Gfx.fi haluaa yhdistää suomalaisia digimediaosaajia

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.

“Suomalainen digimedia-alan foorumi. Löydä webin trendit ja teknologia, pysy mukana kehityksessä.” Näillä sanoin viime vuoden lopulla julkaistu Gfx.fi*-palvelu tervehtii vierailijaansa. Gfx.fi:n tavoitteena on yhdistää suomalaisia digimedia-alan osaajia. Työkaluiksi savottaan on tällä hetkellä kelpuutettu keskustelufoorumi sekä blogi. Jatkoa on luvassa.

Palvelun takana ovat Henri Tokola* ja Juha Vallström. Heistä Tokola työskentelee Avalonissa art directorina.

Kaverukset kokivat, että Suomesta puuttui alasta kiinnostuneiden yhteinen tapaamispaikka. Esimerkiksi Pingstate.nu*:n kohderyhmä on paljon laajempi ja Optimointi.com*in kaltaiset yhteisöt ovat liian tarkkaan rajattuja. Suoraan “kilpailijaa” ei Suomesta löydykään ja tavoitteena on paikata tämä aukko täydentäen nykyisiä palveluita. Palvelun perustamisen taustalla on myös halu kehittää Suomen digimediakulttuuria. Heidän mielestään Ruotsalaiset ovat tällä saralla sekä yksityis- että yritystasolla askelen edellä Suomea.

Hieman yllättäen Gfx.fi:stä on turha etsiä tietoa tekijöistä – sitä ei ole. Edes blogikirjoituksissa ei tuoda kirjoittajaa esille. Jos tekijätiimin haave saada mukaan lisää kirjoittajia* toteutuu, asiaan tullee toivon mukaan muutos. Harva haluaa tuottaa tämänkaltaiseen palveluun sisältöä anonyymisti. Tekijöillä on kuitenkin piileskelylle perustelu: he eivät halua, että palvelu henkilöityy heihin vaan kehittyy ja kasvaa itsenäisesti yhteisön kautta.

Käydessäni palvelussa ensi kertaa ajattelin, että tarvitaanko tällaista tosiaan? Tovin maistelun jälkeen Gfx.fi:n olemassaolo alkaa kuitenkin tuntua mielekkäältä. Loppukädessä asian kuitenkin ratkaisee se, löytääkö kriittinen massa palvelun ja syntyykö yhteisöä vai ei. Tällä hetkellä foorumilla on vielä ymmärrettävästi hiljaista. Tekijöiden ykköstavoitteena onkin kävijämäärien kasvattaminen vuoden 2010 aikana.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina. Nykyinen Gfx.fi ei ole enää se palvelu, johon tässä viitataan, vaan domaini on kaapattu esim. nettikasinoiden mainostarkoituksiin (tarkistettu 4.1.2021).)

Jaakko Alajoki

Jaakko Alajoki

2 kommenttia on “Gfx.fi haluaa yhdistää suomalaisia digimediaosaajia”

  1. Itselleni jo ennestään tuttu sivusto ja olen keskusteluihin jo muutaman kerran osallistunut.

    Positiivinen asia, että yritystä riittää. Itsekin olen monesti miettinyt, että Suomesta puuttuu juuri tämänkaltainen sivusto. Toivotaan siis, että GFX.fi kehittyy ja saavuttaa suosiota. Jo pelkästään keskustelualue, jossa mahdollisimman moni alan tekijä osallistuu keskusteluun olisi tervetullut.

    Blogin kirjoittajista olisi varmasti hyvä tapa antaa lyhyt esittely vaikkapa kirjoituksen loppuun, johon tulisi lyhyt info kirjoittajasta + linkki mahdolliselle kotisivulle. Houkuttelisi varmasti enemmän kirjoittajia, varsinkin jos sivuston suosio kasvaa tulevaisuudessa.

  2. Hyvän oloinen alku todellakin. Sivusto tuntuu visuaalisesti mukavalta ja asiasisältöäkin tuntuisi ropisevan mukavasti. Kuten yllä onkin jo mainittu on ala nuori ja kasvussa, kuten myös alan imago.

    Olisikin mukava nähdä jo alusta alkaen persoonien tuomista esiin ja palvelun henkilöitymistä. Hienosta palvelusta on ihan suotavaa ottaa sankarin viitta harteille. Maailmalta jos miettii niin tuskinpa digg ja mashable toimisi niin hyvin ilman vahvoja henkilöitä joihin samaistaa palvelu.

    Vertaus pariin suureen tekijään ei tietenkään ole vielä täysin kohdallaan, mutta toivoisin että näin olisi tulevaisuudessa. Alku ainakin näyttää hyvältä.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun