Vierityspalkin vuoden 2010 lukijakyselyn tulokset

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Vierityspalkki uudistui.

Vierityspalkin lukijakysely toteutettiin kesällä 2010. Vastauksia kertyi hieman vajaa 300 kpl ja näiden joukossa erittäin paljon vapaata palautetta toimitukselle! Suuret kiitokset kaikille vastanneille!

Kyselyssä oli isoimpana tavoitteena selvittää kuinka blogia luetaan. Kysymykset kohdistuivat välineisiin ja kanaviin. Lisäksi tiedustelimme kiinnostusta blogin seuraamiseen viikottaisen sähköpostiuutiskirjeen avulla.

Ennakkoon tiesimme, että blogin lukijoista iso osa lukee RSS-syötteen kautta artikkeleita (yli 1300 tilaajaa RSS-syötteellä). Toiseksi tärkeimmäksi kulutustavaksi olimme arvioineet Vierityspalkki.fi-sivustolla vierailemisen. Viimeisen vuoden aikana myös Twitterin ja Facebookin kautta lukeminen on kasvanut tasaisesti ja erityisesti näiden roolia haluttiin selvittää syvemmin. Onko jokin kanavista nousemassa haastamaan RSS:n kautta lukemista? Seuraavatko samat henkilöt blogia usean eri kanavan kautta? Nämä olivat asioita joihin haluttiin vastauksia.

RSS-lukijan kautta blogin seuraaminen osoittautui edelleen tärkeimmäksi kulutustavaksi. Vastanneista 124 sanoi lukevansa pelkästään RSS-syötteen avulla. Toiseksi tärkein tapa oli lukea pelkästään suoraan Vierityspalkki.fi-verkkosivustoa. Tämä perinteinen tapa sai 49 mainintaa.

Eri kanavien maininnat yhteenlaskettuna RSS oli ylivoimainen (176 mainintaa) ja selvänä kakkosena tuli Vierityspalkki.fi-sivustolla vieraileminen (104 mainintaa). Facebook (36 mainintaa) ja Twitter (36 mainintaa) muodostivat selkeimmän haastajajoukon. Näiden lisäksi Vierityspalkkia luetaan myös intranet-palveluiden ja wiki-sivustojen kautta.

“Sekakäyttöä” esiintyi yllättävän paljon. Useampi kymmenen vastaajaa luki Vierityspalkkia suoraan sivustolla vierailemalla ja Facebookin tai Twitterin kautta. Myös RSS:n kautta lukevista vastaajista moni mainitsi seuraavansa blogia myös Twitterin tai Facebookin kautta. Sekakäytössä Twitter ja Facebook olivat varsin tasoissa. Vain yksi henkilö sanoi seuraavansa blogia vain ja ainoastaan Facebookin kautta. Pelkän Twitterin avulla blogia sanoi seuraavansa neljä (4) henkilöä.

Kahden eri kanavan avulla blogia seuraavia vastaajia oli 50 kappaletta. Kolmen tai useamman kanavan kautta blogia seurasi 26 vastaajaa. Täten mitään kovin radikaaleja johtopäätöksiä eri kanavien noususta oli kyselyn tulosten perusteella vaikea tehdä. Ehkä tärkein johtopäätös voisi olla se, että monikanavainen kuluttaminen on vahvassa nousussa.  Lähes 1/3 vastanneista lukee Vierityspalkkia useamman kuin yhden kanavan kautta!

Kysymykseemme pitäisikö Vierityspalkkia voida lukea myös esimerkiksi viikottaisen uutiskirjeen avulla saimme mukavasti palautetta ja vastauksia. Uutiskirje jakoi vastaajien joukossa mielipiteitä, mutta toisaalta mielestämme huimat 62 vastaajaa sanoi, että tilaisi kirjeen. Tämän lisäksi 45 vastaajaa valitsi “Ehkä”-kohdan. Merkittävä joukko (153 vastausta) sanoi toki, että ei tilaisi kirjettä vaikka sellainen olisi, mutta tämä oli myös odotettavissa. Epäilemättä suuri osa yleisöstämme jakaa tämän vastaajan antaman palautteen fiiliksen:

“En tilaisi uutiskirjettä, jos se ei sisältäisi mitään uutta… Kyllä twitter ja/tai RSS ovat nykyaikaa”

Viikottainen koostava uutiskirje otetaan toimituksessa harkintaan, koska mielestämme jos 62 lukijaamme haluaisi kirjeen, niin sellainen kannattaa tehdä! Vapaassa palautteessa myös moni toivoi mahdollisuutta kuukausikoosteeseen joten tämäkin otetaan listalle.

Tavat lukea blogiamme ovat jo nyt varsin moninaiset ja haluamme edelleen kannustaa siihen, että jokainen löytää itselleen parhaiten sopivan yhdistelmän. Kuukausittainen uutiskirje voisi myös vapaan palautteen perusteella auttaa Twitter/Facebook/RSS-lukijoita, jotka pystyvät näin kerran kuukaudessa tarkistamaan etteivät ole “missanneet mitään tärkeätä”.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana voitaneen pitää sitä, että uutiskirjettä kaivanneet lukijat eivät suinkaan olleet mitenkään samankaltainen joukko lukijoita. Uutiskirjettä toivoivat niin RSS:n kautta lukevat kuin Vierityspalkki.fi-sivustoa lukevat kuin Twitter ja Facebook -käyttäjät. Ehkä eniten joukossa oli henkilöitä jotka ensisijaisesti lukevat Vierityspalkki.fi-sivustoa (ja oletettavasti eivät ole Google Reader ym. työkalujen tehokäyttäjiä), mutta huomattavan moni sekakäyttäjä myös toivoi uutiskirjettä. Täten yhdistävä tekijä uutiskirjeen kaipuulle lienee jossain muualla kuin työkalujen ja kanavien käytössä. Kenties uutiskirjettä kaipaavat he jotka kokevat seuraamisen tärkeäksi, mutta joilla ei tahdo olla aikaa jatkuvaan seuraamiseen?

Kysymys tärkeimmästä välineestä jota käyttää blogin seuraamiseen osoittautui kysymysasettelultaan epäonnistuneeksi. Kysymyksessä kun ei tarkemmin määritetty, että viitataanko siinä kännykkään, tietokoneeseen, Twitteriin, Google Readeriin tai johonkin muuhun. Useimmat vastaajat ymmärsivät sen viittaavan heidän käyttämäänsä tietokoneohjelmistoon, mutta eivät läheskään kaikki. Ehkä ainut selkeä johtopäätös tämän kysymyksen vastauksista oli, että Vierityspalkin lukijat ovat melkoisia Google Reader –faneja. Google Readerin mainintoja oli ylivoimaisesti enemmän kuin muiden välineiden.

Seuraavassa valikoituja poimintoja vapaan palautteen osiosta:

“Hyvää sisältöä juuri sopivasti. Uutiset tulee helposti katsottua muualtakin, joten on hyvä, että teillä on oma selkeä näkökulma asioihin.”

“Jatkakaa samalla hyvällä linjalla vaan. Etenkin analyysejä uusista julkaisuista on kiva lukea; niitä voisi olla enemmänkin.”

“Aihepiiri ja asiantuntemuskin mukavassa kunnossa, mutta jutut tulisi toimittaa paremmin!”

“Vähemmän markkinointipöhköilyn ylistystä, enemmän _ihmisille_ suunnattujen palvelujen, teknologioiden ja tapahtumien käsittelyä.“

“Loistava palvelu, jatkakaa hyvin tehtyä työtä :)”

“Hyviä havaintoja digimaailmasta. Useampi artikkeli on ollut sellainen että olen laittannut siitä linkin eteenpäin omille porukoille. Kommentointi menee välillä viisastelun puolelle, mutta kaikkea ei voi joka artikkelissa kattaa. Jos olisivat enemmän täynnä knoppitietoa niin eivät artikkelit olisi yhtä hyviä eteenpäin laitettavaksi. Järkeenkäypää ja selkeästi kirjoitettua perusinformaatiota on välillä vaikea löytää.“

“Työpaikkailmoituslistauksenne ansiosta löysin kivan työpaikan!”

“jospa yrittäisitte hiukan laajentaa toimittajakuntaa / käyttää kolumnisteja, niin saisitte laajemman näkökulman juttuihinne! Mutta tälle foorumille on tilausta!”

“Tiheämpää päivitystahtia, mars mars.”

“Pitäisikö visuaalista ilmettä hiukan piristää? Ehdottoman loistavia ovat olleet varsinkin uusien nettijulkaisujen arvioinnit (Sampo jne.). Lisää sellaisia, opiksi ja ymmärrykseksi meille noviiseille.”

“Erittäin hyvä blogi, olen suositellut duunissa kaikille :-)”

“Hyvä palvelu kaikinpuolin. Kiitos! Ahne lukija toivoo tietenkin enemmän sekä artikkeleita että Uudet julkaisut -ilmoituksia, mutta jälkimmäisethän on kansalaisaktiivisuudesta kiinni.”

“Luen Vierityspalkkia, koska sen sisältö keskittyy esittelemään ja analysoimaan uutta. Uusien ilmiöiden, ihmisten ja palveluiden seuraaminen on lähes mahdotonta ja usein luen täältä jotain sellaista, mitä muualla ei vielä ole tullut vastaan. Jatkakaa siis entisillä linjoilla.“

Johtopäätöksiä lukijakyselystä:

  1. Kuukausittainen uutiskirje otetaan harkintaan. Selkeästi tilausta olisi kirjeelle lukijoiden joukossa. Koostava uutiskirje myös ehkä kertoo siitä, että tällainen hyvä kooste auttaisi lukijoita eri kanavista pursuavan tietotulvan hallinnassa.
  2. Sekakäyttö on jo nyt merkittävässä asemassa blogin lukijakunnassa. Twitter ja Facebook ovat hyvin tasavahvoja keskenään. Näiden eri kanavien hyödyntämistä tulee jatkossa miettiä tarkemmin. Ainakaan eri kanavien eriarvoistaminen ei ehkä ole järkevää. Nykyisinhän Facebookiin menee blogista vain artikkelit, kun taas Twitteriin menee jutut, työpaikat ja uudet julkaisut. Lisäksi Twitterissä Vierityspalkin tili on aktiivisempi ja Twitterin kautta myös kerätään tietoa ja kommentteja valmisteilla oleviin artikkeleihin.
  3. Suoraan Vierityspalkki.fi-sivustoa seuraavia lukijoita on yllättävän paljon ja moni kaipaisi sivustolle visuaalista uudistusta – ja ylipäätään panostusta visuaalisuuteen ja blogin yleisilmeeseen. Tämäkin asia otetaan työn alle ja ehkä vielä vuoden 2010 puolella saadaan uudistusta tapahtumaan!
  4. Päivitystahtia kaivataan lisää ja myös erilaisia näkökulmia aiheisiin kaivattiin. Useampi vastaaja ehdotti kirjoittajakunnan laajentamista. Tämän asian eteen onkin jo aloitettu toimenpiteet. Lisää vieraskynäilyä sekä avoimempia haastattelujuttuja on tulossa! Toisaalta kannattaa muistaa, että tämä on täysin kiinni ns. kansalaisaktiivisuudesta. Vierityspalkin toimittajaksi voi hakea kuka vain ja milloin vain (luottamuksellisia yhteydenottoja voi osoittaa toimituksen pääjehulle osoitteeseen asmoha (ät) halinen.net). Vieraskynäehdotuksia, projektitarinoita ym. juttuvinkkejä otetaan vastaan toimitus-lista(at)vierityspalkki.fi osoitteeseen tai palautelomakkeen avulla. Alustaviin vieraskynä-aiheisiin ja ideoihin voi myös pyytää palautetta suoraan Pertulta (perttu(at)projekti55.fi).
  5. Uudet julkaisut –lista sai paljon hyvää palautetta. Toisaalta palstan koettiin olevan suppea vielä nykymuodossaan kun kaikki uudet sivustot eivät suinkaan palstalle päädy. Tämän tosin moni tiedosti hyvin olevan täysin kiinni nimenomaan ns. kansalaisaktiivisuudesta.

Kiitokset vielä kerran kaikille vastanneille! Jos jotain jäi puuttumaan, niin palautelomake toimii ja kommenttikenttäänkin saa terveisiä jättää!

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Vierityspalkin vuoden 2010 lukijakyselyn tulokset

  1. Vierityspalkin voi jo nyt tilata sähköpostitse Feedburnerin kautta.

    Tämä Feedburnerin oheispalvelu lähettää koosteen uusista kirjoituksista kerran päivässä (mutta ei lähetä mitään, jos uusia juttuja ei ole).

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun