Anja Alasilta peräänkuuluttaa keskittymistä sisältöjen laatuun

Perttu Tolvanen

Anja Alasilta on päättänyt lähteä ravistelemaan organisaatioita hereille, kehittämään verkkojulkaisujensa laatua. Epäilemättä Anja Alasilta on tehnyt tätä työtä jo vuosia, mutta nyt vuonna 2010 hän aikoo aktivoitua myös verkossa bloginsa kautta.

Alasillan mukaan Suomessa julkaistaan liian paljon mitäänsanomatonta sisältöä ja tehottomia verkkotekstejä.

Alasilta antaa kyytiä erityisesti julkishallinnon viestinnälle, jonka perusongelmaksi hän linjaa vaikeasti ymmärrettävät tietomassat, joita vain kaadetaan sellaisenaan verkkopalvelut täyteen.

"Julkisella sektorilla paineet ovat kovimmat. Hallitsemattomien ja jalostamattomien tietomassojen kumoaminen nettiin ei ole mitään palvelua. Ei se vastaa edes viestinnän perusvaatimusta – vuorovaikutteisuutta. Eihän kysymys ole edes kunnon tiedotuksesta, kun lukijalla ei ole läheskään aina mitään mahdollisuutta ymmärtää sitä, mitä nettisivuille on kirjoitettu."

Yrityksillekään Alasilta ei aina kiitettävää arvosanaa verkkosisältöjen osalta. Erityisen tiukka arvio tulee yritysten asiakaspalvelulle verkossa.

"Joka vuosi useammat yritykset toki oivaltavat, että verkossa voi myydä. Mutta kun asiakas on saatu ostamaan, hänet yleensä jätetään pärjäämään omillaan – ainakin netissä. Puhelinnumeroita toki jaellaan auliisti; sinne vain jonottelemaan."

Myös järjestöt saavat oman osansa:

"Byrokratia kukoistaa joskus paljon komeammin esimerkiksi etujärjestöjen kuin valtionhallinnon edelläkävijöiden nettisivuilla."

Kritiikin lisäksi Alasillan blogista löytyy perusteluja väitteisiin, havaintoja verkkoviestinnästä Suomessa ja erityisesti vinkkejä sisältöjen kehittämiseen. Julkaisutahti on ollut tammikuussa hurja ja mikäli vauhti jatkuu, niin Suomessa on uusi verkkoviestinnän kärkiblogi kevääseen mennessä.

Lisää tällaista tähän maahan – ja blogimuodossa erityisesti.

Jätä kommentti