Facebook-pelien kehittäjä ryhtyi mainosverkon rakentajaksi

asmunder

Everyplay, suomalainen Facebook-pelien kehittäjä, on tehnyt uuden aluevaltauksen. Aiemmin oman Kamu Town -pelinsä kehittämiseen keskittynyt yhtiö käynnisti keväällä Facebook-pelien yhteydessä pyörivän mainosverkoston nimeltään Applifier. Nyttemmin mainosverkosta on tullut niin suosittu, että Everyplay on tehnyt suunnitelmissaan täyskäännöksen: se ei enää jatka pelien kehittämistä, vaan keskittyy täysin Applifier:n kehittämiseen.

– Kaikki lähti siitä, kun mietimme, miten saisimme omalle pelillemme lisää käyttäjiä Facebookissa. Keskustelin eräiden muiden Facebook-pelikehittäjien kanssa, ja kaikkien näkemys tilanteesta oli sama: uusien käyttäjien saaminen oli tullut paljon aiempaa vaikeammaksi ja kalliimmaksi. Päätimme ryhtyä tekemään asialle jotain perustamalla pelien ristiinmainostukseen perustuvan mainosverkon. Kun käyttäjä pelaa verkkoon kuuluvaa peliä, hänelle näytetään verkkoon kuuluvien pelien mainoksia. Jos käyttäjä kokeilee toista peliä, saa alkuperäinen peli uuden käyttäjän muualta verkosta. Tämä toimii erinomaisesti, koska tyypillisesti käyttäjät pelaavat useita pelejä rinnakkain, kertoo Everyplayn toimitusjohtaja Jussi Laakkonen Vierityspalkille.

Applifier starttasi kuuden sovelluksen mainosverkkona huhtikuussa. Tuolloin verkosto tavoitti noin 4 miljoonaa pelaajaa kuukaudessa. Nyt verkosto on kasvanut niin, että se tavoittaa jo yli 55 miljoonaa kuukausikäyttäjää. Applifier:n kautta on vaihdettu jo yli 10 miljoonaa mainosklikkausta, joista osa jää Everyplaylle itselleen palvelumaksuna. Tämän mainosinventaarion yritys myy maksullisina mainoskampanjoina niille Facebook-sovelluksille, jotka hakevat entistä kovempaa kasvua.

Mainosverkon asiakkaat ovat alusta lähtien olleet pääosin Yhdysvalloista, jonne Everyplay on nyt avaamassa myös toimistoa.

– Vaihdan mielelläni jatkuvan lentokoneessa istumisen konttoriin Piilaksossa, naurahtaa Laakkonen.

Yrityksen tuotekehitys pysyy edelleen Suomessa. Everyplay hakee parhaillaan tekijöitä niin tuotejohtajan, palvelinkehittäjän kuin käyttöliittymäsuunnittelijan tehtäviin.

Aiheet: peliyhtiöt, Sosiaalinen media, Verkkomainonta

Tagit:

asmunder

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.