Innovaatiojuna matkaa Helsingistä Ouluun ja takaisin

asmunder

Qaiku-palvelussa järjestäytynyt 50 hengen ryhmä matkustaa keskiviikkona 13.1. Helsingistä Ouluun ja takaisin. Heidän tavoitteenaan on kokeilla, kuinka hyvin sosiaalisen median keinot sopivat organisoitumiseen, tapahtumien järjestämiseen, tiedon välittämiseen ja ongelmanratkaisuun.

Innovaatiojuna on kokeilu: mihin kaikkeen sosiaalisen median välineet taipuvat – matkan käytännön järjestelyistä ja ryhmätöiden tekemisestä aina videolähetyksiin. Junamatka on varattu ennen kaikkea tutustumiseen ja verkostoitumiseen. Lisäksi osallistujat ratkovat matkan aikana sponsoriyritysten asettamia ”pähkinöitä” ja koettavat löytää niihin sellaisia ratkaisuja, joita yritykset eivät itse olisi tulleet ajatelleeksi.

”Oulu on valittu matkan päämääräksi sekä kaupungin teknologisen ja sosiaalisen edelläkävijyyden että sopivan välimatkan takia – suurin osa osallistujista on pääkaupunkiseudulta”, matkaajat kertovat tiedotteessaan. Oulussa ryhmän on tarkoitus tutustua kaupungin avoimiin kehittämismalleihin, kuten lähiödemokratian välineisiin sekä edistyksellisiin mobiilipalveluihin.

Matkalle lähtee niin iältään, kokemukseltaan kuin taustoiltaankin hyvin kirjava joukko, jota yhdistää yhteisen keskustelusivuston lisäksi usko ihmisten luovuuteen, innovaatiokykyyn ja joukkovoimaan. Valtaosa ei ole tavannut toisiaan aikaisemmin. He eivät edusta matkalla omaa yritystään tai organisaatiotaan, vaan lähtevät mukaan henkilökohtaisen kiinnostuksensa takia.

Innovaatiojunan etenemistä voi seurata sen omalla Qaiku-kanavalla, jolla käydään keskustelua myös matkan aikana. Kanavalle lähetetään matkan varrelta myös linkkejä eri kuva- ja videopalveluihin.

Aiheet: Sosiaalinen media, tapahtumat, Yhteisösaitit

Tagit:

asmunder

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.