Facebook haastaa järjestöjen perinteiset extranet-ratkaisut

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Sosiaalisen median kausi 2.0 on alkanut - eikä se ole erityisen sosiaalinen.

Kuinka moni organisaatio voisi korvata perinteisen extranet-palvelunsa hyödyntämällä Facebookia viestintäkanavana jäsenistölleen tai asiakaskunnalleen?

Ajatus tuli mieleen lukiessa Kepan lehdistötiedotetta heidän verkkosivustouudistuksestaan, jossa Kepa lakkauttaa oman, perinteisen extranettinsa ja siirtää jäsentiedotuksen, keskustelut ja materiaalien jakamisen Facebookiin. Siirto on tarkoitus tehdä lokakuun aikana.

Muutos on saanut Kepassa alkunsa sidosryhmätutkimuksista joissa perinteisen extranetin käyttökynnys oli koettu korkeaksi. Jäsenet eivät yksinkertaisesti vaivautuneet kaivamaan tunnuksiaan esiin ja kirjautumaan extranettiin siellä olevan tiedon innostamana.

Malli vaatinee järjestöltä hieman astetta suurempaa avoimuutta materiaaliensa suhteen, mutta toisaalta mahdollistaa sidosryhmille matalan osallistumiskynnyksen. Epäilemättä osa jäsenistöstä purnaa ratkaisusta, koska heillä ei ole Facebook-tunnuksia, mutta tämä lienee todettu pienemmäksi harmiksi kuin erilliset tunnukset vaativa perinteinen extranet-ratkaisu.

Kepan tekemä ratkaisu ei varmasti sovi kaikille, mutta ainakin monen järjestön kannattanee seurata kuinka Kepan ratkaisu onnistuu. Facebook tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon sidosryhmäviestintään ja –osallistumiseen, koska osallistumiskynnys on matala ja merkittävä osa tyypillisistä järjestöjen vaatimista extranet-toiminnoista löytyvät Facebookista valmiina.

Rahallisestikin ratkaisu voi olla monelle pienelle järjestölle kiinnostava. Facebook-ratkaisun ylläpito vaatii toki työtä ja resursseja, mutta kokonaisuudesta jäävät pois oman palvelun tekninen toteutus ja ylläpitokustannukset. Järjestöjen on vain varmistuttava, että Facebookin ominaisuudet todella riittävät heidän tarpeisiinsa. Facebookia kun ei räätälöidä omiin erityistarpeisiin.

Vastaavia, rohkeita ratkaisuja lienee odotettavissa lähivuosina lisää kun järjestöt ja yritykset rohkaistuvat hyödyntämään kuluttajille suunnattuja sosiaalisen median palveluja myös omiin erityistarpeisiinsa.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

8 kommenttia on “Facebook haastaa järjestöjen perinteiset extranet-ratkaisut”

  1. Tiedotteen mukaan extranet lopetaan ja jäsentiedotus muuttuu julkiseksi uusittavassa kepa.fi-sivustossa. Facebookin rooli ei ole aivan niin mullistavassa roolissa, kuten kirjoituksessa annetaan ymmärtää?

    **
    Jäsentiedon ja järjestöuutisoinnin saatavuutta parannetaan lakkauttamalla Kepan extranet ja tuomalla sen sisällöt julkiseen Kepa.fi-sivustoon. Kyseiset tiedot ovat uudessa jäsensivut-osiossa, jonka keskiössä on uusi jäsenblogi.
    **

  2. Terävä havainto! Joko tuota uutista on viilattu julkaisun jälkeen tai sitten luetun ymmärtäminen on ollut allekirjoittaneella aika heikko. Todennäköisesti ehkä jälkimmäinen.

    Jutun pointiksi kääntyisi ehkä uudelleenkirjoittamiselle täten enemmänkin se, että ovatko perinteiset extranet-ratkaisut enää relevantteja järjestöille kun merkittävä osa jäsenten välisestä kommunikoinnista ja vuorovaikutuksesta voidaan hoitaa esim. Facebookin avulla? Ja ylipäätään kun Facebook nappaa extranettien roolista kuitenkin yhä enemmän, niin todennäköisesti kynnys kirjautua sinne erilliseen extranettiin kasvaa yhä vain.

  3. Tässä ilmiössä on kyse myös avoimemman kulttuurin lisääntymisestä. Toki on asioita, joita ei avoimessa verkossa voi käsitellä, mutta aika monet extranetit pitävät sisällään kuitenkin melko harmittomia asioita, kuten ohjeita, neuvoja, kuvapankkeja jne., joiden ei välttämättä tarvitse olla suljetussa verkossa vaan esimerkiksi piilosivuina yrityksen verkkopalvelujen ohessa.

  4. Meidän 2,5 vuotta vanha musiikkiyhdistyksemme on alusta asti nojannut siihen, että hallituksen ja aktiivisten tekijöiden (luottamuksellista) keskustelua käydään netissä. Olemme kokeilleet yksityistä osiota SMF-foorumilla, Basecampia, Google Wavea ja Yammeria, mutta paras mahdollinen ratkaisu on mielestäni vieläkin löytämättä. Tällä hetkellä keskustelu käydään Google Groupsissa ja tiedostot löytyvät Google Docsista. Facebookin käyttö sisäiseen viestintään töksähtää ryhmien karsittuun keskustelunäkymään tai viimeistään porukan ensimmäiseen Facebookia kynsin ja hampain vastustavaan toisinajattelijaan. Myös ryhmien puuttuminen mobiiliversiosta rajoittaa käyttöä.

    Julkiseen tiedottamiseen FB sen sijaan on osoittautunut erinomaiseksi: FB-sivu (http://www.facebook.com/volumevaasa) ohitti hetkessä vanhan ryhmämme jäsenmäärässä ja tavoittaa yli 800 käyttäjää. MySpace oli menneen talven lumia jo 2008, sähköpostitse jaettava uutiskirje ei kiinnostanut juuri ketään ja Twitter-seuraajien määräkin laahaa paikoillaan, joten keskitymme kahteen kanavaan: omiin kotisivuihin ja Facebookiin. FB on em. kanavista ainoana niin helppokäyttöinen, että muutkin kuin tiedottaja uskaltavat päivittää sisältöä.

  5. Pekka Sahlsten

    Elämme mielenkiintoisia aikoja. “Perinteisen extran” vaihtoehtoja todellakin riittää. Mm. WordPress-alustallekin (sydäntä lähellä) löytyy niin keskustelupalstaa, BuddyPress-“facebookintappajaa” kuin yksinkertaista “facebookseinätyyppistä” WP-teemaa (P2). Ks. esim. http://wpsuomi.wordpress.com/

    En kyllä lähtisi siirtämään oman yhteisöni (jos sellainen olisi) kömmunikointia Facebookkiin. Se kun on mielestäni käytettävyydeltään kyseenalainen ja kaatuileekin yhtenään ;)

  6. Tässä ratkaisussa ei myöskään oteta sitä huomioon että facebookiin pitää olla tunnus että sivuille pääsee. Vaikka jotkut niin ajattelevat kaikilla ei tunnusta ole eivätkä periaateessakaan halua sitä tehdä.

  7. Timon kommentti on hyvin osuva. Ilmiössä on paljon enemmän kyse siitä, että organisaatiot alkavat pikku hiljaa avautua ja ymmärtävät, että lopulta oman toiminnan piirissä olevasta tiedosta suurin osa (tai lähes kaikki) on avointa kaikille. Etenkin järjestöt ym. ei-niin-kaupalliset tahot voisivat omaksua lähes radikaalin avoimuuden mallin jossa ryhmätyökin tapahtuisi täysin avoimessa wikissä (tjms). Realistisesti ajatellen tähän on vielä vuosia matkaa, mutta nämä tällaiset “siirretään tiedotusta ja keskustelua Facebookiin ja nettisivuille” ovat tärkeitä askeleita kohti tulevaisuutta jossa verkko on yhä enemmän alusta, eikä vain kanava.

  8. Pääkaupunkiseudulla on muuten jo oppilaitoksia, joiden kursseille ilmoittaudutaan Facebook:iin luodun eventin kautta. Ne opiskelijat, joilla Facebook-tiliä ei ole, saavat armollisesti ilmoittautua sähköpostilla.

    Tällä viikolla on näkynyt ainakin Maikkarilla mainos, jonka tuotetta/palvelua en nyt kylläkään muista, jossa kehotetaan osallistumaan kilpailuun – yllätys, yllätys, Facebookissa tässäkin.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun