Havaintoja: Järjestöt aktiivisia Facebookissa ja YouTubessa

Perttu Tolvanen

Ulkoministeriö raportoi minitutkimuksestaan jossa ministeriö kartoitti eri yhteistyöjärjestöjensä sosiaalisen median käyttöä. Järjestöt osoittautuivat erittäin aktiivisiksi Facebookissa, mutta myös YouTubea käytettiin aktiivisesti videoiden levityskanavana.

Monilla järjestöillä oli myös omia sosiaalisen median toteutuksia, mutta pääpaino tekemisessä oli järjestöillä ulkopuolisissa yhteisöissä:

Myös järjestöjen omilla nettisivuilla on sosiaalisen median palveluita. Esimerkiksi Planin kummeilla ja lähettiläillä sekä Punaisella Ristillä on järjestöjen verkkosivuilla omat fooruminsa, joilla rekisteröityneet käyttäjät voivat keskustella. Kommentoitavia blogeja löytyy mm. Fidan ja Lähetysseuran sivuilta.

Moni järjestö osoittautui aktiiviseksi kokeilijaksi jolla ei vielä selkeätä suunnitelmaa ollut. Sosiaalisen median potentiaali oli kuitenkin todistettu ja suunnitelmat ovat työn alla. Esimerkiksi Punainen Risti aikoo lisätä suunnitelmallisuutta toimintaansa sosiaalisessa mediassa.

Punainen Risti hyödyntää aktiivisesti Facebookia, YouTubea sekä omilla nettisivuillaan keskustelupalstaa. ”Myös Twitterin käyttöönotto on ollut suunnitteilla. Tavoitteena olisikin tehdä sosiaalisten medioiden käytöstä kunnon suunnitelma ”, kertoo verkkotoimittaja Johanna Lassy-Mäntyvaara.

Kommentit

  1. Artur kirjoitti:

    Tästä hyvänä suomalaisena esimerkkinä vantaalainen koripalloseura Puhu Juniorit, joka aktivoi jäseniä erilaisten sosiaalisten medioiden kautta:

    - Facebook:ssa yli 250 jäsentä (Fanisivusto avattu 06/09) http://www.facebook.com/home.php?#/pages/PuHu-Juniorit/113792971757?ref=ts
    - Ensimmäinen suomalainen koripalloseura, joka aktiivisesti hyödyntää Twitteriä: http://twitter.com/Puhu_Juniorit
    - Nettisivut, jotka tukevat integrointia YouTube:en, Twitteriin ja phpBB keskustelufoorumiin.

    Jatkuva näkyminen fanien keskuudessa on välttämätöntä vahvan viestin ja kuvan luomiseksi järjestöille, jotka pyrkivät edistämään toimintaa joka ei tähtää taloudelliseen voittoon.

    @Startur

  2. links for 2009-08-24 | Ip's. kirjoitti:

    [...] Havaintoja: Järjestöt aktiivisia Facebookissa ja YouTubessa – Vierityspalkki.fi "Ulkoministeriö raportoi minitutkimuksestaan jossa ministeriö kartoitti eri yhteistyöjärjestöjensä sosiaalisen median käyttöä. Järjestöt osoittautuivat erittäin aktiivisiksi Facebookissa, mutta myös YouTubea käytettiin aktiivisesti videoiden levityskanavana." (tags: finnish non-profits social+software) [...]

Jätä kommentti