Kotisivukone tarjoaa ohjatun mobiilisivuston luomisen

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Apu360-sovellus on kiinnostava kokeilu A-lehdiltä.

Kotisivukone tarjoaa järjestelmänsä uutena ominaisuutena nyt automaattisen mobiiliversion luomisen. Ominaisuuden aktivoinnin jälkeen kännykkäkäyttäjille näytetään kevennetty versio pääsivustosta. Käyttäjillä on myös sivun alalaidassa mahdollisuus vaihtaa tavalliseen versioon. Huomion arvoiseksi uudistuksen tekee sen, että ylläpitäjät voivat valita mitä sisältöosioita ja toimintoja sisällytetään mobiiliversioon. Tämä on erityisen tärkeä ja hieno ominaisuus, koska usein mobiilikäyttö kohdistuu vain osaan sisältöjä.

Esimerkiksi Antti Kaikkosen kotisivut sisältävät täydessä versiossa paljon toimintoja. Etusivulla on näkyvässä roolissa sivuston esittelyteksti, virallinen uutispalsta, pikakysely ja sivuston päänavigaatio.

image

Mobiiliversiossa näkyvimmän roolin saa esittelyteksti ja viimeisimmät blogijutut. Näin lienee pyritty palvelemaan mobiilisivustolla erityisesti ajankohtaisen tiedon hakijoita ja uskollisimpia faneja. Esimerkiksi toimittajat ja sidosryhmien edustajat jotka hakevat perustietoa edustajasta tuskin hakevat tätä tietoa mobiiliversion avulla. Mobiiliversion avulla toki pääsee käsiksi muihinkin sisältöosioihin, mutta navigaatio näihin löytyy vasta sivun alareunasta.

4760137584_d8388046e9_o

Kotisivukoneen generoima mobiiliversio on hyvin pelkistetty ja sivustoa ei ole erikseen optimoitu esimerkiksi kosketusnäyttöpuhelimille.

Pelkistetty versio toimii erityisesti vanhemmilla puhelinmalleilla hyvin. Tuoreimmilla älypuhelimilla mobiiliversio toimii myös hyvin, mutta kosketusnäyttö ja korkea näyttötarkkuus eivät pääse parhaimmilleen hyvin riisutun version kanssa. Älypuhelimien käyttäjät tosin voivat helposti vaihtaa täyteen versioon sivun alareunasta löytyvän linkin avulla.

Tämä alareunaan sijoitettu linkki täyteen versioon alkaakin olla jo varsin standardi käyttöliittymätoiminto mobiilisivustoilla. Vielä pienenä parannuksena voisi olla maininta siitä, että sivusto on mobiiliversio, koska muutoin satunnainen vierailija saattaa kuvitella Antti Kaikkosen verkkosivuston olevan todella minimalistinen esitys.

Vastaavia ominaisuuksia on ollut jo pidemmän aikaa moneen julkaisujärjestelmään, mutta useimpien toiminnot ovat tavalla tai toisella ongelmallisia. Esimerkiksi WordPress-blogijulkaisutyökaluun löytyy useita erilaisia mobiilisivustolisäosia (esimerkiksi Vierityspalkissa on käytössä WPtouch joka tarjoilee minimalistisen mobiilisivuston iPhone- ja Android-puhelimien käyttäjille).

Kotisivukone on kuitenkin linjannut, että iPhone- ja Android-puhelimet näkevät sivustojen täydet versiot. Kotisivukoneen Antti Ala-Ilkka kommentoi Vierityspalkille tehtyä ratkaisua:

“Tällä hetkellä iPhone ja Android -puhelimille tarjoillaan kotisivujen täysi graafinen versio kuvineen ja kaikkineen. Muille päätelaittelle tarjoillaan kyseessä olevan kännykän resoluutiolle sopivaksi skaalattu sisältö siten, että näkymä on yhdessä palstassa eikä sivuttais-scrollausta tarvita selailuun. Syynä tähän ratkaisuun on iPhonen ja Androidin kehittyneet selaimet ja isot kosketusnäytöt, joilla sisällön zoomailu ja sivuttais-scrollauskin onnistuu näppärästi.”

Tulevaisuuden suunnitelmissa on kuitenkin huomioida isot kosketusnäyttöpuhelimet myös erikseen:

“Tulevaisuuden suunnitelmana on toteuttaa erillinen versio kosketusnäyttöpuhelimille, jonka käyttöliittymä noudattaisi joiltain osin iPhonen ja Androidin natiiveja look&feel:ejä. Tätä projektia emme ole vielä aikatauluttaneet tarkemmin ja meidän pitää toki seurata ensin nykyisen ominaisuuden vastaanottoa ja palautetta. Sen verran olemme projektia kuitenkin hahmotelleet, että sopivia kirjastoja käyttöliittymäpuolen toteutukseen on kartotettu.”

Myös laajemmat hallintamahdollisuudet ovat suunnitelmissa mobiilisivustoille.

“Olemme tehneet jatkokehityssuunnitelmia myös Kotisivukoneen muiden lisäominaisuuksien laajentamisesta mobiiliominaisuuteen kiinni. Eli esimerkiksi kävijätilasto-ominaisuus tilastoisi mobiilikäytön erikseen, mainosbanneri-ominaisuudella voisi lisätä erilaiset bannerit mobiilikäyttäjille jne. Mobiiliominaisuus itsessään kehittyy, mutta myös muiden ominaisuuksien kehittäminen mobiiliystävällisemmäksi on siis tapetilla.”

Nykyisin Kotisivukoneen käyttäjät voivat valita mitä sisältöjä mobiilisivustolleen haluavat. Kuvakaappaus Kotisivukoneen hallintapaneelista:

mobiiliominaisuus_hallinta

Kotisivukone näyttää hyvää esimerkkiä panostamalla mobiilisivustoihin ja niiden erilliseen hallintaan. On hyvin todennäköistä, että jatkossa mobiilisivustojen hallintamahdollisuudet ovat yksi keskeinen julkaisujärjestelmiltäkin vaadittava ominaisuus. Erillinen hallintapaneeli myös korostaa sitä, että mobiilisivustoa tulee miettiä eri käyttötilanteiden näkökulmasta ja myös erilaiset puhelinmallit- ja käyttöjärjestelmät huomioiden.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

5 kommenttia on “Kotisivukone tarjoaa ohjatun mobiilisivuston luomisen”

  1. Tätäkään asiaa ei ilmeisesti olisi voinut hoitaa media queryillä, koska se olisi ollut aivan liian huono ratkaisu. Sen sijaan seksikäs browser sniffing, se se on hienoa, oijoijoijoi.
    Kyllä tälläistä ratkaisua jo vähän kehtaa mainostaakin.

    On se hienoa että kaikennäköistä säätäjää löytyy alalta.

  2. Tommi Forsström

    Kuinka kauan ylipäätään “mobiilioptimoituja verkkosivuja” enää oikeasti tarvitaan? iPhonen kaltaiset laitteet, jotka osaavat näyttää “oikeita verkkosivuja” erittäin pätevästi yleistyvät rytinällä.

    Itseäni ottaa raskaasti päähän aina kun sivustot väkisin tunkevat mobiilikokemukseni parantamiseksi kevyttä kokemusta, kun laitteeni (iPad / iPhone) osaisivat vallan mainiosti näyttää ihan sen oikeankin saitin tavalla, joka toimii kämmeneen mahtuvalla laitteella erittäin hyvin.

  3. Kyllä minä ainakin käytän iPhonella hyvin tehtyä mobiiliversiota täysversiota mieluummin. Esimerkiksi Facebookin iPhone-sivusto toimii puhelimella täysversiota kätevämmin.

  4. Tommin kysymys on erittäin hyvä, mutta ainakin itse olen Matiaksen kanssa enemmän samoilla linjoilla. Moni sivusto voi toki skipata mobiilisaitin nyt ja jatkossa, koska paremmat puhelimet hoitavat homman riittävän hyvin. On kuitenkin paljon tilanteita ja tapauksia joissa myös Android ja iPhone kaipaavat mobiilioptimoitua versiota. Esim. Juhlaviikkojen tuore mobiilisaitti on aika hyvä osoitus siitä, että miten voidaan tehdä saitti jonka jälkeen ei täyden sivuston latailu paljon nappaa. Juhlaviikkojen saitti: http://m.juhlaviikot.fi

    Täyden version kohdalla näppärinkin nörtti saa tehdä aikamoista sormiakrobatiaa ja zoomailua että löytää kaiken tiedon. Mobiilisaitin selailu onnistuu yhdellä kädellä puhelinta pidellen ja vaikka kävellessä tapahtumasta toiseen.

    Ainakin juhlaviikkojen saitti on minusta poikkeuksellisen hyvä esimerkki siitä miten mobiilisaitin voi tehdä myös tyylikkäästi ja priorisoiden käyttötilannetta (esim. ulkoilmatapahtuman tapauksessa ohjelmaa, säätietoja ym.).

    Kotisivukoneen asiakasryhmissä tosin lienee myös paljon jengiä joille tuo Tommin linjaus sopii parhaiten. Jos esim. kaivinkoneita vuokraavan firman tavallinen saitti on niin raskas ja monimuotoinen, että mobiilisaitti todella tarvitaan, niin ehkä sitä pääsaittia pitäisi vähän urakoida.

  5. Toki ääriesimerkkejä suuntaan ja toiseen löytyy rutkasti ja itsekin käytän huomattavasti mielummin Facebook-appia iPhonella, kuin täyssaittia, poislukien ne pari erikoisfeaturea, jotka eivät sovelluksessa / mobiiliversiossa toimi.

    Väittäisin, että aika iso, jopa numerolla 9 alkava prosenttiosuus sivustoista on sellaisia, jotka eivät lähtökohtaisesti tarvitsisi “mobiilioptimoitua” versiota. Etenkin, jos se on joku ankea ratkaisu, jossa joko vain pakotetaan tyylit pois ja / tai pakotetaan leiska johonkin tiettyyn olemattomaan pikselikokoon.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun