Sampopankki hylkii Mac-koneita

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uudistunut Kauppalehti.fi tarjoaa personointitoimintoja.

Ikävää nostaa loppuun kaluttu Sampo Pankin verkkopankki taas pöydälle pitkän tauon jälkeen. Kuitenkin muun muassa Twitterissä ja Facebookissa on viime päivinä näkynyt närkästyneitä kommentteja Sampo Pankin verkkopankin toimimattomuudesta Mac-koneilla ja Safari-selaimella. Safari on ainoa selain, jolla Sampo Pankki on aikaisemmin toiminut Macilla. Havahduin itse ongelmaan yrittäessäni maksaa laskuja ja sisäänkirjautuminen verkkopankkiin ei onnistunut ollenkaan. Pieni utelu Pingstaten* foorumilla vahvistaa, että sisäänkirjautuminen Mac-tietokoneilla ei tosiaan toimi toivotusti. Ongelma on, että Javalla toteutettu kirjautumisikkuna*ei tule näkyviin ollenkaan:

sampo_login

Sampo Pankin tiedottaja Teppo Havo vahvistaa Vierityspalkille ongelman: “Olemme tietoisia tilanteesta. Sampo Pankin verkkopankissa tai muissa järjestelmissä ei viime aikoina ole tehty järjestelmämuutoksia, joten ongelman juuret johtavat todennäköisesti tuoreisiin järjestelmien tai selainten päivityksiin ja niiden aiheuttamiin Java-yhteensopivuusongelmiin.” Havon mukaan Mac-käyttäjiä on ollut yhteydessä asiakaspalveluun vastaavien ongelmien vuoksi. Korjausaikataulusta ei ole tietoa ja ratkaisua odotellessa voi käyttää Sampo Pankin mobiilipankkia.

Sisäänkirjautumisongelmat nostavat esille taas kerran mietteitä verkkopankin merkityksestä. Itse en ole esimerkiksi käynyt pankin konttorissa vuosiin. Käytännössä kaikki arkipäiväinen asiointi pankin kanssa tapahtuu verkkopankissa – tämä on myös pankkien tavoite. Verkkopankissa asioidaan melkein päivittäin hoitamassa normaalin elämän kannalta tärkeitä asioita. Jos Twitterin sisäänkirjautuminen hajoaa, elämä jatkuu. Toisin on verkkopankin kanssa. Raha-asiat on vain hoidettava toimii verkkopankki sitten tai ei.

Ajatellaanpa ajassa kaksikymmentä vuotta taaksepäin. Mitä jos osa asiakkaista käännytettäisiin pankin konttorin ovelta takaisin? Kukaan ei hyväksyisi sellaista tilannetta. Tänä päivänä on kuitenkin ihan hyväksyttävää todeta, että tietyt käyttäjät eivät pankkiin pääse.

Vaikka verkkopankki on tärkein päivittäinen työkalu pankin ja asiakkaan välillä, en usko sillä kuitenkaan olevan ratkaisevaa merkitystä pankin valinnassa. Asiaa vaikeuttaa se, että puolueetonta ja vertailukelpoista tietoa verkkopankkien käytettävyydestä, luotettavuudesta ja toimivuudesta on vaikea saada. Toisinkin voisi olla. Ainakin itselläni seuraavan kerran kun pankin vaihto on ajankohtaista, verkkopankin toimivuus tulee vaikuttamaan valintaan.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Jaakko Alajoki

Jaakko Alajoki

17 kommenttia on “Sampopankki hylkii Mac-koneita”

  1. Entäpäs jos herrat Vierityspalkista kävisivät perustamassa tilin vaikkapa Suomen 10 suosituimpaan pankkiin ja tekisivät viimeinkin kunnon vertailun eri verkkopankkien käytettävyydestä? Testissä voisi olla sisäänkirjautumisen kiemurat, caseja erinäisten laskujen maksamista, eri selainversioiden tuet ja vaikkapa käyttö mobiilina.

    Tilin perustaminen ei taida maksaa muuta kuin vaivaa, eikä ne verkkopankkien käyttötunnuksetkaan testin ajaksi paljoa liene? Kolehti pystyyn ja vertailemaan.

  2. Kappas kummaa. Jaamo kirjoittaa, että mac ja safari-yhdistelmä ei toimisi Sampopankin kanssa. Omat kokemukset ovat päin vastaiset, safarilla on aina päässyt sisään ja on voinut hoitaa kaikki asiat mutta nykyinen Firefox ei anna hyväksyä laskun maksua eikä päästä tiliotteeseen. Sen sijaan sisäänkirjautuminen ja tapahtumien katsominen on aina toiminut.
    Käytössäni on nyt Firefox 3.5.5. ja Safari on 4.0.4 ja Java taitaa olla 1.4.2.
    Sinänsä pankkiirien olisi hyvä muistaa, että he haluavat palvelumaksut myös niiltä käyttäjiltä, joita eivät halua palvella jouhevasti. Luulisi omantunnon lyövän mustelmia sisäkorvaan.

  3. Johannes Raitio

    “20-vuotta sitten” -sitten vertaus toimisi käytännössä siten, että Pankkiin ei päästettäisi lainkaan asiakkaita, joilla on punainen paita. Vaikka paita olisi täysin siisteys- ja peittävyyskriteerit täyttävä, konttorin ovella vahtimestari käännyttäisi punapaitaiset ja komentaisi heidät kotiin vaihtamaan vaatteita ja palaamaan uudestaan.

    Pankeilla ei siis ole henkilökohtaisesti mitään sinua vastaan. Et vaan saa käyttää heidän palveluita punaisessa paidassa. Muun värisissä kylläkin. Erittäin loogista.

  4. Seppo, minullakin verkkopankki on toiminut Safarilla normaalisti aikaisemmin, mutta nyt yllättäen lakkasi toimimasta. Toisilla se toimii edelleen ihan normaalisti. Ongelma ei siis kosketa kaikkia Mac-käyttäjiä. Sampo Pankin selitys muuttuneista selainversiouta vaikuttaa uskottavalta.

  5. Ismo Ruotsalainen

    Täälläkin on nykyisin ongelmia sisäänkirjautumisessa. Sekalainen määrä sivun päivitystä näyttää yleensä lomakkeen jossain vaiheessa. Vastaavasti verkkomaksuja suoritetaessa koko selain kaatuu arviolta yhdeksän kertaa kymmenestä.

    Mobiilipankkivinkki on muuten hyvä, mutta se ei näytä yrityksen tilejä ollenkaan. Kohdallani se on siis täysin hyödytön, koska henkilökohtainen tilini vaihtui tapiolaan suunnilleen heti verkkopankin päivityksen jälkeen.

    Yrityksen tilin vaihdostakin on ollut paljon puhetta nimenomaan siksi, että Sampo pankin verkkopankki on sanalla sanoen surkea räpellys.

  6. mulla Macbook Firefox 3.5.5. ja Safari on 4.0.4
    Joskus Sampo pankki toimi myös Firefoxilla, mutta pari edellisen päivitysversion, n. vuoden aikana ei onnistu ainakaan maksujen hyväksyminen. Safari on mulle toiminut ainakin vielä 2 vkoa sitten. Mutta kun sekin hidasta, yritän koota pankkiasiat yhteen nippuun koittaa hoitaa esim vaan kerran kuukaudessa ..
    Ja kaikki viranomaishommat yms mitkä vaativat pankkitunnus-varmennusta, on tajuttoman tahmeaa ja hidasta Sampo Pankin kautta & Mac & Safari tai Firefox. Menee yleensä noin 30min että pääsee tekemään esim. rikosilmoituksen, hoitamaan vakuutus- tai veroselvittelyjä, muokkaamaan työnhakija-profiilia mol.fi, yms

    Olen laittanut muutaman kerran palautetta Sampon sivuilta, jotka nekin ovat mielestäni toiminnoiltaan epäloogiset ja esim fontti näkymättömän harmaata pientä, ärsyttävää tihrata tärkeitä raha-asioita silmät solmussa nenä ruudussa. Esim myös jotkut sijoitusrahastojen lisätiedot/nettisiirtosopimukset – lomake ei aukea, onko sekin Mac-vaje?
    Ovat vastanneet jotain ns kohteliasta ympäripyöreää että tarvitsisivat tietää tarkemmin ongelman, vaikka mielestäni kirjasin jo jokaisen vaiheen ja otin screenshot kuviakin, mitä ei voinut liittää palauttelomakkeeseensa, mutta eivät antaneet muutakaan osoitetta.. Vastauksestaan nettipankkin tiliprofiiliin ei tule esim sähköpostiin ilmoitusta, enkä jaksa joka päivä yrittää kirjautua sinne sisään katsomaan joko olisivat vastanneet.
    Kerran sanoivat, kuten olen kuullut muutamasta muustakin nettipalvelusta, että Mac-käyttäjiä on maailmassa suhteessa niin vähän, että ongelma ei ole niin oleellinen!?!

  7. Timo Ruohomäki

    Yksi yleisistä syistä ongelmiin juuri Macin kanssa on se, että johtuen Sunin ja Applen hieman epävakaisista suhteista Sunin Java -päivitykset tulevat viiveellä Mac -käyttäjille. Tämä tarkoittaa sitä, että Maceissa tuorein Java-versio on yleensä aika paljon alempi kuin Windowseissa.

    Pätevää järjestelmätoimittajaa tämä ei tietenkään estäisi tarjoamasta toimivaa järjestelmää. Se pitää vain koodata niin, ettei perustoiminnallisuus vaadi upouusinta javapäivitystä. Valitettavasti järjestelmätoimittajien joukossa on kosolti epäpätevyyttä joka näkyy mm. siinä, että kuvitellaan maailman kaikkien käyttäjien aina pitävän koneensa ajan tasalla.

  8. Kyllä tuo kirjautumisprobleema on jo ollut ainakin vuoden – tosin satunnaisena – ehkä noin noin joka kolmas kerta kirjautumisprosessin on joutunut macilla aloittamaan aivan alusta.

    Olen siitä Pankillekin ilmoittanut mutta eipä ole asia kohentunut.

  9. Löysin kirjoituksesi, kun googlasin Sampon verkkopankin toimimattomutta Safarin kanssa. Verkkopankki joko jumittaa jo latausvaiheessa (“Käynnistetään Java…”) tai sitten alkaa pyörittää kuoleman rantapalloa Safarissa, kun kirjautumistiedot on syötetty. Ja koska Mac-Firefoxilla ei tunnetusti pysty hyväksymään laskuja maksetuksi, on tilanne jo aika hankala.

  10. Hmm, itselläni verkkopankki toimii kyllä Safarilla, kunhan muistaa tyhjentää välimuistin.

    Jostain syystä verkkokaupoista, esim. VR:n järjestelmästä, tuleminen kuitenkin kaataa Javan latautumisen verkkopankissa. Tämän jälkeen verkkopankkia ei saa taas latautumaan muutoin kuin tyhjentämällä välimuistin. Onko kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta?

  11. Tervehdys,

    Juu, aina silloin tällöin ei toimi edes Safarilla mutta kun ottaa “Safari”-valikosta “Reset Safari” ja “Empty Cache” niin aina on tähän mennessä ruvennut toimimaan.

  12. Tarmo Toikkanen

    Itse olen käyttänyt Meritaa, Nordeaa, Mandatumia, Sampoa, Ålandsbankenia, Tapiolaa ja S-Pankkia. Ja tutut ovat käyttäneet Aktiaa ja OP:tä.

    Paras verkkopankki näistä on pankkisofta, joka on alunperin Ålandsbankenin tekemä ja myöhemmin tuotteistama. Sama ohjelmisto pyörii myös Tapiola-pankissa sekä S-pankissa.

    Sampo-pankin Mac-asiakkaille: Pankin vaihtaminen on oikeasti helpompaa kuin tietokoneen vaihto Macista Windowsiin. Tai korjauksen odottelu Sampoon. Ihan sama, onko palkkatilit tai lainat tai muut Sampossa, ne saa siirtymään ihan vain toisen pankin konttorissa sopimukset ja valtakirjan tekemällä. Ei tarvitse edes Sammossa käydä sisällä. Tai no, tietysti jos on jotain veronkiertoon perustuvia sijoituksia, kuten eläke- ja henkivakuutuksia, niin niiden lopettamisessa on joitain reunaehtoja, jotka kannattaa tarkistaa.

  13. Minä puolestaan käytän Operaa, eikä Sampo Pankin verkkopankki toimi silläkään.

    Eihän se ole iso vaiva avata toinen selain verkkopankissa asiointia varten, mutta entäpä verkkokaupoissa asiointi – sepä vasta onkin hupaisaa. Jos erehdyn asioimaan verkkokaupassa, jossa on käytössä Verified by Visa -todennus, ostostapahtuma tyssää aina siihen, kun verkkopankki ei toimi käyttämälläni selaimella eli Operalla.

    Käytännössä joutuisin siis joka kerta jo “ostoksille lähtiessäni” avaamaan toisen selaimen, kuten Firefoxin.

    Olin jo kerran kirjoittanut asiasta tulenkatkuisen palautteen Sampo Pankin palautelaatikkoon, mutta arvatkaa, kuinka kävi? Edes palautelomakkeen lähettäminen ei onnistunut Operalla.

    Onneksi palautteen antaminen ja käyttäjäkokemuksista kertominen onnistuu helpommin esimerkiksi julkisella keskustelupalstalla. :)

  14. Jussi Ruokomäki

    Itse vaihdoin pankkia juuri tämän vuoksi..

  15. Vaihdoin Nordeaan, toimii!

  16. Parin vuoden takainen artikkeli Sammon softan toiminnasta voi selittää miksi tuoreet tietoturvatiukennukset estävät appletin toiminnan. Sammon applet näyttää kokoavan koneesta koko joukon tietoa, sisältävän outoja DLL-kirjastoja ja pyrkivän muutenkin käsittelemään koneella olevia tietoja tavalla joita nykyisen tietoturvapolitiikan mukaan ei pidetä enää normaalina:

    *Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.

  17. Jussi Ruokomäki

    Kokosin kokemukseni avoimen kirjeen muotoon. Mieluummin olisin jättänyt kirjoittamatta, mutta tietyn pisteen jälkeen tuska on prosessoitava jotenkin.

    Avoin kirje Sampo-pankille / *linkki poistettu toimimattomana*

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun