Vierityspalkin lukijamäärätietoja

asmunder

Siirryttyämme hiljattain WordPress.comin alta omalle alustalle, saimme vihdoin käyttöön myös Google Analytics -mittauksen. Seuraavassa hieman tilastotietoja julkaisumme tämänhetkisistä käyttömääristä – huhtikuun lukemiin pohjautuen. On tosin hyvä muistaa, että merkittävä osa aktiivilukijoistamme seuraa artikkeleitamme RSS-syötteiden kautta (Vierityspalkilla yli 800 RSS-tilaajaa).

Vierityspalkki.fi kerää tällä hetkellä yli 15.000 vierailua kuukaudessa. Uniikkeja käyttäjiä huhtikuun aikana oli 9130. Kolmannes vierailuista oli suoraa liikennettä ja yli 40 %:ia Google-hakupohjaista. Huhtikuun osalta 10 eniten liikennettä Vierityspalkkiin generoinutta hakusanaa olivat:

1. verkkokauppa.fi (593 vierailua)
2. vierityspalkki (538)
3. facebook suomi (177)
4. abako media (68)
5. helene auramo (61)
6. fruugo (59)
7. yhteyspäällikkö (58)
8. etuovi.com (54)
9. mtv3 asuntoportaali (52)
10. jippii.fi (48)

Valtaosa (96,8%) liikenteestä tuli Suomesta, minkä osalta kaupunkien top-10 näytti viime kuussa tältä:

1. Helsinki (8203 vierailua)
2. Tampere (983)
3. Kauniainen (480)
4. Jyväskylä (449)
5. Oulu (442)
6. Turku (433)
7. Vantaa (403)
8. Espoo (311)
9. Lahti (267)
10. Joensuu (222)

58,4 %:ia Vierityspalkissa vierailleista käytti selaimenaan Firefoxia, 23,7 %:ia Internet Exploreria ja 17,9 %:ia jotain muuta selainta. Suosituimmat osiot palvelussamme olivat yllätyksettömästi etusivu, avoimet työpaikat ja uudet julkaisut. Seuraavaksi ladatuimmat sivut olivatkin jo erillisistä artikkelisivuja, joiden osalta top-5 näytti viime kuun osalta tältä:

1. NettiTV-kenttä uudistuu (julkaistu 7.4.2009)
2. Verkkokauppa.com muttei .fi (julkaistu 18.5.2006)
3. Yhteenvetoa: web-suunnittelua käsitelleet artikkelit Vierityspalkissa (julkaistu 13.4.2009)
4. Anja Alasilta: “Bloggaus on elämäntapa” (julkaistu 6.4.2009)
5. Julkaisujärjestelmät Suomessa, markkinakatsaus 2008 (julkaistu 31.3.2008)

Vierityspalkin lukijamäärät (niin saitin käyttäjämäärät kuin RSS-tilaajienkin määrät) ovat olleet julkaisun koko historian ajan mukavassa kasvussa. Suuret kiitokset kaikille lukijoillemme!

Aiheet: Vierityspalkki

asmunder

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.

  1. PerttuT says:

    Minua on jo pitkään hämmentänyt se kuinka Helsinki-painotteinen meidän yleisömme on. Tampere tulee selkeänä kakkosena, mutta sitten siirrytäänkin ihan maakuntasarjaan. Webin tekijöitä on kuitenkin kautta maan ja siellä juuri käytetään webbiä aktiivisesti oman ammattitaidon ylläpitämiseen (kun kurssit, yhteisöt, järjestöt, koulut ym. ovat kuitenkin keskittyneet ehkä enemmän pääkaupunkiseudulle).

    Muualla maassa myös koulutetaan webin tekijöitä erittäin aktiivisesti, joten ainakin opiskelijoita on ympäri maata. Tähän verrattuna esimerkiksi Oulun ja Jyväskylän luvut ovat varsin pieniä.

    Onko tosiaan siten että Helsingissä on kymmenen (10) kertaa se määrä web-ammattilaisia mitä Tampereella ja 20 kertaa se määrä mitä Jyväskylässä tai Oulussa?