Anja Alasilta peräänkuuluttaa keskittymistä sisältöjen laatuun

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.

Anja Alasilta on päättänyt lähteä ravistelemaan organisaatioita hereille, kehittämään verkkojulkaisujensa laatua. Epäilemättä Anja Alasilta on tehnyt tätä työtä jo vuosia, mutta nyt vuonna 2010 hän aikoo aktivoitua myös verkossa bloginsa* kautta.

Alasillan mukaan* Suomessa julkaistaan liian paljon mitäänsanomatonta sisältöä ja tehottomia verkkotekstejä.

Alasilta antaa kyytiä erityisesti julkishallinnon viestinnälle, jonka perusongelmaksi hän linjaa vaikeasti ymmärrettävät tietomassat, joita vain kaadetaan sellaisenaan verkkopalvelut täyteen.

“Julkisella sektorilla paineet ovat kovimmat. Hallitsemattomien ja jalostamattomien tietomassojen kumoaminen nettiin ei ole mitään palvelua. Ei se vastaa edes viestinnän perusvaatimusta – vuorovaikutteisuutta. Eihän kysymys ole edes kunnon tiedotuksesta, kun lukijalla ei ole läheskään aina mitään mahdollisuutta ymmärtää sitä, mitä nettisivuille on kirjoitettu.”

Yrityksillekään Alasilta ei aina kiitettävää arvosanaa verkkosisältöjen osalta. Erityisen tiukka arvio tulee yritysten asiakaspalvelulle verkossa.

“Joka vuosi useammat yritykset toki oivaltavat, että verkossa voi myydä. Mutta kun asiakas on saatu ostamaan, hänet yleensä jätetään pärjäämään omillaan – ainakin netissä. Puhelinnumeroita toki jaellaan auliisti; sinne vain jonottelemaan.”

Myös järjestöt saavat oman osansa:

“Byrokratia kukoistaa joskus paljon komeammin esimerkiksi etujärjestöjen kuin valtionhallinnon edelläkävijöiden nettisivuilla.”

Kritiikin lisäksi Alasillan blogista löytyy perusteluja väitteisiin, havaintoja verkkoviestinnästä Suomessa ja erityisesti vinkkejä sisältöjen kehittämiseen. Julkaisutahti on ollut tammikuussa hurja ja mikäli vauhti jatkuu, niin Suomessa on uusi verkkoviestinnän kärkiblogi kevääseen mennessä.

Lisää tällaista tähän maahan – ja blogimuodossa erityisesti.

  • Anja Alasillan blogi verkkoviestinnästä*.

(*toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun