Sarasvuo kommentoi Tietoviikossa Sataman ja TH:n yhdistymistä

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Paper Planes sai omistajaksi ison tanskalaisen digitoimiston.

Tietoviikon kattava artikkeli Trainers’ Housesta ja Jari Sarasvuosta* ihmettelee TH:n heikentynyttä mainetta alalla. Sarasvuo kommentoi artikkelissa TH:n nykytilannetta suorasanaisesti eikä selittele.

”Olemme ansainneet tämän, koska tuloksemme laski dramaattisesti. Ei mainetta voi pelkällä puheella korjata. Se perustuu tuloksen kaltaisiin tosiasioihin, ja siksi meillä on edessämme todistamisen taakka. Ja kun onnistumme tässä, mainekin paranee”, hän sanoo.

Tietoviikko* viittaa artikkelissa myös käytyihin verkkokeskusteluihin joissa TH:n ja Sataman väitettyjä synergiaetuja on kyseenalaistettu.

“Verkkokeskusteluissa ihmetellään yhä Sataman ja Trainers’ Housen yhdistymisen perimmäisiä synergioita ja sitä, mihin yritys nyt tähtää. Muun muassa mobiililiiketoiminnan, analytiikan ja digimarkkinoinnin yksiköistä sekä ulkomaantoiminnoista on luovuttu. Mihin teknologioihin Trainers’ House nyt keskittyy? Mitä ihmettä valmentamisella ja Microsoft-teknologioilla on tekemistä keskenään?

Tällä kertaa vastaukset suoriin kysymyksiin ovat poikkeuksellisen avoimia ja yksiselitteisiä:

Synergiat olivat puhtaasti strategisia, eikä muita synergioita yhdistymisessä edes haettu. Niitä ei kaupantekohetkellä ollut olemassa, vaan niitä luodaan tässä ja nyt. Molemmat yritykset olivat menossa kohti päämääriä, joiden tavoittaminen yksin ei olisi ollut mahdollista”, Sarasvuo ja Lönnfors muotoilevat.

Artikkelissa tämä todellisuus havainnollistetaan myös erilaisten yrityskulttuurien törmäämisen kautta:

“Satamassa ja Trainers’ Housessa vallitsivat ennen yhdistymistä hyvin erilaiset yrityskulttuurit. Vanhaan Satamaan kuului Lönnforsin mukaan ”villi kulttuuri”, joka piti sisällään joukon vapaat kädet omaavia individualisteja. Trainers’ Housessa sovitut toimintamallit taas ovat pyhiä.”

Vanhan Sataman kulttuuri lieneekin ulkoistanut itsensä yrityksestä viime vuosien aikana ja täten ongelma ei liene enää akuutti. Myös perinteisestä verkkomedian tekemisestä TH on ottanut nyt selkeän irtioton. Lähimmäksi nykyliiketoiminnoista tulee sähköisen työpöydän ratkaisu Sydän.

“Tällä hetkellä suuri osa teknoliiketoiminnasta tulee Microsoft-teknologioista. Tulevaisuudessa painopiste siirtyy yhä enemmän ohjelmistoja palveluna tarjoaviin saas-ratkaisuihin, joita yhtiöllä on neljä: Kasvua tukeva johtamisjärjestelmä Blarp, muutoksen johtamiseen keskittyvä Pulssi, sähköisen työpöydän ratkaisu Sydän sekä avoimissa valmennuksissa käytettävä Polku. Lisäksi yhtiö tekee asiakaskohtaisia saas-projekteja.”

TH:n uusi strategia ja suunta tekee siitä mielenkiintoisen yrityksen IT-alalla, mutta verkkomedian kanssa yrityksellä on enää hyvin vähän tekemistä.

Koko artikkeli: “Jari Sarasvuo: Olemme ansainneet huonon maineemme. 27.11.2009 / Tietoviikko.”*

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

5 kommenttia on “Sarasvuo kommentoi Tietoviikossa Sataman ja TH:n yhdistymistä”

  1. Onko noilla oikeasti tuote nimeltä Blarp? :D

  2. Jos kirjoittaisin korporaatioslangisanakirjaa, niin poimisin myös Sarasvuon ja Lönforssin kommentin yhdeksi esimerkiksi siitä mitä “strateginen” voi tarkoittaa. Jos esimerkiksi synergiaetuihin lisätään eteen sana “strateginen”, niin tätä ilmausta voidaan käyttää pörssitiedotteessa ja muutenkin johdon viestinnässä ilman että mitään todellisia synergiaetuja tarvitsee todistaa olevan. “Strateginen synergia” tarkoittaa siis tässä tapauksessa “kuvitteellista, ei vielä todennettua synergiaa”.

    Tällöin siis viitattaneen siihen, että suunnitelmissa on joskus hamassa tulevaisuudessa tehdä merkittäviä yritysmuutoksia (esim. ajaa alas fuusion toinen osapuoli) joiden kautta näistä toistaiseksi kuvitteellisista synergioista voi tulla todellisia synergioita. Täten mitään harjaanjohtamista ei siis tapahtunut, koska käyttämällä sanaa “strateginen synergia” ei itse asiassa viitattu mihinkään konkreettiseen synergiaan.

    Käytännössä sanaa “strateginen” käytetään tällä tavalla toki koko ajan, mutta ihan yhtä laillahan yritysjohtajat käyttävät sanaa “strateginen” silloin kun viittaavat, että “nyt tehtiin todella markkinoita järisyttävä fuusio kun laitettiin kaksi mediataloa yhteen ja ruetaan monopolisoimaan koko markkinaa”.

    Eli sana “strateginen” on upea sana. Sillä voidaan viitata täysin kuvitteelliseen asiaan, tai äärimmäisen konkreettiseen ja bisneskriittiseen asiaan. Parasta on jos pääsee vasta jälkikäteen selittämään, että kumpaa merkitystä tarkoitti silloin yritysoston yhteydessä.

  3. Satama/TH jo pitkään

    Ihan hauskoja juttuja. Välillä kyllä pistää miettimään mitä pahaa Jartsa on mahtanut tehdä Pertulle, kun noin harmittaa. Et ole tainnut olla Satamalla/TH:lla koskaan edes töissä. Jos ylipäänsä pysyisit työpaikoissa vuotta pidempään saattaisit oppia jotain (perustuen LinkedIn-profiiliisi.)

  4. Kiitos kommentista. Eikai tässä nyt sen ihmeempää dramatiikkaa ole. Kauppatieteilijänä ja erityisesti viestintää (esim. retoriikkaa) opiskelleena seuraan yritysjohtajien ja poliitikkojen kielenkäyttöä ehkä vain tarkemmin. Sarasvuo ja Satama -case on ollut alalla mielenkiintoinen seurattava ja siitä on ollut paljon tietoa tarjolla (vaikka en ole ko. firmassa työskennellytkään). Satama oli myös merkittävä yritys alalla ja Vierityspalkin lukijoista monilla on historiaa ko. firman kanssa. Täten se on blogin aihepiiriin hyvin sopiva aihe.

    Vierityspalkin Satamaa käsitelleissä jutuissa (joista muuten vain osa on minun kirjoittamiani) valittu näkökulma on toki ollut kapean “uusmediakeskeinen” – eli TH:n kehitystä ei suinkaan ole katsottu objektiivisten linssien läpi. Tämä on tietoinen linjavalinta ja perustuu siihen, että toimitukselta on tasaisesti pyydetty artikkeleita ko. aiheesta, koska moni on kokenut “Sataman alasajon” menetyksenä alalle.

    Minun oma henkilökohtainen mielipide aiheeseen on erilainen ja sen moni työkaveri ja ystävä tietää. Minusta TH on menossa mielenkiintoiseen suuntaan. Yhdistelmä teknologiaa ja valmentamista on kiinnostava yhdistelmä joka onnistuessaan on paljon isompi juttu kuin Sataman web-tekemisen hajoaminen muihin yksiköihin. Moni alan isompi toimija elää kuitenkin vielä vahvasti perinteisten it-projektien tekemisen maailmassa jossa koodarit koodaa ja muut jutut unohdetaan. Tähän verrattuna TH:n suunta on raikas poikkeus alalla.

    Mitä tulee mun LinkedIn-profiiliin, niin nimikkeiden ja työnantajien nimien vaihtuminen ei aina kerro koko totuutta asiakkuuksien ja projektien pituuksista tai tekemisen pitkäjänteisyydestä. On toki omastakin mielestäni osittain harmillista, että työsuhteiden pituudet eivät ole syystä tai toisesta venyneet useisiin vuosiin, mutta en itse näe tämän korreloivan oppimisen laadun tai määrän kanssa. Pelkästä CV:stä ei ihan kaikkea voi kuitenkaan päätellä.

  5. Tämä tilanne antaa jotenkin uutta perspektiiviä tähän käänteiseen yritysostoon: *linkki Kauppalehteen poistettu toimimattomana*

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun