Kotimaisten bloggaajien tienestit muutamia satasia kuukaudessa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.

Aamulehti raportoi ansiokkaasti bloggaajien tienesteistä. Jutussa on haastateltu useita kotimaisia bloggaajia heidän saamistaan mainostuloista ja sponsorilahjoista.

>> Aamulehti: Blogilla voi jo tienata selvää rahaa (22.10.2010)

Esimerkkejä jutussa mainituista luvuista:

  • Muotibloggaaja Iines Aaltonen kertoo tienaavansa blogillaan 100-150 euroa kuukaudessa parin vaatemainoksen avulla. Aaltosen blogissa vieraillaan 6000-7000 kertaa viikossa.
  • Iina Moukola kertoo saavansa kirjoituspalkkiota Indiedays-verkostosta, mutta isoimpana bloggaus-saavutuksena hän pitää saamaansa työpaikkaa Keskisuomalaisen muotitoimittajana. Moukolan blogilla on noin 20 000 kävijää viikossa.
  • Mobiiliblogin Teemu Hynninen kertoo Googlen ja Tradedoublerin kautta saavansa noin 400 euron kuukausitulot. Hynnisen blogin viikottainen kävijämäärä lähestyy 30 000 kävijää. Hynninen kertoo kasvun tapahtuneen tasaisesti, niin tulojen kuin kävijämäärien osalta.
  • Jyri Vääräisen Mediablogi (hpguru.net) tavoittaa kuukaudessa yli 20 000 kävijää (viikkolukuina siis noin 5000 kävijää) ja tuottaa Väätäisen mukaan keskimäärin 250 euroa kuukaudessa. Väätäisen tulot muodostuvat Google AdSense-mainospalvelun avulla.

Jutussa painotetaan sitä, että monille bloggaajille julkaisutoiminnan ohessa syntyvät tulovirrat ovat sivuasia, ja tällä ei ole juurikaan merkitystä bloggaamisen kannalta.

Verkkomedian ammattilaisillekin luvut kertovat siitä todellisuudesta, että suurikaan liikenne ei vielä takaa suuria tuloja.

Aamulehden katsaus on hyvä ‘reality check’ siihen todellisuuteen missä suomenkielisten blogisisältöjen kanssa usein eletään.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

17 kommenttia on “Kotimaisten bloggaajien tienestit muutamia satasia kuukaudessa”

  1. Varmasti nämä luvut pitävät paikkansa henkilöiden kohdalla, jotka eivät ole lähteneet bloggaamaan rahan vuoksi. Ne jotka ovat lähteneet rahan tienaaminen mielessään tuottamaan sisältöä, varmasti tekevätkin sitä huomattavasti enemmän.

    Muotibloggaajien ansioihin pitäisi myös laskea mukaan ilmaiset tuotenäytteet, joita monet tuntuvat myyvän eteenpäin. Aiheesta on kirjoittanut mm. Markus Ossi:

    markusossi.fi/sponsoroidut-blogipostaukset-muotiblogeissa/

  2. Tuossa Juhan viittaamassa jutussa on muutama aika hyvä lainaus:
    – “Hän kertoo tienaavansa blogipohjaisilla sivustoillaan summia, jotka ylittävät tavalliset palkkatulot roimasti.”

    Yllä oleva on varmasti totta, ja hyvä ilmaus on nimenomaan tuo “blogipohjaisilla sivustoillaan”. Teknisesti alustana on siis blogijulkaisujärjestelmä, ja juttua pukkaa koko ajan – mutta onko kyseessä bloggaaminen siinä mielessä kuin se ymmärretään yleensä? Esim. onko nyt vaikka Juhan omistamalla 60:lla “blogilla” jotain tekemistä vaikka jonkun Huffington Postin kanssa?

    Toinen hyvä lainaus on minusta tämä:
    “Ossi ja Söderholm ovat yhtä mieltä siitä, ettei tavallinen nettisurffaaja ymmärrä, kuinka suuri osa internetsivuista on olemassa vain tuottaakseen rahaa.”

    Niinpä. Siinä on eroa, että bloggaako muodista ja vaatteista, koska diggaa asiasta, vai kirjoittaako liukuhihnalta random-juttuja aiheista jotka just nyt ovat trending topics -aiheita hakukoneissa – ja joiden avulla voi siis tehdä muutaman euron taas lisää rahaa pankkitililleen (ja kun tätä toistaa tarpeeksi sitkeästi ja tehokkaasti, niin tuloja voi saada kertymään).

    Juhalta myös varsin kunnioitettavan rehellinen kommentti:
    “Toinen tapa ansaita on rakennella mainoksilla täytettyjä roskasivustoja. ”Puolet tuloistani ovat peräisin eräältä mainoksiin pohjautuvalta sivustolta, jolla käy noin 150 ihmistä päivässä”, Söderholm paljastaa.”

    Tosin ei roskasivustojen tekemisellä välttämättä mainetta ja kunniaa saa, vaikka siinä Suomen kovin olisikin ja sen ääneen sanoisi :)

  3. Jyri Väätäinen

    Tulee t-kirjaimella minun sukunimi ei r. :)

    Tuossa tuloni on parin viime kuukauden aikana kaksinkertaistuivat, koska kävijämäärä on esimerkiksi tässä kuussa yli 130 000 uniikkia. Viihteestä kirjoittaminen näköjään kannattaa myöskin. :)

    Tuo haastatteluhan on tehty joskus kuukausi-pari sitten, joten kaikilla sivuilla varmasti tapahtunut muutoksia. Hieno haastattelu kyllä oli Aamulehdeltä. Söderholm ei edes suostunut siihen, haluaa Seiskaan.

    Eipä tosin Seiskassa vielä ollut siellä.

  4. Juha Söderholm

    Siinä on Perttu mun mielestä aika paljon eroa eletäänkö hippitodellisuudessa vai realimaailmassa. Henkilökohtaisesti mä viihdyn mielummin realimaailmassa, vaikka joskus on ihan kiva “tehdä huvikseen” saitteja, rahan tienaamisen kanssa niillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.

    Jokainen yrittäjä tähtää siihen että tienaa laillisin keinoin mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman pienillä resursseilla. Teknisesti voin sanoa, että pyrin tekemään sivustoja jotka tuottavat rahaa mahdollisimman pienellä ylläpitovaivalla. Mitä “Huffington Postiin” (mistä en ole ikinä kuullutkaan) tuottoon tulee niin, väitän että niiden tuotto/panossuhde ei pääse ikinä lähellekään sitä mihin mä pääsen vaikka vasemmalla kädellä.

    “Niinpä. Siinä on eroa, että bloggaako muodista ja vaatteista, koska diggaa asiasta, vai kirjoittaako liukuhihnalta random-juttuja aiheista jotka just nyt ovat trending topics -aiheita hakukoneissa – ja joiden avulla voi siis tehdä muutaman euron taas lisää rahaa pankkitililleen (ja kun tätä toistaa tarpeeksi sitkeästi ja tehokkaasti, niin tuloja voi saada kertymään).”

    Eikös näin jokainen voittoa tavoitteva media toimi tai ainakin pyri? Tuskin niitä toimittajia aina kiinnostaa niin hirveästi ne juttujen aiheet mistä kirjoittavat. Kyse on työstä, ei hauskanpidosta.

    Kannattaa myös muistaa, että mä en tee mitään “muutaman euron” takia eikä kovin muukaan “ammattilainen”, harrastelija puoli on sitten ihan erikseen.

    Seiska on hyvä julkaisu koska sillä on iso lukijamäärä, vaikka Pertun mukaan edustaisikin ns. “roskakategoriaa”. Kyse on kuitenkin liiketoiminnasta eikä mistään ihanteellisen vihreästä maailmasta.

    Tuo 150 kävijää / puolet tuloista on hieman toimittajan oma kärjistys.

  5. Juha Söderholm

    “Tosin ei roskasivustojen tekemisellä välttämättä mainetta ja kunniaa saa, vaikka siinä Suomen kovin olisikin ja sen ääneen sanoisi :)”

    Maineella ja kunnialla harvemmin tehdään rahaa. Ne on eri jäbille ne hommat :)

  6. Ne suomalaiset jotka tekevät verkossa “työkseen” tienestiä, tekevät sen englanniksi (tai ainakin ei suomeksi)…

    Jos haluaisi pitää vain yhtä blogia, ja tienata rahaa ainoastaan mainostuloista, niin liikennettä täytyy olla suhteellisen paljon. Ja silloinkin parempiin tuloksiin päästäisiin mainoksien suoralla myynnillä eikä konteksti-mainoksilla, kuten AdSensellä.

    Toisin sanoen “päätyöksi” riittävät tulot tehdään jotenkin muuten kuin mainoksilla, tai vaihtoehtoisesti useilla (lue: kymmenillä/sadoilla) sivustoilla.

    Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että omaksi ilokseen ja silkasta rakkaudesta aiheeseen bloggaavalle harrastuksesta saatava satku jos toinenkin on paljon enemmän kuin monen muun harrastuksen miinusmerkkinen lasku :)

  7. Juha Söderholm

    Antti:

    Olet väärässä. Liikennemäärät ei ratkaise, vaan miten hyvää liikennettä se on. Tuo se illuusio minkä takia moni ei tienaa.

    Suomessa Suomeksi voi tienata merkittäviä summia. Vai onko merkittävä summa esim. 30 000€ / kk?

  8. Jyri Väätäinen

    Oindex-sivulla yksi! Media kiinnostaa enemmän kuin pizza tai kebab!

    oindex.fi/listing/

    I wanna be a blogstar. ;)

  9. @Juha – liikenne 0 ei isoksi tuloksi käänny, eli kait sitä muutama visiitti tarvitaan ennenkuin 30k kilahtaa tilille :) ja hienoa, jos suomen kielelläkin pärjää, aika harvassa nuo menestystarinat blogirintamalla taitavat kuitenkin olla.

    @Jyri – :D

  10. Olen Anttin kanssa samaa mieltä. Suomessa ja suomeksi bloggaamalla on lähes mahdotonta elättää itseään. Jos blogissasi olisi 1 miljoona näyttöä kuukaudessa ja saisit 5 € CPM tuoton on bruttotulosi 5000 € ja palkkatulo 3000 € luokkaa. Suurten suomalaisten blogien sivunäytöt taitavat pyöriä 100 000 sivunäytön tuntumissa?

    P.S. Toivottavasti laskin tuotot oikein…

  11. P.S.

    Nyt ei pidä sekoittaa blogeja ja bloggaamista esimerkiksi verkkopalveluihin tai varsinkaan MFA-sivuihin, joiden alustana on wordpress :-)

  12. Juha Söderholm

    Mä oon taas edelleen sitä mieltä, että riippuu hyvin pitkälti siitä mistä aihepiiristä bloggaa. Joillain aihepiireillä voi tehdä huomattavasti enemmän rahaa kun Nicon laskukaava on.

  13. Juha Söderholm

    Musta tuntuu et pojat/tytöt ei vaan osaa tehdä rahaa, otetaan esim. seuraava kaava:

    Blogissa käy keskimäärin 1000 kävijää päivässä, näistä 20% liittyy esim. blogin uutiskirjeentilaajaksi niin se tarkoittaa jo 200 uutiskirjeen tilaajaa.

    365 x 200 = 73 000 vuodessa.

    73 000 listalla tekee jo affimainonnalla pirusti rahaa vuodessa, vaikka blogi ei itsessään sitä suoranaisesti tuottaisi. Hyvälaatuinen uutiskirjetilaaja tuottaa 0,05-0,10 per lähetetty maili (jos osaa):

    Rahaa siis yhdestä lähetyksestä n. 3500-7500€, noita kun tekee kerran viikossa, niin kyllä se on mun mielestä ihan kiitettävä tulo.

    PS. Ajattelette liian vaikeasti monetisointia.

  14. @Juha – olet varsin oikeassa että listassa se raha lymyää, vaikka tosin 20% konversio on aika poikaisa – tosin omassa löpinässäni rajasin affit ulos kun puhuin “ainoastaan mainostuloista” :)

    ts. Jos blogilla aikoo tienata, niin kannattaa ainakin tiedostaa, että on muitakin mahdollisuuksia banneri- ja kontekstimainoksien takana.

    Mutta joo, samoilla linjoilla tässä taidetaan olla, puhutaan vain eri nimillä. Ja tässä taas huomattiin, että keskusteluksihan se menee, kun joku “valtamedia” jotain bloggaamisesta mainitsee :)

  15. Tästähän kehkeytyi hyvä keskustelu :)

    Juhan kommentit täyttä rautaa! Tosin voisin ehkä keskustella jonkin verran siitä, että onko nuo mainitut maailma-ulottuvuudet ne ainoat olemassa olevat ;) …mutta eri foorumilla :)

    Nico alleviivasikin hyvin sitä, että ei nimenomaan pidä sotkea MFA-sivustojen tehtailua ja bloggaamista harrastuksena – joka taas voi olla hyvinkin monenlaista. Mediatalojen itse asiassa soisi käsittelevän aihetta enemmänkin, koska samaa problematiikkaa on paljon journalisminkin sisällä. Perinteiset mediatalot ovat menneet paljon sinne MFA-suuntaan painottamalla liiketoiminnan tekemistä (taino, tosi huonon MFA:n suuntaan lähinnä), ja Huffington Postin kaltaiset yrittäjät ovat sitten lähteneet rekrytoimaan niitä joilla vielä on intohimoa itse ammattiin ja tekemiseen (ja hakemaan tekijöiksi siis niitä toimittajia jotka haluavat ensisijaisesti toteuttaa itseään, ja toissijaisesti saada siitä järkevän korvauksen).

    Antin kommentti myös aivan loistava! Se muutama satanen rahaa ja ilmaiset kokeilutuotteet ovat monelle harrastajalle unelmien täyttymys. Aika moni ihminen haaveilee siitä että saisi rahaa harrastuksestaan – ja jos siitä voi saada vaikka vähänkin rahaa, niin se voi olla aika iso motivaattori ja innostaja.

  16. Juha Söderholm

    Antti: Mun monissa sivuissa on 70-80% konversio, joten se ei ole mikään täysin mahdottomuus. :)

    Mun mielestä tää keskustelu on mielenkiintoista, eka keksitään että sosiaalinen media on “uusi juttu” FB:n myötä ja seuraavaksi keksitään että blogeilla tehdään rahaa.

    Mikä on blogin määritelmä? Henkilökohtainen päiväkirja verkossa?

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun