZ Find -hakulaajennusta, tarvitaan palvelimelle myös Java-ympäristö, koska eZ Find pohjautuu SOLR-hakukoneeseen.

Palvelinohjelmistona voidaan käyttää Apachea tai Microsoftin IIS:ää sekä tietokantavaihtoehtoina MySQL, PostgreSQL tai Oracle. Myös Microsoft SQL Server on tuettuna erillisen laajennuksen avulla.

Tarkemmat järjestelmävaatimukset ja suositukset niin yksittäiselle asennukselle kuin klusteriympäristöön löytyvät eZ.no sivustolta. eZ Publish -järjestelmään on saatavilla satoja erilaisia laajennuksia sekä integraatiokomponentteja, jotka ovat joko eZ Systemsin, yhteisön tai kumppaneiden kehittämiä. Laajennuksista on syytä mainita ainakin eZFlow, eZFind, eZTeamroom, eZSurvey sekä NXC Finlandin kehittämä nvNewsletter.

Myös XML-export sekä CMIS ovat erittäin mielenkiintoisia muiden liiketoimintajärjestelmien, kuten toiminnanohjaus (ERP), asiakastiedon- (CRM) tai dokumenttien hallinta (DM), integroinnin kannalta.”

Mitkä julkaisujärjestelmät/teknologiat näette keskeisimpinä kilpailijoinanne tällä hetkellä? (mainitse vähintään kolme kilpailijaa/tuotetta)

“Keskeisiä eZ Publish kilpailijoita lienevät tällä hetkellä avoimen lähdekoodin puolelta Drupal ja Liferay sekä suljettujen järjestelmien puolelta Polopoly ja Escenic. Tosin suomalaisilla eZ Publish -toimittajilla on tyypillisesti asiakasreferenssejä myös Drupal- ja Liferay-toteutuksista.”

Miksi asiakkaanne ovat valinneet nimenomaan teidän julkaisujärjestelmänne web-julkaisutarpeisiinsa? (mainitse korkeintaan kolme)

“Asiakkaiden valinnassa korostuvat ja toistuvat hyvin usein seuraavat kriteerit: avoin lähdekoodi (toimittajariippumattomuus), taattu ohjelmiston ylläpito- ja päivityspalvelu sekä edellämainittujen kustannustehokas hinnoittelu.

NXC:n valinnassa vastaavasti korostuvat hyvät asiakasreferenssit ja yhteistyökumppaneiden tai asiakkaiden suositukset.

Exoven valinnassa korostuvat asiakkaiden suositukset, erittäin korkea tekninen osaaminen ja laajat asiakasreferenssit.

    Mitkä ovat omasta mielestänne tuotteen kiinnostavimmat ominaisuudet tällä hetkellä? (mainitse korkeintaan kolme)

    1. “eZ Publishin mielenkiintoisimmat ominaisuudet tällä hetkellä ovat monikanavainen julkaiseminen, joka tarkoittaa saman sisällön julkaisemista niin web-sivustolle, mobiili web-sivustolle, erilaisiin puhelinsovelluksiin (Android, Symbian ja iPhone käyttöjärjestelmät), iPadiin sekä printtituotannon ohjelmistoihin (InDesign, Doris).
    2. Useat asiakkaat pyrkivät myös konsolidoimaan yrityksen käytössä olevia järjestelmiä ja haluavat löytää yhden kattavan järjestelmän usean erillisen komponentin, kuten julkaisujärjestelmän, blogin, uutiskirjesovelluksen ja verkkokaupan, sijaan. Parhaimmillaan eZ Publish voi korvata 4-5 eri järjestelmän kokoonpanon. Erona muihin avoimen lähdekoodin järjestelmiin, eZ Publish sisältää perusasennuksessa paljon hyviä ja käyttökelpoisia toiminnallisuuksia. Mukana on esimerkiksi blogitoiminnallisuudet, kuva-/videogalleriat, tapahtumakalenterit, kyselyt, lomakkeet ja foorumit.
    3. Keskikokoisilla ja suurilla asiakkailla tärkeäksi muodostuu usean sivuston, monimuotoisen sisällön (teksti, kuva ja video) sekä lukuisten kieliversioiden helppo ja sujuva hallinta. eZ Publishin avulla voidaankin tehdä näppärästi sisältöjen kielikäännöksiä. eZ Flow laajennuksen avulla verkkopalvelun pääsivun sisällönhallinta on joustavaa ja sisällön ajastaminen sekä esikatselu tulevaisuuteen mahdollista.”

    Millaisessa hintaluokassa julkaisujärjestelmällä tuotetut projektit tyypillisesti liikkuvat?

    “Verkkopalveluprojektien hinta riippuu luonnollisesti toteutuksen laajuudesta sekä projektissa mukana olevien ihmisten välisestä työnjaosta. Keskimäärin projektit ovat olleet viime aikoina Suomessa 25-50 000 euron välillä, mutta toteutuksia tehdään 5 000 eurosta alkaen, isoimpien asiakkuuksien ollessa satoja tuhansia euroja.

    Exove toimittaa tyypillisesti järjestelmän teknologian ja asiakkaan niin halutessa myös konseptin ja visuaalisen suunnittelun.

    NXC voi olla mukana projekteissa hyvin monenlaisissa rooleissa: kokonaistoimittajana tai vastaamassa tietystä osa-alueesta konsepti- ja graafisen suunnittelun, teknisen suunnittelun ja toteutuksen sekä hakukonemarkkinoinnin tai analytiikan osalta.”

    Miten lisenssikustannuksenne muodostuu? Mikä on järjestelmän vuosikustannus perustamisen jälkeen (lisenssit + hosting)?

    “GPL-lisenssillä järjestelmän käyttäminen on ilmaista ja virallisen päivityspalvelun kustannus on NXC:n kautta 1.000 € vuodessa. Tukipalvelun hinta riippuu hyvin paljon halutun tuen tasosta sekä määrästä. eZ Publish voidaan asentaa asiakkaan, kolmannen osapuolen tai toimittajan tarjoamalle palvelimelle. Tukipalvelun hinnoittelu perustuu NXC:llä pitkälle toteutuneisiin työtunteihin. Hosting-palveluiden osalta NXC:n suosittelemana yhteistyökumppanina toimii Interoute ja asiakkaalle dedikoidun virtuaalisen palvelimen kustannukset ovat alkaen noin 4.000 € vuodessa, jaetun ympäristön kustannukset luonnollisesti edullisemmat. Exove käyttää kumppaneinaan Nebulaa ja Neutechia.”

    Millaisia verkkopalveluita julkaisujärjestelmällä on eniten tuotettu?

    “eZ Publishilla on Suomessa on toteutettu eniten yritysten viestinnällisiä sivustoja, mutta mukaan mahtuu myös yhteisöllisiä palveluita, verkkokauppatoteutuksia sekä intranet- ja extranet-palveluita.”

    image

    Affecto Group: Projekti oli lähtökohtaisesti kansainvälinen kattaen Affecton toiminta-alueet niin Pohjoismaissa kuin Baltiassakin. NXC valittiin kokonaisvaltaiseksi yhteistyökumppaniksi suunnittelemaan niin graafinen ilme kuin vastaamaan teknisestä toteutuksesta sekä projektin johtamisesta. Yhteen eZ Publish asennukseen toteutetaan konsernisivuston lisäksi kahdeksan maasivustoa. NXC auttaa Affectoa myös web-analytiikan sekä hakukonemarkkinoinnin hyödyntämisessä.”

     

    image

    Finnlines: Exove toteutti Finnlinesin sivustokokonaisuuden yhteistyössä Nitro FX:n kanssa. Projektissa luotiin kolme erillistä sivustoa — matkustaja-, rahti- ja yrityssivusto — useana kieliversiona. Sivuston konseptin ja ulkoasun on suunnitellut Nitro ja Exove vastasi projektissa teknisestä toteutuksesta avaimet käteen -periaatteella. Julkaisujärjestelmää on laajennettu vastaamaan Finnlinesin tarpeita, esimerkiksi uutiskirjeen koostamisessa ja lähetyksessä käytetään Exove Mailer -järjestelmää.”

     

    image

    Fiskars: Exove on suunnitellut ja toteuttanut Fiskarsin kuluttajaliiketoiminnan globaalin web-alustan eZ Publish -sisällönhallintajärjestelmällä. Järjestelmä tarjoaa sivustot 30 maahan ja maantieteelliselle alueelle eri puolilla maailmaa. Exove vastasi kaikesta teknologiaan liittyvästä, sivupohjien suunnittelusta järjestelmän mukauttamiseen ja asentamiseen tuotantoon. Tavoitteena oli toteuttaa integroitu ympäristö kaikille Fiskarsin kuluttajatuotekategorioille käsitöistä puutarhanhoitoon, helpottaen sisällönhallintaa ja vähentäen sisältöjen eriytymistä. Sivustojen konsepti, ulkoasu ja Flash-elementit tuotti Fiskarsin sisäinen markkinointitiimi.”

     

    image

    Lahti Energia: Projektin ensimmäisessä vaiheessa tarkoituksena oli siirtyä uuden sisällönhallintajärjestelmän päälle sekä toteuttaa selkeä ja informatiivinen verkkosivusto, joka tarjoaa kohderyhmille lisätietoja sähköstä sekä Lahti Energian palveluista. Sivuston visuaalisen ilmeen suunnittelusta vastasi mainostoimisto Ilme ja teknisestä toteutuksesta NXC. Sivuston sisällönhallintajärjestelmäksi valittiin eZ Publish sen joustavuuden ja monipuolisten toiminnallisuuksien ansiosta. Projektin seuraavassa vaiheessa toteutettiin Lahti Energian mobiilisivusto ja yhteistyötä jatketaan online-palveluiden kehittämisellä. NXC on auttanut Lahti Energiaa myös web-analytiikan hyödyntämisessä.”

     

    image

    Otto Brandt: Asiakkuus on ollut alusta lähtien hyvin mielenkiintoinen ja haastava. Käytännössä Otto Brandt -konsernille suunnitellaan ja toteutetaan yhteensä noin kymmenen eri brändin verkkopalvelua. Sivustot asennetaan yhteen eZ Publish järjestelmään ja niiden tuotannossa pyritään hyvin kustannustehokkaaseen toimintatapaan monipuolisista toiminnallisuuksista huolimatta. NXC valittiin kokonaisvaltaiseksi yhteistyökumppaniksi vastaamaan graafisesta suunnittelusta, teknisestä toteutuksesta, projektin johtamisesta sekä analytiikasta ja optimoinnista.”

     

    image

    Suomen Rahapaja Oy: Suomen Rahapaja Oy:lle tehdyn projektin ensimmäisessä vaiheessa tarkoituksena oli uudistaa verkkopalvelun ilme ja siirtyä uuteen julkaisujärjestelmään. Sivuston haluttiin selkeästi viestittävän Rahapajan tuotteet ja palvelut niin yrityksille, keräilijöille ja kuin mediallekin. Sivuston ulkoasun suunnittelusta vastasi mainostoimisto Köln ja teknisestä toteutuksesta NXC. Projektin toisessa vaiheessa toteutettiin eZ Publishin avulla verkkokauppa Rahapaja.fi ja Nordiccoin.se palveluihin. NXC auttaa asiakasta myös web-analytiikan implementoinnissa ja hyödyntämisessä.”

     

    image

    “Suomen Kaupan Liitto: Exove on suunnitellut ja toteuttanut Suomen Kaupan liiton uuden sivuston pohjautuen Ideanin tuottamaan konseptisuunnitelmaan. Palvelun suunnittelussa lähtökohdaksi on otettu aiempaa suurempi avoimuus liiton suunnalta sekä keskustelujen synnyttäminen sivuston sisälle. Idean on vastannut sivuston konseptin ja ulkoasun suunnittelusta, Exove on puolestaan hallinnoinut toteutusprojektia sekä suunnitellut ja toteuttanut varsinaisen sivuston.”

     

    image

    Tietokone.fi: Exove vastasi Tietokone-lehden sivuston toteuttamisesta yhdessä Sanoma Magazines Finlandin ja Konsepton kanssa. Sivusto on toteutettu eZ Publish -julkaisujärjestelmällä, jota laajennettiin vastaamaan Tietokone.fi:n tarpeita, erityisesti monipuolisten uutislistausten tuessa. Sivustolle toteutettiin lisäksi uutisarkisto, blogit ja uutiskirje. Teknisen toteutuksen yhteydessä projektissa siirrettiin sisältö ja käyttäjät Tietokone.fi:n aiemmalta sivustolta nykyiseen järjestelmään. Exove vastasi projektissa teknisestä suunnittelusta ja toteutuksesta. Sivuston konseptista ja ulkoasusta vastasi Sanoma Magazines Finland ja Konsepto. Exove siirsi järjestelmän tuotantoon.”

    “NXC Groupin kansainvälistä tuotantoa sekä viime aikaisia asiakkaita edustavat BMW Motorsport ja Hachette Filipacchi.“

    Yhteenveto: Vierityspalkin näkökulma (Perttu Tolvanen):

    Avoimen koodin julkaisujärjestelmissä on alkanut viimeisen vuoden aikana olemaan jo varsin todellista kilpailua ja eZ Publish on yksi vahvimmista uusista pelureista. Norjalainen järjestelmä on käynyt läpi vuosien varrella pitkän kehityskulun, mutta on vasta viime vuosina lähtenyt leviämään laajemmalle. Keskeisimpänä eZ Publishin leviämisen rajoituksena lienee ollut hyvin vahva painotus mediatalojen verkkosivustojen alustaksi. Suomessakin eZ Publish on aloittanut referenssien keräämisen juuri mediataloista. Tällä sektorilla sen kovin haastaja on ollut ehdottomasti Drupal. Pohjoismaissa myös mainitut Polopoly ja Escenic ovat mediatalojen suosimia julkaisujärjestelmiä jotka myös kisaavat eZ Publishin kanssa.

    EZ Publishia ei kuitenkaan voi pitää pelkästään mediatalojen työkaluna enää nykyisin. Moni isompikin konserni on valinnut eZ Publishin omien internet-sivustojensa alustaksi. Tämä onkin loogista, koska eZ Publish on hyvin perinteinen verkkojulkaisujärjestelmä, jonka ominaisuuksissa painottuvat tarkasti kontrolloidun verkkojulkaisemisen vaatimukset. Näin esimerkiksi Drupaliin verrattuna eZ:taa voi pitää jokseenkin valmiimpana tuoteratkaisuna. Kypsyyttä korostaa myös vahva kaupallinen taustataho joka ohjaa järjestelmän ydinominaisuuksien kehitystä. Voisi jopa sanoa, että eZ Publish ei ole tuotteena mikään avoimen lähdekoodin ideologian lempilapsi, koska tuotekehitys on ollut vahvasti emoyhtiön hallussa. Termi “kaupallinen avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä” kuvaakin eZ Publishia varsin hyvin.

    Järjestelmän kypsyyden kääntöpuoli on tosin järjestelmän jonkinasteinen urautuminen tiettyyn skenaarioon vuosien varrella. Esimerkiksi helppo räätälöitävyys ja soveltuvuus sivustoihin joissa käyttäjien tuottama sisältö on isossa roolissa eivät ole olleet eZ Publishin vahvinta aluetta. Tämä on erityisesti heikentänyt sen asemaa suhteessa Drupaliin tilanteissa joissa ennakkoon tiedetään toteutuksen vaativan paljon räätälöintiä. EZ Publishin osalta kun on myös todettava, että järjestelmä ei ole ollut enää vuosiin mikään pieni ja ketterä työkalu. Kehittäjiltä vaaditaan kokemusta ja perehtymistä järjestelmään ennenkuin tuloksia alkaa syntymään.

    EZ Publishin vahvuuksia ovat ehdottomasti sen valmisominaisuudet verkkojulkaisemiseen. Esimerkiksi Drupaliin verrattuna järjestelmässä on huomattavasti kypsemmät sisällönmuokkaus- ja hallintaominaisuudet. Vertailu Drupaliin on tosin hieman ontuvaa, koska Drupal on enemmän “kasataan-se-palasista”-tyyppinen järjestelmä kun taas eZ Publish on selkeämmin tuoteratkaisu. Täten järjestelmävalinnan tulisi aina perustua asiakkaan verkkopalvelukonseptiin.

    EZ Publish on hyvä esimerkki varsin kypsästä verkkojulkaisujärjestelmästä, jota voi pitää hyvin soveltuvana työkaluna hyvin viestinnällisiin, laajoihin verkkopalveluihin. Myös monikielisyyden hallintaan liittyvät toiminnot voivat olla soveltuvia isoille konserneille, mutta käytännössä kieliversioiden hallintaominaisuudet on suositeltavaa aina testata tapauskohtaisesti. Listatuista referensseistä esimerkiksi Fiskarsia voi pitää eZ Publishin tulevaisuuden kannalta tärkeänä asiakkaana. Mikäli useampi vastaavan kokoinen konserni päätyy myös eZ Publishiin, niin esimerkiksi kaupallisten .Net-julkaisujärjestelmien kannattaa jo huolestua tilanteesta. Mediatalojen järjestelmävalintana eZ Publishille voi ennustaa hyvää tulevaisuutta helpommin, koska Suomessa php-osaamista riittää ja Drupalinkin haasteellisuuden on moni jo havainnut.

    Integraattoreiden osalta eZ Publish kaipaisi ehdottomasti NXC:n ja Exoven seuraksi muutaman vahvan kaverin. NXC on Suomessa ainut eZ Publishiin todella erikoistunut integraattori, ja myös NXC tarjoaa kehitystä monella eri järjestelmällä. Muut eZ Publish –kokemusta omaavat tahot, kuten Soprano Brain Alliance, ovat enemmänkin vahvoja php-taloja jotka tekevät hommia sillä työkalulla joka sattuu olemaan muodissa (tai asiakkaalla jo käytössä).

    Täten asiakkaan näkökulmasta eZ Publish ei ole onnistunut hankkimaan Suomessa vielä kovin vahvaa kumppaniverkostoa ja etenkään tuotteeseen todella erikoistunutta osaamista ei löydy vielä monelta taholta. Tuotteen kanssa periaatteessa ketterästi touhuavia php-kehittäjiä kyllä löytyy maasta paljon, mutta syvää tuoteosaamista ei näiltä tahoilta kannata odottaa.

    Jos tuotteeseen erikoistuneen osaamisen puute ei pelota, ja avoin lähdekoodi on keskeinen valintaperuste, niin eZ Publish on erittäin vahva vaihtoehto viestinnällisen, laajan verkkopalvelun julkaisujärjestelmäksi.

    Jos avoin lähdekoodi taas ei ole itseisarvo, niin eZ Publish on vielä haastajan asemassa, koska vastaavia, vahvoja web-julkaisujärjestelmiä löytyy markkinoilta useita – ja toistaiseksi laajemmalla integraattoriverkostolla.

    Tosin jo pelkästään referenssien määrästä ja laadusta voi tämänkin artikkelin perusteella todeta, että kaupallisesti tuettu avoin lähdekoodi yhdistettynä kustannustehokkaaseen toimintaan selkeästi puree asiakaskuntaan. Vakiintuneempien pelureiden kannattaa siis varautua kilpailemaan eZ:tan kanssa yhä useammin vuonna 2011.

    Odotettavissa on edelleen kovenevaa kilpailua keskisarjan julkaisujärjestelmäkentällä vuonna 2011.

    1. Pekka Sahlsten says:

      eZ:n hakukoneystävällisyydestä olisi ollut kuitenkin mukava saada myös arvio. Se kun on itselläni yksi tärkeimmistä kriteereistä julkkareille.

      Esim. Affecto.com:issa näyttää pikaisesti katsottuna olevan kaikilla sivuilla olevan sama meta description (”Affecto”) – paitsi etusivulla, jolta se puuttuu kokonaan. Samantapaisia puutteita on myös ainakin Fiskarsin, Finnlinesin ja Lahti Energian saiteilla. Johtuuko tämä mahdollisesti jostain järjestelmärajoituksesta vai onko kunnolliset descriptionit vain jääneet tekemättä?