Myytinmurtajat asialla: Flash voi olla hakukoneystävällinen

Perttu Tolvanen

Tulos Helsinki ja Rio Digital julkaisivat hiljattain verkkosivuston jonka tehtävä on todistaa epäilijöille, että Flash-sivusto voidaan todellakin tehdä hakukoneystävälliseksi.

image

Toteuttajat kuvaavat uutta sivustoa Vierityspalkin Uudet julkaisut –palstalla seuraavasti:

Päätimme todistaa, että myös Flash-sivuston voi rakentaa niin, että se sijoittuu kärkisijoille hakukoneessa. Nyt testisaittimme on 1. sijalla hakusanalla "Flash hakukoneoptimointi" ja Top10:ssä hakusanalla "hakukoneoptimointi". Ratkaisuun kuuluu myös päivitystyökalu ja se on edullinen. Tulos antoi projektiin SEO-osaamisensa, Rio Digital visun, sisällön ja teknisen osaamisen. Konsepti kehitettiin yhdessä.

Tarkemmin sivuston teknisestä toteutuksesta kysyttäessä Tuloksen asiantuntija Lasse Larvanko kommentoi Vierityspalkille Rio Digitalin FSEO-ratkaisua:

"FSEOssa sisältö on sama esitystavasta riippumatta. Julkaisujärjestelmällä syötetään kaikki sisältö verkkopalveluun, jolloin sekä näyttävämpi Flash-toteutus että kevyempi html-toteutus ovat automaattisesti identtisiä. Näin kaikilla päätelaitteilla saa saman sisällön, vaikka esitystapa olisikin askeettisempi."

Kyse on siis kahden eri sisällön rakentamisesta siten, että url-osoite on sama sekä html-sivustolla että flash-versiolla. Ratkaisu tuntuu soveltuvalta etenkin kampanjasivustoihin tai yrityssivustoihin joista halutaan saada erityisen näyttäviä.

Ratkaisumalli ei ole ehkä kaikkein elegantein, mutta ratkaisee haasteen johon ainakin monet mainostajat ovat törmänneet erilaisia lyhytaikaisia kampanjasivustoja tehdessään.

Sivusto sinänsä on hyvin suppea ja yksinkertainen, mutta tästäkin huolimatta mielenkiintoinen mallisuoritus siitä kuinka tehdään näyttävä flash-sivusto joka myös on erittäin hakukoneystävällinen. Artikkelin julkaisuhetkellä sivusto on pudonnut top-10:stä “hakukoneoptimointi”-sanalla haettaessa, mutta on silti tiukasti kärkipään kahinoissa mukana (sijoitus 17. kirjoitettaessa).

Html+flash -yhdistelmäratkaisun etuna voidaan pitää myös parempaa mobiilitoiminnallisuutta ja sivuston saavutettavuutta, koska html-versio palvelee niin mobiilikäyttäjiä kuin erityisryhmiä.

Flashin soveltuvuudesta web-julkaisutekniikaksi voidaan olla montaa mieltä, mutta sen yleisyys on todellisuutta ja on hienoa, että sen aiheuttamia haittoja käyttäjille osataan minimoida – ja toisaalta ottaa Flashin tarjoamista näyttävämmistä esitystekniikoista enemmän irti.

Katso sivusto ja kerro oma mielipiteesi: hakukoneoptimointi.org.

  1. Jani Hartikainen says:

    Sivusto latautuu hitaasti, sivunvaihdot ovat hitaita, Rio FSEO sivun ”tuo hiiri päälle että näet lukea” efekti on sieltä rasittavammasta päästä…

    Kyllähän tuo demosta kait käy… =)

  2. teel says:

    Ihan hauska demo, mutta enpä sanoisi, että tuo on mikään kovin hyvä esimerkki hyvästä Flash-saitista (ehkä 10v sitten). Lähes kaiken tuosta voisi toteuttaa pelkällä HTML:lläkin, ehkä animaatioita lukuunottamatta (mutta eipä käyttäjään enää nykyään suurta vaikutusta rasittavilla animaatioilla tehdäkään). Ylipäätään olisi järkevämpää miettiä, onko Flash-toteutuksella oikeasti mitään arvoa, jos se ei tuo jotain merkittävää etua tavalliseen HTML-sivuun verrattuna. Lisäksi se, että joka sivua varten ladataan uudestaan HTML-sivu sekä SWF tekee navigoinnista hidasta ja tökkivää. Jos Flashiin halutaan tuki suorille linkeille teittyihin sisältöihin, olisi mielestäni järkevämpi käyttää esimerkiksi SWFAddress-kirjastoa, vaikka se ei niin hakukoneystävällinen olisikaan. Flashin hakukoneystävällisyyttä voi parantaa paljon jo sillä, että lisätään sille ainoalle SWF:n embeddaavalle HTML-sivulle jotain muutakin sisältöä kuin ”päivitä flashis”.

    Vaikka hakukoneoptimointi on tärkeää, niin onko se tärkeämpää kun käyttäjäkokemus? Tässä demossa näyttäisi lähtökohta olevan, että on.

  3. Juha Söderholm says:

    Sinänsä ihan mielenkiintoinen testi – kilpailu vaan ei ole kovin kovaa tuolla hakukoneoptimointi-sanalla, eli sen sanan perusteella vaikea sanoa. Myös avainsanadomainin merkitys on valtaisa – olisi mielenkiintoista nähdä mikä olisi tulos esim. dippadaa.com -verkko-osoitteella.

    Hauskempaa olisi nähdä miten sivusto rankkaa ”useammalla” eri sanalla.

  4. Arttu Raittila says:

    Rion ja Tuloksen demossa käytetyn tekniikan ei pitäisi tuottaa olennaista eroa hakukonesijoituksissa, kun verrataan puhtaaseen HTML-sivustoon: joka sivulla on demossakin täysi HTML-koodi Flashin alla.

    Demosaitin mahdolliset hakukonesijoitukset ovat siis lähinnä havainnollistavia, testistä ei kannata puhua.

  5. Anonyymi says:

    Seuraavaksi voisivat tehdä demon, joka näyttäisi, miten tehdä flash-esitys ihmisille. Hakukoneoptimointi on varmasti kiva harrastus mutta toivoisin keskittymistä kommunikointiin ihmisten, ei robottien kanssa.

  6. Perttu Tolvanen says:

    Hyviä kommentteja. Ehkä tähän ketjuun olisi hyvä lisätä oikeasti näyttäviä saitteja jotka on tehty Flashilla – ja jotka hyötyisivät olennaisesti siitä että olisivat myös hakukoneiden saavutettavissa. Tuossa demosaitissa tosiaan on ongelmana se, että sisältö on kamaa joka ei todellakaan tarvitse flashia.

    Esimerkiksi Stora Enson Global Responsibility saitti voisi ehkä olla sellainen saitti joka saattaisi tällaisesta html+flash-hybridistä jo aidosti hyötyäkin.

    http://www.storaenso.com/globalresponsibility/

  7. Kyberkeikka says:

    Jep Jep,
    Mitenhän tuon nyt voi kukaan mieltää hakukoneystävälliseksi flashiksi, kun kysessä on vaan tupla content, joista toinen hakukoneelle ja toinen käyttäjälle. Tuo muuttaa Black Hat Seon käyttämäksi cloakinginksi heti sillä sekunilla, kun Google oppii lukemaan Flashia ja JavaScriptiä.

    Mutta pointsit kotiin siitä, että saitte yhden linkin lisää tuollekin sivulle ja ”hakukoneoptimointi” siinäkin mainittiin.

  8. Aki Björklund says:

    Tuossa Storan Enson multimediahärpäkkeessä ei liene kovin paljon tekstisisältöä? Tosin höpötykset voisi myös litteroida.

    Silti, jotenkin väkisin yrittämiseltä koko idea tuntuu. Jos Flashia on käytetty ”oikein”, ei erillisversiota oikein mihinkään tarvita, koska Flashia ei kannata käyttää korvaamaan tekstisisältöjä. Ja jos taas väärin, kuten tämä jutun aiheen saittilla on tehty, parempi ratkaisu olisi olla ilman Flashia. Varmaan näitä rajatapauksia on, mutta aika marginaalisesta toiminnasta on kyse. Joka tapauksessa on menty pahasti metsään, jos ruvetaan myymään oikein julkaisutyökalua tähän tarkoitukseen.

  9. seo says:

    Heh joo, milläs tavalla tuo oli nyt hakukoneystävällsitä flashia, ei tuolla ole mitään tekemistä flash sisällön indeksoinnin kanssa, tossahan tarjoillaan vain kahta eri sisältöä, noinhan asiat on hoidettu tähänkin asti jos jollain pakottava tarve ollut flashia käyttää. Mutta en näe että kyseisellä saitilla olisi yhtään mitään mikä edellyttäisi flashian käyttöä, tuntuu että se on enemmän nykyään oikotie jos ei html taivu, helposti ja nopeasti flashilla perus saititkin.

  10. Jussi Sivonen says:

    Tämähän ei poista sitä faktaa että flash on esteellinen ja käytettävyydeltään huono vaihtoehto html:lle. Onneksi näistä aletaan päästä pikkuhiljaa eroon. 10 vuotta sitten olisi todellakin ollut mainitsemisen arvoinen asia. Pikkuisen OT mutta kuitenkin ;)

  11. Petri Mertanen says:

    Raflaava otsikko, mutta artikkelin uutusarvo jäi vähäiseksi. Hyvä mainos Tulokselle ja muutama hakukoneoptimointia tukeva linkitys… : )

    Omat kommenttini: erikoisemmalla hakusanalla (flash hakukoneoptimointi) lienee helppoa saavuttaa 1. sijoitus hakutuloksissa. Mutta onko termillä hakupotentiaalia? Googlen avainsanatyökalun mukaan huhtikuussa maailmanlaajuisesti 58 kpl…

    Jos taas olet haetummalla termillä toisella sivulla, niin mielestäni et ole todellakaan kärkikahinoissa. Juuri äsken haettuna sivusto löytyi sijalta 15., Naviatechin vastaava sijalta 19. Me olemme saaneet tällä sijoituksella huikeat 2 vierailua huhtikuun aikana.

    Mielekkäämpiä keskusteluaiheita voisikin olla esim. miksi ja miten hakukonetulokset vaihtelevat paikkakunnittain? Miten kuviin, karttoihin, videoihin ja sosiaaliseen mediaan liittyvää hakukoneoptimointia tehdään?

    Turhan paljon hakukoneoptimoinnin mittausta ajatellaan pelkän hakutulossijainnin kautta. Tärkeintä kuitenkin on ne lopputulokset, josta päästään mukavasti myös laskeutumissivujen optimointiin sekä monikanavaiseen myynnin mittaamiseen ja analysointiin…

  12. Perttu Tolvanen says:

    Aktiivisuudesta palkitaan ja vaikka demo ei ole täydellinen, niin on mielestäni silti hyvä esimerkki projektista jolla on ollut selkeä pointti todistettavana – ja siinä pointin todistamisessa on onnistuttu. Propsit tästä. Itse skannailen Uudet julkaisut -listaa tasaisesti erilaisten hyvien esimerkkien valossa ja aina kun ehditään, niin sieltä nostetaan esiin kiinnostavia.

    En itsekään ole mikään Flash-fani, mutta on sillä paikkansa. Tosin ihan oma juttunsa voisi olla keskustelu siitä, että mihin Flash todella sopii – tai mihin ylipäätään erilaiset Silverlight/Flex ym suljetut laajennukset sopivat. Eivät tulevaisuudessa välttämättä ollenkaan niin moniin asioihin kuin nykyisin.

    Tosin kehityksen vauhtia ei kannata yliarvioida, koska tässäkin artikkelissa käsitelty ongelma olisi _oikeasti_ pitänyt ratkaista se vajaa 10 vuotta sitten. Kuinka monia vuosia tehtiinkään niitä flash-saittimöhkäleitä ilman että välitettiin pätkääkään muista käyttäjistä kuin niistä jotka innostuvat tv-mainoksessa näkyvästä url-osoitteesta ja menevät sitten viime jouluna ostetulla superpentiumilla ja 22v nuoren naisen silmillään pläjäystä katsomaan?

  13. Juha Söderholm says:

    Siinä muuten täytyy sanoa että Pertun tilastot eivät pidä paikkaansa: Skannaan lähes päivittäin ko. hakusanaa ja ei ole kyllä 10 sakissa näkynyt ko. sivustoa.

    Olethan Perttu ottanut custom searchin pois päältä? Se kun on automaagisesti nykyisin päällä ja muuttaa järjestystä aika paljon sun omien selailuhistoriaiden perusteella.

  14. Juha Söderholm says:

    Mitä Petrin tilastoihin tulee niin mun blogi & pari muuta Estimen saittia on ollut tuolla ”himoitussa” top10:ssa hieman sijoituksia vaihdellen pitkään. Viimeisen kuukauden aikana mun blogiin tultiin ko sanalla 87 kertaa.

  15. Perttu Tolvanen says:

    Juha: Top-10:ssä oleminen perustuu Lassen antamaan kommenttiin silloin kun saitti oli tuore, eli yli kaksi kuukautta sitten. Juttu on siis tullut ulos viiveellä ja tänä aikana sivusto on tippunut sijoja aika lailla. Lasse taisikin kommentoida silloin että sijoitus perustuu pitkälti uuteen sivustoon.

    Relevantti huomautus tuo Googlen tuloksien personoituminen kyllä nykyisin. Itselläni Opera käytössä pelkästään hakujen tekemiseen siten että historia ei vaikuttaisi (ja asetettu nollaamaan aina sulkemisen yhteydessä kaikki historiat). Ehkä liioittelua, mutta erot on kyllä nykyisin kovin isoja. Esim. minulla tulee Vierityspalkin artikkelit omissa hakutuloksissa koko ajan esiin (miksihän…). :)

    Hyviä tilastoja muuten nuo teidän mainitsemat. Samanlaisia havaintoja voisi Vierityspalkin tilastojen perusteella tehdä vaikka kuinka paljon. On joskus todella hämmentävää todeta kuinka vähäisillä hakumäärillä monet trendikkäätkin sanat tai termit ovat todellisuudessa.