Etuovi.com kaipaisi hakukoneoptimointia

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkosivustot eivät aina kuole, joskus ne muuttuvat zombie-sivustoiksi.

Vierityspalkin viime päivien liikenteestä löytyi mielenkiintoinen esimerkki tilanteesta joka kaipaisi hakukoneoptimointia. Hakusanalla “etuovi.com” tulee Googlen tuloksissa kärkituloksissa ihan oikea sivusto, mutta kärkitulokset vievät kävijät aivan vääriin paikkoihin.

etuovi-com-2009-01

Kärkitulokset vievät hakutulossivuihin jotka ovat vanhentuneita sisäisen hakukoneen tulossivuja. Kävijät pääsevät ensimmäisenä ihmettelemään monimutkaista lomakesivua jossa on ylimpänä punainen varoituslaatikko.

etuovi-com-2009-01b

Seuraava tulospari Googlen tulossivulla ohjaa kävijät yksittäisen välittäjän omalle sivulle ja Etuoven mediakorttiin. Ei ole ihme, että moni on päätynyt Vierityspalkin artikkeliin joka sijoittuu tulossivun loppupuolelle. Esimerkki konkretisoi hyvin sen, että hakukoneoptimointi ei ole vain liikenteen kasvattamista vaan myös oikeiden sivujen nostamista oikeilla termeillä.

Vierityspalkin artikkelissa julkaisujärjestelmien ja hakukoneoptimoinnin suhteesta määriteltiin tärkeimmiksi asioiksi kuvaavat sivujen titlet ja julkaisujärjestelmän tekninen käyttöönotto. Tässä Etuoven esimerkissä korostuvat kummatkin näistä asioista. Ensinnäkin tilannetta auttaisi jos Etuoven sivuilla olisi järkevät titlet, koska tällöin kävijät edes tietäisivät mille sivuille tuloksista päätyvät. Järkevä title-systeemi olisi jo saattanut myös estää koko ongelman syntymisen. Toisena isona ongelmana Etuovella näyttää olevan julkaisujärjestelmä joka sallii hakutulosten indeksoimisen. Jo pelkästään dynaamisen sisällön indeksoinnin kontrolloinnilla esiintyvät ongelmat estettäisiin helposti.

Hakukoneoptimoinnin erityisasiantuntijat varmasti osaavat vielä listata monia ratkaisuja lisää. Joka tapauksessa Etuoven esimerkki havainnollistaa hakukoneoptimoinnin tarvetta monilla suurilla sivustoilla.

Etuovella ei tosin hakukoneoptimointiin ole taidettu muutenkaan panostaa, koska hakusanalla “etuovi” ei Suomen suurin asuntosivusto tule edes ensimmäisenä hakutuloksena. Tällaisesta mokailusta saisi urheilussa jo jäähyn tai varoituksen.

etuovi-2009-01

Ei ihme, että Etuovi-niminen web-firma myy etusivulleen mainostilaa*. Liikennettä mahtaa olla ihan mukavasti.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

15 kommenttia on “Etuovi.com kaipaisi hakukoneoptimointia”

  1. Lasse Larvanko

    Löydettävyyteen ja parempaan hakutulokseenkin auttaisi title-elementin järjestelmällinen käyttöönotto.

    Sivuston sisäisten hakutulosten indeksoituminen ei ole mitenkään yksiselitteisesti paha asia, vaan nehän ovat etuovi tyyppisessä palvelussa oleellinen osa palvelua, joita halutaankin indeksoituvan, mutta hallitusti.

  2. Etuovi.com kärsii myös samasta taudista kuin moni muu suomalainen iso sivusto — urlit sellaisenaan kopioituna eivät toimi kun niitä heittää IM:ssä, IRCissä, jne eteenpäin, vaan sieltä pitää erikseen kaivaa se “linkki tähän” -linkki. Haloo?! Jos se helppo ja lyhyt “linkki tähän” olisi se urli, joka selaimessa aina näkyisi, kun kohdetta katsoo, auttaisi sekin jo paljon. Toinen mikä aiheuttaa täydellisiä naksuja on etuovi.com:n ja mm. huutonetin helmasynti, eli sivusto “unohtaa” järjestelmällisesti hakuehdot, ellet käytä sivua kuten suunnittelija on sen suunnitellut (vaan käytät sitä kun suurin osa normi-ihmisistä, eli back-buttonia painellen).

    Jo pelkästään tuolla urlisekoilulla etuovi.com menettää valtavan määrän viraalia backlinkkiä. Ja IMO, vaikka kohde olisi myyty, sen tiedot voisi jättää ainakin osittain elämään sivuille silti, näinhän esim. nettiauto.com pelaa nykyisin ja se tasan varmasti kasvattaa sivuston liikennettä paljon, kun myös vanhat linkit toimivat.

  3. Juha Söderholm

    Muiden hakukoneiden sisäisiä tuloksia ei saisi Googlen sääntöjen mukaan antaa indeksoitua.

    Ikävä kyllä useat hakukoneet / yritysluettelot spämmäävät näin järjestelmällisesti indeksiä.

  4. Juha Söderholm

    Lisäksi tuolla on tehty varsin hämäriä ohjauksia. Eli ei tuon etusivun edes pitäisi indeksoitua, koska se cloakkaa saman tien toiselle sivulle.

  5. Juha Söderholm

    Tällä hetkellähän siis Etuoven etusivua ei ole koko indeksissä, ilmeisesti juuri tuosta cloakingista johtuen, jännä nähdän milloin VR:n ja muiden vastaavien sivut tippuvat myös pois.

    http://www.google.fi/search?hl=fi&q=site%3Awww.etuovi.com&btnG=Hae&meta=

  6. Tämä ei ollut tässä tarkoituksena, mutta hyvin tulee nyt liikennettä meillekin kun tämä artikkeli pompsahti kakkostulokseksi hakusanalla “etuovi”.

    http://www.google.fi/search?hl=fi&q=etuovi&btnG=Google-haku&meta=&aq=f&oq=

    Kiitos Juha hyvistä kommenteista. Tuo etusivun puuttuminen Googlen indeksistä on tosiaan sen tason ongelma johon kannattaisi jo joku palokunta soittaa hätiin.

    Todennäköisesti jossain käydään keskustelua, että kuuluuko tämä asioihin jotka teknisen toimittajan pitäisi huomioida oletuksena vai pitääkö asiakkaan osata vaatia tällaisia asioita.

    Monia isoja verkkopalveluitahan koodataan porukalla joka ei ole erityisen web-orientoitunutta. Silloin asiakkaalta odotetaan tavallista enemmän näkemystä ja ymmärrystä web-kanavan erityispiirteistä (kuten se että Google täytyy huomioida kaikessa tekemisessä).

  7. Juha Söderholm

    Täytyy kyllä Etuoven puolustukseksi sanoa, että varsin moni ISO sivusto turvautuu cloakingiin ja muuhun vastaavaan “lepsuiluun”.

    Lähes tulkoon tuntuisi, että mitä isompi talo siellä on ollut takana koodamassa sitä sivustoa niin sitä enemmän mielenkiintoisempia purkkavirityksiä siellä, joita mm. nuo javascript- ja muut epämääräiset ohjaukset edustavat.

    Kun tässä nyt viljelen cloaking-sanaa, niin pistetään nyt vähän lisätietoa cloakingista samalla:

    *linkki poistettu toimimattomana*

    Miten sitten erotan cloaking? Simppeliä, site:www-domain-com, ja sen jälkeen kokeilee esimerksi etusivua – jos etusivu ohjautuu muualle mutta näkyy kuitenkin www-yritys-fi -osoitteella, eikä esimerkiksi www-yritys-fi/etusivu -osoitteella googlessa on kyseessä cloaking.

  8. Pirkka Rannikko

    Ilmeisesti palokunta kävi paikalla, kun hakutulokset ovat jo jotain muuta.

  9. Sami Salmenkivi

    Google sekoittelee algoritmiaan hiukan niin että ensimmäinen tulos saattaa olla kolmas seuraavana päivänä ja kolmas taasen ensimmäinen, jos tulokset ovat muuten suht tasoissa rankingissä.

  10. Sain Alma Medialta viestiä, että syynä lienee ollut sitemap-generoinnin sekoittuminen ja tämän nopean korjauksen myötä sijoitus on nyt korjaantunut (vaikka kokonaisuutena kuulemma tekemistä edelleen riittää).

  11. Juha Söderholm

    “Google sekoittelee algoritmiaan hiukan niin että ensimmäinen tulos saattaa olla kolmas seuraavana päivänä ja kolmas taasen ensimmäinen, jos tulokset ovat muuten suht tasoissa rankingissä.”

    Kertoo siitä, että sivusto ei ole tarpeeksi vahva ko. termillä.

  12. Korjaisin pari kommenteissa ilmennyttä epätarkkuutta:

    1. “Cloaking” tarkoittaa hakukoneoptimoinnista puhuttaessa yleensä sitä että tarkoituksella esitetään hakukoneille muuta kuin ihmisille.

    Juhan määritelmän mukaan moni oikeaoppisesti 301-uudelleenohjauksia tekevä sivusto sortuisi cloakingiin, koska Google näyttää hakutuloksissa muodon www-domain-com (ks. esim. site:netbooster-agency-fi).

    2. Kaikki sisäiset hakutulokset eivät ole indeksoituessaan kiellettyä spämmiä: esim. Etuovessa voisi olla googlaajillekin varsin hyödyllinen hakutulos vaikkapa Porvoon vuokra-asunnoista. Tässä olisi kyse siitä hallitusta hakutulosten indeksoinnista, josta Lasse puhui.

  13. Juha Söderholm

    ““Cloaking” tarkoittaa hakukoneoptimoinnista puhuttaessa yleensä sitä että tarkoituksella esitetään hakukoneille muuta kuin ihmisille.

    Juhan määritelmän mukaan moni oikeaoppisesti 301-uudelleenohjauksia tekevä sivusto sortuisi cloakingiin, koska Google näyttää hakutuloksissa muodon www-domain-com (ks. esim. site:netbooster-agency-fi).”

    On muutamia tapauksia, joissa sivusto on niin vahva, että se listautuu vaikka kyseessä olisi 301, mutta yleisimmin ohjaukset on toteutettu väärin. Kyllä esimerkiksi geo-targetointi on sallittua, mutta oma suhtautumiseni kaikkiin ohjauksiin on hieman niin ja näin, varsinkin kun tällä hetkellä noiden määritysten mukaista “raamattua” käy läpi “ei niin pätevät” googlen hakukonekesätyöpoliisit.

    “Kaikki sisäiset hakutulokset eivät ole indeksoituessaan kiellettyä spämmiä: esim. Etuovessa voisi olla googlaajillekin varsin hyödyllinen hakutulos vaikkapa Porvoon vuokra-asunnoista. Tässä olisi kyse siitä hallitusta hakutulosten indeksoinnista, josta Lasse puhui.”

    Googlen määritysten mukaan sisäisten haun tuloksia ei kuitenkaan saisi indeksoida, ymmärrän eettisen näkökulmasi, mutta mihin vedetään raja? Kuka määrittää sen, että onko hyödyllistä vai eikö?

  14. Hakukoneen tulossivut ovat todellakin vaikea tulkinnallinen ongelma. Yhä useammin tavallinen sisältösivu rakennetaan hyvin samankaltaisesti kuin hakukoneen tulossivu. Esimerkiksi eBay:ssa on hyvin vaikea erottaa sitä, että ollaanko sisäisellä hakutulossivulla vai tavallisella sisältösivulla. Esimerkiksi jos hakee eBaysta “xbox” ja sen jälkeen käyttää haun rajaamiseen luokittelua niin siirtyy huomaamattaan eBayn sisältöosioon “Video Games”. Ja eBay on vain yksi esimerkki siitä, että kun siirrymme lähemmäksi tämänkaltaista semanttista surffausta jossa sivut yhä useammin rakennetaan automaattisesti käyttäjän tekemien valintojen perusteella, niin tuo hakutulossivun ja tavallisen sivun raja-aita hämärtyy koko ajan.

    Googlen kannalta olisi olennaista varmaan indeksoida vain listaukset jotka on tehty jonkun metatietomallin perusteella, kuten “Porvoo” ja “vuokra-asunnot” yhdistelmä. Saman listauksen tarkennukset ainakin pitäisi jättää pois indeksoitavista, kuten “Porvoo”+”vuokra-asunnot”+”julkaistu viimeisen 7 päivän aikana”, esimerkiksi.

    Mutta kuten Juha toteaa – mihin vedetään raja?

  15. Googlen sisäisiä hakutuloksia koskeva ohjenuora menee näin:

    “Use robots.txt to prevent crawling of search results pages or other auto-generated pages that don’t add much value for users coming from search engines.”

    (Lähde: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769 )

    Kiinnittäisin huomiota loppuosaan joka siis täsmentää että suositus koskee sellaisia sivuja jotka eivät juurikaan palvele hakukoneista saapuvia.

    Pohdinta metatietomallista on osuvaa, mutta sivuston omistajalla on aika suuri valta painottaa mitkä yhdistelmät ovat olennaisia.

    Toinen kriteeri on se, voisiko hakutulossivulle linkittää myös sivuston navigaatiossa, niin että siitä olisi hyötyä käyttäjille.

    Jos vaikkapa “Porvoo”+”vuokra-asunnot”+”julkaistu viimeisen 7 päivän aikana” olisi tällainen linkitetty “oletushaku”, silloin se voitaisiin päästää hakukoneiden indeksiin ja haut kuten “Porvoo”+”vuokra-asunnot”+”kaikki julkaistut” yms. voisivat olla niitä, joiden indeksoituminen estetään.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun