Yhden sivun verkkosivustot ovat tulleet jäädäkseen

Perttu Tolvanen

Yhden sivun kokoiset verkkosivustot ovat keränneet suosiota viime vuosina tasaisesti. Erityisesti moni portfolio-tyyppinen sivusto on ottanut käyttöön tämän mallin. Myös pienet yritykset ovat kokeneet tämän yksinkertaisen sivustomallin omakseen.

Vierityspalkin Uusissa julkaisuissa oli esittelyssä hiljattain varsin hyvä esimerkkitapaus pienen yrityksen verkkosivustosta, joka on yhden sivun kokoinen. Matlock-teemasivusto on lakiasiaintoimiston toteuttama kampanjatyyppinen sivusto. Sivusto on äärimmäisen pelkistetty ja selkeä kokonaisuus. Kaikki on paketoitu yhdelle sivulle. Verkkosivuston on toteuttanut lakiasiantoimisto Arveli Juusela Co Oy:lle iasy-verkkoviestintätoimisto.

image

Sivustolla on perinteisen oloinen navigaatio, mutta navigaatio vie käyttäjän vain tiettyyn kohtaan pitkällä sivulla. Navigaatio myös leijuu mukana käyttäjän vierittäessä sivua alaspäin. Tämä voi hämätä joitakin käyttäjiä, mutta toisaalta haitat ovat pienet. Käyttäjä saa kaipaamansa tiedon nopeasti ja kompaktissa muodossa.

image

Yhden sivun verkkosivustot ovat tervetullut muoto verkkosivustojen maailmaan. On ilahduttavaa nähdä, että uusia tyyppimuotoja syntyy ja yleistyy edelleen. Kaikkia ei tarvitse puristaa samaan muottiin ja kaikkien ei tarvitse tarinoida sivustoaan pullolleen palveluesittelyitä, artikkeleita ja missio-tarinoita.

Tutustu Matlock.fi-verkkosivustoon.

Huom: Esimerkkisivusto ei tosin edusta äärimmäistä selkeyttä pienen yrityksen web-strategian näkökulmasta, koska Matlock.fi on lakiasiaintoimiston varsinaisesta toimistosivustosta irrallinen kampanjasivusto jonka istuvuus kokonaisuuteen jää hieman epäselväksi. Tästäkin huolimatta – komea saitti!

  1. Tommi Forsström says:

    Tämä on loistava trendi! Moni taho ei todellakaan tarvitse kattavaa sivustoa, vaan eri palveluissa elävän sisällön aggregoivan keskuksen, joka kertoo mutkat suoriksi -mentaliteetilla tarjonnan sekä antaa yhteystiedot yms. asiat, joita ihmiset osaavat verkkosivuilta hakea.

    Osana trendiä lienee myös se, että moni taho on tajunnut, että verkkosivusto on myynnin tukitoimi, ei myyntitoiminto itsessään. Vaikka jotkut verkkoammattilaiset haluaisivat päinvastaista hehkuttaa.

  2. Wonder says:

    Toinen hyvä esimerkki tällaisesta yhden sivun pystysuuntaan liukuvasta saitista on:
    http://www.bountybev.com/home.htm
    Vaikka kuinka paljon tahansa halutaan laittaa tekstiä ruudulle, niin tosiasia on, että ihmiset selaavat saitteja nopeasti silmämääräisesti. Asioiden pitää erottua silmiin nopeasti. Sillä tavoin ne jäävät mieleenkin.

  3. Jari Sandqvist says:

    Juu. Varmasti hyvä trendi surffailijan vinkkelistä. Tulee vaan mieleen, että hakukoneiden hyödyntäminen kärsii. Yhdellä sivulla on käytössä vain yksi title ym.

  4. Tommi Forsström says:

    Kannattaa muistaa, että hakukoneetkin kehittyvät. Title ei enää vähään aikaan ole ollut kaikki kaikessa. Sivuston rakenne ja sen sisältämät otsikot ovat myös tärkeitä, puhumattakaan siitä tärkeimmästä: muiden tahojen halukkuudesta linkittää sivustoosi.

    Toki pointtisi on täysin validi sinänsä, eikä missään tapauksessa ole oikea ratkaisu muuttaa monisivuista saittia yksisivuiseksi siten, että neuloo vaan sivut peräkkäin! Kyse on enemmänkin asian _tiivistämisestä_. Harvat firmat aidosti viestinnällisin perustein tarvitsevat yli kolmitasoisella sivuhierarkialla ja kymmenillä alasivuilla varustettua kokonaisuutta, kun firman ytimen viestiminen onnistuu vähemmälläkin. Kotimaisista sivuista esim. Franticin tai Hungryn saitit (http://www.frantic.com/ ja http://www.hungry.fi/ ) näyttävät mielestäni hyvin mallia.

  5. Perttu Tolvanen says:

    Mahtavia esimerkkejä! Olen samaa mieltä, että kyse on todella asian tiivistämisestä olennaiseen. Siinä tämä trendi loistaa todella, ja siksi myös on helppo väittää, että näitä tulee vielä lisää.

    Myös Flo Appsilla on mielestäni asiallinen yhden sivun firmasivusto:
    http://www.floapps.com/

    Ainakin tuo yhden sivun firmasivusto on 100x helpompi pitää ajantasalla ja myös uudistaa säännöllisesti kuin laajempi sisältökokonaisuus.

    Itse ainakin näen, että monelle firmalle toimisi yhden sivun saitti + erillinen blogi -yhdistelmä varsin näppärästi.

    Hyviä esimerkkejä yhden sivun saiteista näkisi mielellään enemmänkin. Jos vaikka saisi ihan koostejutun niistä aikaiseksi.

  6. Tommi F. says:

    Tästä päästäänkin olennaiseen: yksisivuinen saitti ei tosiaan tarkoita verkko-olemuksen typistämistä, vaan oman saitin roolin kaventamista. Tuon yksisivuisen saitin lisäksi toki pätevä verkkoviestijäfirma rakentaa ammattitaitoista presenssiään kolmannen osapuolien palveluissa (Vimeo / Youtube, Twitter, Facebook, Slideshare jne.) ja aggregoi omalle saitilleen vain eri lähteitä tähän ammattitaitoon.

  7. Pekka Sahlsten says:

    Mielestäni matlocki.fi:n rullailu on turhaa erikoisuuden tavoittelua ja pitemmän päälle rasittavaa katsottavaa. Sopii minusta kertaluonteiselle kampanjasaitille (vaan miksi kukaan tekisi sellaisia?), muttei ”jatkuvaan käyttöön”.

    Olen törmännyt muutamaan muuhunkin juuri uudistettuun minmaaliseen yrityssivuun (a’la Frantic) ja olen ollut lähinnä pettynyt ko. sivujen sisällön ohuuteen. Hakukoneiden suhteen mielestäni kannattaa pysyä toimiviksi todetuissa ratkaisuissa eikä toivoa, että hakukoneet kehittyvät toivottuun suuntaan. Uutta kannattaa toki kokeilla – vanhan toimivan rinnalla – mutta hyppy tuntemattomaan tuntuu harkitsemattomalta ja aiemmin indeksoitujen sivujen hakukonesijoitusten hukkaaminen pelottavalta.

  8. Tommi Forsström says:

    ”aiemmin indeksoitujen sivujen hakukonesijoitusten hukkaaminen pelottavalta.”

    Amatöörit sekoilevat mitä sekoilevat. Ammattilainen osaa redirectata sivut oikein menettämättä pagerankia.

    Hakukoneoptimointi on toki elintärkeä funktio, mutta sen kanssa pitää osata pitää järki kädessä. Ainakaan sen nimissä ei missään nimessä tarvitse alkaa tekemään bloatattuja saitteja. Jos asian saa esitettyä vähemmillä sivuilla, se kannattaa tehdä niin. Hakukoneoptimointi ei kärsi tippaakaan, jos asiat tehdään oikein.

    Toki jos asiaa _oikeasti_ on monisivuiselle saitille, niin sellainen pitää tehdä. Väittäisin kuitenkin, että suhdeluku ”monisivuiset saitit, jotka voisi tiivistää alle neljälle sivulle” vs. ”yksisivuiset saitit, jotka pitäisi jakaa useammalle sivulle” on aika vahvasti netissä kallellaan ensiksimainittuun.

    Mutta netissä ei ole _ikinä_missään_asiassa_ vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa ratkoa ongelmat. Joka muuta väittää, on puoskari. Jokainen keissi vaatii oman lähestymistapansa. Jutussa esitettiin, että yksisivuiset saitit yleistyvät ja tämä trendi on mielestäni erittäin hyvä. Missään ei ole esitetty, että ne korvaisivat kaikki saitit joka paikassa.

  9. Pekka Sahlsten says:

    @Tommi, olet oikeassa, että osaava osaa uudelleenohjauksilla pitää linkkimehut tallella. Mutta voiko yksisivuinen saitti oikeasti rankata yhtä hyvin yhtä monella hakulauseella kuin monisivuinen?

    ”Isossa” sivustossa ei mielestäni sinänsä ole mitään vikaa, ja jos saitilla on blogi, tulee sivuja helposti satoja. Huonoja sivustoja on taatusti myös aina enemmän kuin hyvin tehtyjä, riippumatta lähestymistavasta. En ajatellutkaan, että näillä yksisivuisilla korvattaisiin kaikki sivut.

    Yksisivuiset lisääntyvät, se on totta. En henkilökohtaisesti pidä suuntausta merkittävänä tai odota sen saavan suurta tai pitkää suosiota.

  10. Jari Sandqvist says:

    Kyllä tämä mielestäni on vaan ”yks juttu”. Toimii kampajoissa ihan jees. Mitä tästä riitoja vääntämään? Kauhee älämölö jonninjoutavasta.

  11. Jari Sandqvist says:

    Tommi Forsström kirjoitti: ”Jokainen keissi vaatii oman lähestymistapansa. ”

    Tuon kun muistaa, niin se on siinä.

  12. Tapio Nurminen says:

    Huomasin vasta nyt tämän keskustelun. Kiitokset Pertulle meidän saitin mainitsemisesta (http://www.floapps.com). Saitillamme on itse asiassa alasivuja: etusivun navigaatio siirtyy ko. kohdalle etusivulla, mutta kussakin osiossa on ”Lue lisää” -linkki, joka vie ko. alasivulle.

    Ideoinnin meille teki Konsepton Mikko Paltamaa.

    Itse törmäsin vähän aikaa sitten Cloudingskyn yksisivuiseen saittiin: http://cloudingsky.com/ Tuossa päävalikko pysyy ruudun yläreunassa kivasti fiksattuna.

  13. Jukka Helin says:

    Esimerkkien jatkoksi uusi yhden sivun saitti, juuri julkaistu tuotesivustomme http://www.sporttisaitti.com.

    Vaihdoimme suureksi ja sekavaksi paisuneen sivuston selkeämmäksi. Uudelleenohjauksiin kiinnitettiin huomioita julkaisussa, joten kiinnostava nähdä, miten Googlen kanssa käy.

    Ensivaikutelma on, että tällaisessa pelkistetyssä tuotemyynnissä yhden sivun saitti toimii hyvin, se ikään kuin luo tarinan, joka johdattaa suoraan kokeilemaan.

    Ideointi ja toteutus tehtiin in-house meillä Avoinessa (http://www.avoine.fi)