6 puhelinmallia hallitsee mobiilipalveluiden käyttöä Suomessa

Perttu Tolvanen

Mobiilipalveluita käytetään joillain kännyköillä olennaisesti enemmän kuin toisilla. Tämä voi johtua siitä, että jotkut kännykät ovat olennaisesti parempia verkkosurffailussa tai sitten tietyt kännykät viehättävät käyttäjäryhmiä jotka ovat kiinnostuneempia käyttämään mobiilipalveluita. Applen iPhonen kohdalla lienee kyse kummastakin ja siksi ei ole yllätys että iPhone on mobiilikäytön kärkitilastoissa jatkuvasti.

image

Viimeisimmän tilastotiedon kertoo kotimainen mobiilianalytiikkaan erikoistunut QAim. QAimin tilastot perustuvat esimerkiksi MTV3:n ja Forecan mobiilipalveluiden mittaukseen ja täten edustanevat varsin hyvin kotimaista yleisöä. QAimin ratkaisu on myös TNS Metrixin mobiilimittauksen taustalla.

QAimin mukaan tärkeimmät puhelinmallit jotka tulee huomioida mobiilipalveluiden suunnittelussa ovat:

  1. Apple iPhone (yli 30% sivulatauksista)
  2. Nokia E71 (noin 10% sivulatauksista)
  3. Nokia N97 (noin 5% sivulatauksista)
  4. Nokia E75 (noin 5% sivulatauksista)
  5. Nokia E90 (noin 4% sivulatauksista)
  6. Nokia E51 (noin 4% sivulatauksista)

Nämä kuusi mallia muodostavat yli puolet kaikista sivulatauksista joten pelkästään testaamalla oman mobiilipalvelun näillä malleilla pääsee jo hyvin pitkälle.

Listalla pärjäävät erityisesti Nokian mallit jotka ovat yritysten suosimia malleja. Tämä selittyy sillä että moni yritys tarjoaa vain muutaman mallin työntekijöilleen ja näin esimerkiksi E71 on saavuttanut vahvan aseman Suomessa. Monien toimistotyöläisten puhelinlaskut myös menevät työnantajan laskuun joten moni kokeilee erilaisia mobiilipalveluita herkemmin kuin itse laskunsa maksavat kuluttajat. Listalla pärjää yllättävän hyvin myös Nokian E90 Communicator -malli jota edelleen moni toimistotyöläinen raahailee mukanaan kun korvaavaa, asiallista monitoimipuhelinta ei Nokia ole vielä onnistunut heidän mielestään tekemään.

Verkkoselailussa iPhonen lukuja listalla haastaakin oikeastaan vain Nokian N97. N97-mallin prosenttiluku on itse asiassa yllättävän korkea, koska N97-malli kun tuskin on kovin laajalle levinnyt erittäin korkean hintansa ja esimerkiksi iPhonea kankeamman käyttökokemuksen johdosta. Myös esimerkiksi verrattuna listan muihin Nokialaisiin, niin N97 on ainut jonka voi sanoa olevan verkkosurffailuun hieman suunniteltukin.

Suomen Nokia-keskeisyys näkyy myös kokonaistilastoissa, koska Nokian eri mallit muodostavat yli 60% kokonaisliikenteestä. Kun tähän lisätään iPhonen 30% osuus, niin voidaan todeta että Suomessa mobiilipalveluiden käyttö on pitkälti Applen iPhonen ja Nokian eri mallien välistä kisailua.

  1. Tuomas says:

    ”Nämä kuusi mallia muodostavat yli puolet kaikista sivulatauksista joten pelkästään testaamalla oman mobiilipalvelun näillä malleilla pääsee jo hyvin pitkälle.”

    Eikös tuo olisi sama kun sanottaisiin että riittää kun testaa IE:llä kun sillä tulee kuitenkin puolet sivunlatauksista?

    Lisäksi nuo kaikki edustavat high-end (ei nyt tartuta Nokia E51:n high-endiyteen…) puhelimia joissa on kohtuullinen näyttö ja kohtuu modernihko selain. Eikö kuitenkin pitäisi myös repäistä jostain joku peruspuhelin ja AINA testata myös sillä ettei mene takapuoli edellä puuhun?

  2. N-peelo says:

    Mitens toi iPhone osuus jakautuu? Kai noitakin on eri malleja? Valhe, emävalhe, tilasto.

  3. Anonyymi says:

    N-peelo: kehotan tutustumaan Applen iPhone-mallistoon. Voisi ehkä argumentoida, että myös nokialaisissa on yksi ja sama OS ja selain, joten ne voisi niputtaa, mutta kun ei ole. Ehkä tilastointia pitäisi tehdä käyttöjärjestelmien ja selainversioiden perusteella?

  4. Perttu Tolvanen says:

    Tuomas: Ehkä lauseesta voisi ottaa sen ”hyvin” sanan pois. Toisaalta kännykkämallien näyttöresot+selaimet+käyttikset ovat aika lailla heterogeenisempi kenttä kuin pöytäkoneiden vastaavat yhdistelmät. Ja kehityspolullaan ovat myös kovin paljon aikaisemmassa vaiheessa.

    Riippuu varmaan, että miten tärkeä oma mobiilikanava on. Jos kyse on liiketoiminnasta, niin kannattaa varmasti mennä pidemmälle kuin vain tuon listan läpi – mutta 99,9% Suomen verkkopalveluista hyötyisi aika lailla jo siitä että vilkaisisi edes tuolla kuudella.

    Minusta oli ihan mielenkiintoista havaita, että kuinka keskittynyttä webin käyttö on puhelinmallien kohdalla. Olet kyllä oikeassa, että jos vakavasti mobiilipalveluita tekee, niin vähintään nuo puhelimet pitäisi olla jatkuvassa testissä ja muut sitten satunnaisessa.