MindTrek 2009: “massiiviset internetpöhelöiden kokoontumisajot”

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen.

Hessu Järvisen blogiartikkeli tiivistää hyvin MindTrek 2009:n hengen:

Kuten kaikki Twitteriä pelkäämättömät kansalaiset ovat varmasti viime päivinä huomanneet, järjestettiin Tampereella to-pe (1.10.-2.10.2009) jälleen massiiviset internetpöhelöiden kokoontumisajot, eli MindTrek 2009.

Hessu Järvisen blogiartikkeli tiivistää hyvin myös monien osallistujien tunnelmia. Esitykset olivat loistavia, mutta monille tärkeimmät ideat ja kokemukset syntyivät seminaarin käytävillä.

Twitter loi seminaariin myös erityisen ulottuvuuden joka konkretisoitui reaaliaikaisena palautteena esityksistä ja esittäjistä. Esimerkiksi Pekka Himasen esityksen aikana käynnistynyt #stophimanen oli mielenkiintoinen ilmiö uudenlaisesta viestintäkulttuurista*. Pekka Himasta edeltänyt Adam Greenfield oli saanut Twitterissäkin monet haltioihinsa upealla, erittäin sujuvasti rullanneella esiintymisellään. Greenfieldin jälkeen tullut Himanen taas takelteli sanoissaan ja pitkälti kertasi yleisölle jo tuttuja tutkimuksiaan. Sekava esitys sisälsi paljon teräviä näkemyksiä, mutta kontakti yleisöön jäi puuttumaan. Tämä näkyi Twitterissä voimakkaasti (myös salissa tietysti osittain) ja yleisön huomio alkoi kiinnittymään enemmän yhteisen olutpaikan löytämiseen kuin esityksen seuraamiseen.

image

Moni seminaariosallistuja löysikin MindTrekissä Twitteristä aivan uusia puolia. Erityisesti näin seminaarin jälkeen Twitterin #mindtrek –tagin* lista on ehdottomasti paras paikka seurata mitä seminaarissa todella tapahtui ja mitä ideoita ihmiset tapahtumasta saivat mukaansa.

image

Monien esityksien videot ovat vasta tulossa verkkoon ja kattava linkkilista materiaaleihin lienee tulossa ensi viikolla jakeluun MindTrekin omille sivuille. Sitä odotellessa kannattaa tutustua ainakin seminaariyleisöä eniten puhuttaneeseen Chris Messinan esitykseen.

Chris Messinan ylistystä saanut esitys on katsottavissa kokonaisuudessaan* Andrea Vascellarin sivustolta. Chris Messinan esityshän käsitteli identiteettien siirrettävyyttä ja sitä kuinka esimerkiksi Facebookissa luodun kontaktiverkoston voisi siirtää johonkin toiseen palveluun – tai ylipäätään sitä kuka omistaa palvelun sisällä syntyneen kontaktiverkoston? Facebook vai jokainen käyttäjä?

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

6 kommenttia on “MindTrek 2009: “massiiviset internetpöhelöiden kokoontumisajot””

  1. Paikalla olleena voin kyllä täysin vahvistaa ylläolevan. Kaikella kunnioituksella filosofi Himasta kohtaan mies oli kyllä täysin väärässä paikassa väärään aikaan. Siinä missä Adam Greenfield veti erinomaisen uusinnan dConstruct-presentaatiostaan, filosofi Himanen esiintyi epävarmasti ja takelteli sanoissaan. Sisällöllisesti hänen esityksessään oli itsestäänselvyyksien joukossa myös joitain hyviä ja inspiroivia huomioita mutta huono presentaatiotyyli ja selkeä valmistelemattomuus latisti tunnelman hyvin nopeasti.

    Esimerkki: http://twitter.com/samin/statuses/4551024654

    Perjantai-päivän perusteella tosin Pekka Himanen ei ollut todellakaan ainoa esiintyjä jolla oli sama haaste—Mindtrek kantaa edelleen akateemista taakkaa tässä suhteessa hyvinkin selkeästi. Mutta Himanen oli toinen perjantain pääpuhujista, ja yleisö odotti paljon parempaa, etenkin Greenfieldin jälkeen.

  2. Videokommentti Pekan esiintymiseen:

    *linkki poistettu toimimattomana*

  3. Andrea Vascellari

    Thanks for sharing!
    Andrea @vascellari

  4. Tietenkin kun mindtrekin kohdalla puhutaan nettiraportoinnista voisi nostaa myös qaikun rapot esille eikä keskittyä pelkästään twitteriin.

    Tässä vähintäänkin aika hyvin yhteen kerättynä eri rapot mindtrekistä:

    [Toim. huom. linkki poistettu, koska vie nykyisin roskasivustolle.]

  5. Kiitos Eero täydennyksestä. Qaikuun linkitin kyllä ensimmäisessä artikkelissa MindTrekistä, mutta nopeasti kävi selväksi, että Twitterin reaaliaikaisuus ja käyttäjien lukumäärä oli aivan toista luokkaa kuin Qaikun.

    Siinä olet oikeassa, että Qaikussa on kyllä seminaarien raportointia tehty jopa paremmin ja kattavammin kun siellä ei tuota samaa 140 merkin rajaa ole. Täten se on kyllä alustana esimerkiksi minun mielestäni kiinnostavampi – mutta volyymi oli tällä kertaa kiistatta Twitterin puolella ja sen käyttöä puolsi myös vahva kansainvälisten osallistujien osuus.

  6. En tiedä sitten ovatko nämä jotenkin toisensa poissulkevia, jos puhutaan ihan mindtrekin aiheuttamasta vilskeestä. Loppujen lopuksi myös qaikussa oli aika vilske raportoinnin kohdalta, ja henkilökohtaisesti (ehkä sitten myös puolueellisesti :) ko. raporteista sai enemmän jälkikäteen irti, en siis ehtinyt itse seurata reaaliaikaisesti, osin juuri pitempien kommenttien, osin vähemmän noisen (hashtagien) vuoksi. Ja tällä ei ole tarkoitus myöskään vähätellä twitteriä, myös sen striimi oli kiinnostavaa seurattavaa jälkikäteen. No, eipä siinä :)

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun