One did it Oy haluaa pelastaa maailman – pala kerrallaan

asmunder

Helsinkiläinen startup One did it Oy haluaa kääntää kuluttajien huomion valintoihin, joilla voi vähentää luonnonvarojen kulutusta ja samalla päästöjen syntymistä. Ensimmäinen ilmentymä yrityksen ajattelutavasta on ekologisen selkärepun kokoa määrittävä laskuri, jolla kuluttaja voi laskea henkilökohtaista luonnonvarojen kulutustaan. Selkäreppulaskuri on vasta alkua kehitteillä olevalle verkkopalvelukokonaisuudelle. Tulevaisuudessa One did it –työkalupakki rakentuu selkäreppulaskurin ympärille tuoden viihteellisellä tavalla kuluttajien tietoon ne olennaiset valinnat, jotka tekemällä voi vaikuttaa omalla elämäntyylillään eko-eettiseen kokonaiskuvaan.

One did it Oy on perustettu vuonna 2008. Yhtiön ensimmäiseen rahoituskierrokseen osallistuivat muun muassa Veraventure Oy, Nitro FX Oy, Kari Rannila, Vesa Puttonen ja Esko Reinonpoika Alanko. One Did It:n toimitusjohtajana aloitti tammikuussa Asmo Halinen, joka tunnetaan muun muassa kansainvälisille markkinoille kasvaneen peliyhteisöyritys Apajan perustajana.

Onedidit.com-sivuston ekologisen selkärepun laskuri poikkeaa hiilijalanjälkilaskureista kuvaamalla vertailukelpoisesti luonnonvarojen määrää, jota käytämme tai siirrämme ekosysteemissä. ”On selkeämpää laskea ja sitä kautta vähentää ihmisen käyttämiä luonnonvaroja kuin yrittää hallita kulutuksesta johtuvia päästöjä”, yhtiö toteaa tiedotteessaan. Sovelluksen tietopohjana on hyödynnetty pääasiassa Suomen luonnonsuojeluliiton ja saksalaisen Wuppertal Instituutin tutkimusta. Palvelu on englanninkielinen. Myöhemmin tänä vuonna palvelusta on luvassa erilliset saksan- ja suomenkieliset versiot.

Disclaimer: tässä tapauksessa kirjoitin siis Vierityspalkkiin jutun yrityksestä, jossa olen itsekin mukana ja samaan syssyyn itsestäni kolmannessa persoonassa. ;) Vierityspalkin toimituksen linjaus on se, että toimittajat kirjoittavat omista kuvioistaankin, jos juttua piisaa.

Aiheet: nimitykset ja eroamiset, rahoitus

Tagit:

asmunder

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.

Comments are closed.