Selkeitä europarlamenttiehdokkaiden verkkosivustoja, poimintoja vuoden 2009 tarjonnasta

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uudistunut Kauppalehti.fi tarjoaa personointitoimintoja.

Tähän koosteeseen on poimittu eurovaalien ehdokkaista joukko sivustoja jotka edustavat laadukkaita vaalisivustoja.

Vierityspalkissa on vaaliehdokkaiden sosiaalisten medioidenkin luovaa käyttöä kommentoitu, mutta päähuomio on ollut hyvien perussivustojen löytämisessä. Tämä linja jatkuu tässäkin katsauksessa. Huomio on perusasioissa, ei erikoisuuksissa.

Hyvän vaalisivuston perusasioitahan ovat: 1) etusivu joka kertoo kaiken olennaisen, esimerkiksi äänestysnumeron ja perustiedot ehdokkaasta, 2) muistetaan mainita miksi juuri kyseistä ehdokasta pitäisi äänestää, 3) käytetään selkeitä ja tuttuja navigaatio-otsikoita, 4) kirjoitetaan tiiviitä ja ytimekkäitä tekstejä, ei pitkiä jaarituksia, 5) käytetään edustavia valokuvia ehdokkaasta.

Aikaisemmin esiteltyjä ehdokkaita ovat olleet: Ari Vatanen, Ukko Metsola ja Eija-Riitta Korhola.

Ehdokas #1: Johanna Korhonen*

image

Johanna Korhosella on erittäin selkeä etusivu jolla on myös selkeä viesti. Ehdokasnumero on hyvin esillä ja sivusto ei tunnu samalla tavalla turboahdetulta kuin monien kilpakumppanien täyteen ahdetut sivustot. Tosin kovin ajankohtainen vaikutelma ei etusivusta välity.

Sivuston navigaatio-otsikoissa on käytetty ehdokkaille tyypillistä luovaa soveltamista josta raati antaa nuhteita. Esimerkiksi vaaliteemat-sivu on nimetty “Parempi maailma”-sivuksi. Yleisesti käytetyt otsikot kun ovat “Vaaliteemat” tai “Teemat”. Myös blogiaan Johanna Korhonen kutsuu “Johannan omaksi kanavaksi” jota voi pitää varsin omituisena navigaatio-otsikkona. Blogi on kuitenkin asiallinen blogi jota voi kommentoida ja josta saa myös RSS-syötteen. Videot ovat myös osana blogia eikä niistä ole tehty turhaan erillistä osiota (esimerkiksi “Ehdokas, joka osaa muutakin kuin EU-asioita*”). Henkilöesittely* on myös harvinaisen tiivis ja ytimekäs. Tästä erityispisteitä.

Ehdokas #2: Heidi Hautala*

image

Heidi Hautala on ymmärtänyt hienosti sen kuinka äänestäjät vertailevat ehdokkaita. Etusivu on kirjoitettu siten että alasivuja ei oikeasti tarvitse edes lukea ellei todella kaipaa lisätietoa. Sivu alkaa tiivillä esityksellä siitä miksi juuri Heidi Hautalaa pitäisi äänestää. Tämän jälkeen esitetään vaaliteemat ja käsitellään seikkaperäisesti Heidin saavutukset joiden perusteella äänestäjän tulisi vakuuttua äänestämään Hautalaa. Sivun lopussa linkitetään osion alasivuille syventävään lisätietoon. Tyylipuhdas suoritus.

Kokonaisuutena verkkopalvelu on myös hyvin suunniteltu ja antaa loogisen vaikutelman. Navigaatio-otsikoista voisi herättää keskustelua, mutta palvelu ei onneksi nojaa päänavigaatioon liikaa. Tärkeät asiat on eroteltu vähemmän tärkeistä asioista hienosti.

Ehdokas #3: Bo Linde*

image

Bo Linden verkkosivusto tiivistää hyvin etusivulla kaiken olennaisen ja linkittää tärkeimpiin alasivuihin. Läpi sivuston myös johdatellaan käyttäjää eteenpäin selkeiden toimintanappuloiden avulla. Kieliversiointi ei aivan toimi sivustolla, mutta muuten sivusto on selkeä ja ytimekäs. Erityismaininta annetaan selkeästä linkkiväristä ja tyylistä. Myös toimintonappulat ovat visuaalisesti selkeät ja istuvat kokonaisuuteen.

Ehdokas #4: Anna Bertills*

image

Anna Bertills on valinnut komean yksisivuisen mallin omalle verkkosivustolleen. Koko sivusto on yksi pitkä sivu jossa on monia alakohtia joiden kohdalle navigaatio käyttäjän vie. Selailun kannalta ratkaisu on selkeä ja maailmalla tämä onkin varsin suosittu portfolio-tyyppisten sivujen toteutusmalli. Navigaatioon on lipsahtanut kirjoitusvirhe, mutta muuten sivusto edustaa erittäin hiottua ja tyylikästä toteutusta. Visuaalisesti voimakas yläosa erottuu selkeästi sivun muuten hillitystä linjasta.

Ehdokas #5: Risto EJ Penttilä*

image

Risto EJ Penttilän verkkosivusto kiteyttää ehdokkaan teemat ja valintaperusteet selkeästi. Navigaatio-otsikoissa ja linkityksessä voisi olla viilaamista, mutta kokonaisuus on hallittu ja etusivulle on koostettu harkitusti vain kaikkein tärkeimmät asiat.

Ytimekkään verkkotekstin merkitystä ei tule aliarvioida. Risto EJ Penttilän sivustolla sanat on mietitty tarkkaan. Ehkä mainostoimistossa, mutta silti mietitty.

Ehdokas #6: Riikka Railimo*

image

Riikka Railimo antaa hyvän esimerkin selkeästi ryhmitellystä vaalisivustosta. Navigaatio-otsikot ovat yksiselitteiset eikä sivusto muutenkaan sorru liiallisiin erikoisuuksiin. Flashia on käytetty introssa ja etusivulla on perinteisiä bannerilaatikoita, mutta kokonaisuus on hallittu ja tyylikäs. Riikka Railimon sivusto edustaa hyvin perinteistä vaalisivustoa ja antaa osittain jopa muistutuksen siitä millaisia verkkosivustot olivat 2000-luvun alussa (= flash-intro, ei dynaamisuutta, navigointi hyvin hierarkisesti, jne.). Vaalisivustona sivusto kuitenkin toimii mallikkaasti.

Ehdokas #7 Anna Ranki*

image

Ehdokas Anna Ranki edustaa pätevää perussivustoa jossa ei todennäköisesti ole mainostoimistoa käytetty. Sivustosta näkee ammattilainen nopeasti, että kyseessä on Kotisivukoneella tehty sivusto ja sivupohjaan ei mitään erityisiä ominaisuuksia ole viritelty. Annan sivusto osoittaa kuitenkin että web-toimistoa ei välttämättä tarvitse palkata jos ymmärrystä selkeän sivuston tekemisestä aidosti on.

Annan navigaatio-otsikot ovat järkevät. Etusivu kiteyttää Annan osaamisen ja linkittää eteenpäin. Sivusto tarjoaa ytimekästä tietoa hyvin jäsennellyssä muodossa eikä yritä tehdä mitään erikoista. Laatuhan on minimissään “sitä mikä toimii”. Annasta toivoisi monen “tee-se-itse-kotisivut”-ehdokkaan ottavan mallia.

Moni listan sivusto todistaa hyvin sen, että laatu ei aina ole uusimpien trendien seuraamista vaan oikeiden asioiden tekemistä. Etenkin valtakunnallisessa vaalikampanjassa sivustoilla kävijät eivät varmasti tunne ehdokkaita entuudestaan ja tällöin hyvin ajankohtaiset ja runsaat sivustot voivat monelta äänestäjältä tuntua suorastaan tukahduttavilta.

Joukosta voi erottua tekemällä perusasiat hyvin ja tarjoamalla hienoja sosiaalisen median välineitä vasta kun ne perusasiat on tehty kunnolla. Ilahduttavaa on, että eurovaaleista hyviä sivustoja on jo löytynyt mukava kokoelma.

Tarkempia suuntaviivoja tekemiseen antaa alkuperäinen “Millainen on hyvä vaalisivusto?” –artikkeli. Lisää hyviä esimerkkejä pätevistä vaalisivustoista otetaan myös ilolla vastaan lukijoilta.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

3 kommenttia on “Selkeitä europarlamenttiehdokkaiden verkkosivustoja, poimintoja vuoden 2009 tarjonnasta”

  1. Selkeitä ulkoasultaan, mutta minua (ulkosuomalaisena) hämmästytti kovasti että useamman ehdokkaan sivulta ei käy ilmi mitä puoluetta edustavat, vai ovatko kenties sitoutumattomia, tai sitten vaan en osannut nähdä sitä. Eri kannanottoja läpi kahlaamalla siitä saa tietenkin nopeasti melko selkeän käsityksen, mutta arvailuksi meni esim kenen riveissä seisoo Johanna Korhonen. Eikö tämän pitäisi olla esillä paremmin ?! Ainoastaan kahdella se oli näkyvästi etusivulla – häpeäväisivätkö ehdokkaat puolueitaan ?!

  2. Bongasin tämmösen kuin www-markkuholmi-info, jonka ainakin meikäläinen lisäisi myös tuohon listaan, vaikka KD:ta ehdokas edustaakin. Kiva, että pienen puolueen kavereillakin on laadukkaita saitteja.

  3. […] laajemman katsauksen kommenteissa nostettiin esiin Markku Holmin sivusto. Kristillisdemokraattien Markku Holmi […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun