Jos internetin käyttöliittymä on yhä vahvemmin hakukenttä, mitä siitä seuraa?

Perttu Tolvanen

Googlen uusi selain teki sen mitä moni on jo odotellutkin. Chrome yhdistää selaimen osoitekentän ja hakukentän hakukoneeseen. On käyttäjän kannalta siis aivan sama, että kirjoittaako ruutuun www-osoitteen vai ainoastaan hakusanan jolla haluaa ’googlettaa’.

Mihin tämä johtaa?

Ainakin siihen, että yhä useampi kirjoittaa selaimen kenttään www-osoitteen sijasta vain brändin tai tuotteen nimen. Googlen tuloksista oletetaan löytyvän oikea sivusto ensimmäiseltä sijalta, tai viimeistään toiselta. Hakukoneoptimointia tekevät ovat tienneet tällaisen käyttäytymisen lisääntymisestä jo pitkään, mutta muutos tuntuu vain kiihtyvän.

Hakutulosten tulkintaan käytetään yhä vähemmän aikaa ja ajatusta

Täten ei olekaan yllättävää lukea Larvangon Lassen viittaamaa tutkimusta, jossa todettiin internet-käyttäjien hakukäyttäytymisen muuttuneen varsin merkittävästi muutaman viime vuoden aikana. Erityisesti internet-käyttäjien silmäilytavan todettiin muuttuneen. Vielä pari vuotta sitten hakutuloksia silmäiltiin, tutkittiin ja analysoitiin ennen klikkaamista. Nykyisin hiiri klikkaa ensimmäistä tulosta, toista tulosta, ehkä kolmatta. Jos näillä ei löydy hyvää, niin loput tulokset jätetään huomiotta.

Muutos ei varmasti aina ole näin merkittävä, mutta vahvan signaalin tämä toki antaa. Muutoksen vaikutukset ovat moninaiset. Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko tämä hyvä suuntaus? Hakutuloksia kun ei turhaan ole ensimmäisellä sivulla 10 kpl tai enemmän. Algoritmit ovat vielä toistaiseksi niin primitiivisiä ihmisen tekemään valintaan verrattuna, että Googlenkin tarkkuus on erittäin rajallinen. Voimmeko todella luottaa näin vahvasti pariin ensimmäiseen tulokseen?

Optimointibisnes kasvaa mitä vähemmän tavalliset käyttäjät netistä ymmärtävät

Hakukoneoptimoijien ammattiryhmän kannalta tutkimus on hyvä merkki. Jos trendi pysyy, niin seuraavat vuodet ovat lihavaa aikaa hakukoneoptimoinnin osaajille.

Vastaavasti kärkipaikoista taistelevat firmat saavat varautua maksamaan entistä isompia summia optimoijille, jotka käyttävät kaikkia keinoja kärkipaikkojen saavuttamiseksi Googlessa.

Tavallisilla webin käyttäjillä sitä vastoin olisi varmaan tarvetta herätä miettimään enemmän sitä, että miten hakutulokset muotoutuvat. Millä perusteilla ensimmäinen ja toinen hakutulos todella määräytyy?

Yleisen ”netin laadun” kannalta suuntaus lienee kaikkea muuta kuin positiivinen

Kova kilpailu kärkipaikoista johtaa yhä useammin rajumpien keinojen käyttöön. Webin yleisen laadun ja uskottavuuden kannalta tämä on iso riski. Todennäköisesti ainoastaan optimointitarkoituksissa rakennettuja sivustoja tulee lähivuosina näkymään yhä enemmän ja maksettujen ja aitojen tulosten erottaminen vaikeutuu. Kärkitulokset tulevat olemaan ammattimaisen optimointityön saavutuksia ja täten kärkituloksiin on varaa vain isoimmilla sivustostoilla.

Onko tämä se tulevaisuus jonka haluamme?

  1. Miikka Leinonen says:

    Kiristyvä kisa hakukoneoptimoinnissa varmasti tukkii suuret hakukoneet. Yhden haun tilalle tulee erikoistuneita hakukoneita ja suosittelupalveluita.

  2. Tommi F. says:

    Hyvä esimerkki Miikan mainitsemasta erikoistuneesta hakukoneesta:
    http://pleasedress.me/

    Tosin luotan kyllä itse toistaiseksi vahvasti siihen, että Google (ja toivon mukaan muutkin alan toimijat) pyrkivät ehkäisemään hakukoneiden ”tukkeutumisen”. Algoritmit ovat nyt jo tarpeeksi fiksuja, että suoranaista filunkipeliä saadaan melko tehokkaasti karsittua ja oikean relevanttiuden määrittyminen on häkellyttävän korkealaatuista.

    Kun homma on hakukoneiden puolelta hallussa, on sisältöpuolen vastuuna myös pitää huolta, että toive päästä hakutulosten kärkeen on kohtuullinen. Ei ehkä kannata valita firman / yhteisön / palvelun nimeksi jotain maailman jokaisella sivustolla esiintyvää englannin yleiskielen sanaa, koska sillä varmistaa, että oma saitti löytyy pitkään jostain sivulta 48.

  3. Lasse Larvanko says:

    Suuntaus on hyvä suurille brändeille ja niille ketkä osaavat panostaa hakukoneoptimointiin.

    Pienten yrittäjien on entistä vaikeampi olla ensimmäisen kilpailuilla yhden sanan hakulauseilla kuten digitaalikamera. Toisaalta se ei ole jatkossa yhtä tärkeää kun ihmiset osaavat googlata pidempiä lauseilla ”halpa pokkari digi kamera” (huom kirjoitusasu).

    Samalla tarve hakukoneoptimoinnin ammattimaisuuteen kasvaa, ei enää riitä että sivun titlessä on ”avainsana avainsanat avainsanamuunnelma – avainsana.org” vaan koko sivusto tulee ottaa mukaan hakukoneoptimointiin. Jo nyt pitkän hännän etsiminen avainsanatutkimuksen on jo nyt paljon tärkeämpää kuin yksittäisen sanan hakutulos.

  4. Yoe says:

    Syitä ensimmäisten hakutulosten isompaan klikkausmäärään on monia, mutta tuskin kuitenkaan se, että ihmiset nykyään luottaisivat sokeammin tuloksiin.

    Oleellisempina näkisin toisaalta hakutulosten aidon parantumisen (ainakin siinä mielessä, että Google osaa tarjota ensimmäiseksi sivua jonka tiedonhakija hyväksyy vastaukseksi) ja toisaalta sen, että ihmiset ovat oppineet käyttämään hakukonetta paremmin – eli, osaavat antaa hakusanoja joiden perusteella haettu löytyy varmemmin. Siinä missä aikaisemmin kirjoitettiin hakukenttään ”koiranruoka”, nyt saattaa hakuun lähteä ”pentu koiranruoka tarjous iisalmi”.

    ”Kärkitulokset tulevat olemaan ammattimaisen optimointityön saavutuksia ja täten kärkituloksiin on varaa vain isoimmilla sivustostoilla.”

    Tämähän ei juurikaan eroa nykytilanteesta, jossa vain suurimmilla yrityksillä on varaa ammattimaiseen ja todella näyttävään mainostukseen. Ikäväähän se on, mutta ei kovin uutta.

  5. viHannes says:

    viHannes on huomannut itsellään saman ilmiön: FF:ssä kirjoitetaan tuosta vaan haluttu asia uudelleen hakuriville. Vaikka se pomappaisi (lähes) automaagisesti selaimen osoitekentässä edellisen käytön jäljiltä. Saati, että hivenen herkisteltäisiin muistia urlin suhteen.

    Siinä on Googlen ydinbisnes. En ole ikinä lukenut Googlen vuosikertomusta, mutta uskon, että kaikki muu on (vielä) rahaa vievää sälää. Joten periaatteessa selainvirittelyt sopivat kivasti kuvioon. Tosin ihmetyttää yrityksen halu olla ”koko ajan ja kaikkialla”. Pian on varmaan tarjolla G-shampoota. Jos kasvaa tulot, niin kasvaa kyllä menotkin. Luulisi olevan vaikeaa pitää hengissä laaja sortimentti ja pyrkiä olemaan paras markkinoilla.

    Osoitekentän yhdistämisen hakuun on omalla tavallaan toteuttanut David Ulevitch’in vetämä OpenDNS. Se perustuu nimipalvelintietojen hakemiseen opendns.com’in palvelimelta. Esimerkiksi väärin kirjoitettu domain johtaa virhetilanteeseen, joka taas johtaa korjausvaihtoehtojen näyttämiseen. Olen käyttänyt ja ihan (kohtuu) kivaksi havainnut. Ettei vaan Iso-G pian ostaisi Davidin kioskin ja ”suutelisi sen kuoliaaksi”.

  6. PerttuT says:

    Kiitos huomioista. Tosiaan hakukäyttäytyminen on sikäli monipuolistunut, että käytämme useita hakutermejä useammin. Tämä tosiaan lieventää probleemaa.

    Lasse: Ymmärrän liiketoimintasi näkökulmasta, että olet tuota mieltä aiheesta. ”Fiksut pärjää aina.” Se, että suuret brändit ryhtyvät optimoimaan kaikelle mahdolliselle (kun se kerran on mahdollista ja kannattavaa) ei välttämättä ole webin kannalta hyvä asia. Suomessa siis oltaisiin kahden vuoden päästä siinä tilanteessa, että Tulos on 60 hengen firma (tai Sanomien osasto) ja SanomaWSOY:n palveluiden tuloksia tulee 8/10 useimmilla suomalaisille tärkeillä google-termeillä.

    … ja kaikki sponsoroidut linkit ovat vain suurimpien brändien ostamia, koska pienemmillä toimijoilla ei ole enää varaa kilpailla.

    En ole pessimistinen enkä usko tuohon ihan 100%. Mietin vain skenaariona sitä, että välillä ei olla kovin kaukana tuosta. Sitten mietitään muutaman vuoden päästä, että ”mitenkäs tässä näin kävi..”.

    Yoe: En halua verrata tässä mitenkään webin ulkopuoliseen maailmaan, koska siellä kustannukset sanelevat nimenomaan paljon. Webissä rahalla ei pitäisi olla niin suoraa suhdetta näkyvyyteen, etenkään hakukoneissa. Suurin riski hakumarkkinoiden Google-keskittymisessä on juuri tuo, että Googlen intressi ”parantaa” hakutuloksia ei olekaan enää siinä että tarjottaisiin laajaa kirjoa tuloksia ja keskityttäisiin oikeasti ratkaisemaan relevanssin ongelmaa – vaan keskitytään painottamaan hakutuloksia sen pohjalta, että kuka tahtoo kalifiksi kalifin paikalle eniten – ja sen halun mittana käytetään sitten rahaa. Mitä suuremmaksi esim. optimointibisnes kasvaa, sitä vähäisempiä muutoksia Google pystyy esittelemään algoritmiinsä.

    En usko, että hakualgoritmit ovat vähään aikaan muuttumassa mitenkään radikaalisti, ja nykyisinkin ne ovat kovin primitiivisiä vielä, koska kone ei ymmärrä kieltä kovin hyvin vaikka kuinka opetettaisiin.

    Google alkaa olla vahvasti niiden haasteiden edessä missä esim. Microsoft on ollut käyttöjärjestelmänsä kanssa jo pitkään. Ekosysteemi ympärillä kasvaa koko ajan ja tämä vaikeuttaa aivan valtavasti muutoksien suunnittelua ja käyttöönottoa.

    Toisaalta ehkä ensimmäinen hakutulossivu on halpa hinta siitä, että ”maailma tulee webiin…”

  7. Marco says:

    Täytyy muistaa, että suomalaisista sivuista vain muutama prosentti on optimoitu sanan varsinaisessa merkityksessä. Monilla hyvillä kaupallisilla hakusanoilla on paljon 1. tulossivun hakemistolistauksia, joille ei manuaalista optimointia ole edes tehty. Ne on helppo ohittaa hyvällä optimointityöllä.

    En ole nähnyt ihan viimeisiä tutkimuksia hakukonekäyttäytymisestä, mutta 2003 tehdyssä (Jansen et al) 76% käyttäjistä katsoi vain 1. tulossivun. Luku on varmasti suurempi tänä päivänä. Olen myös sitä mieltä, että tavalliset hakukoneen käyttäjät ovat tulleet ja tulevat käytössään koko ajan fiksummaksi. Monen hakusanan käyttö tuo pitkän hännän sanat entistä tärkeämpään rooliin.

    Mielestäni optimointi ei huononna hakukoneiden tuloksia. Eihän mitään sisältöä kannata ruveta optimoimaan sellaisille hakusanoille, joilla ei ole mitään tekemistä sisällön kanssa. Tulosten kaupallistuminen on jo kokonaan eri asia ja se on asia, jolle kukaan ei taida voida mitään. Mieluummin näen hakutuloksissa reilusti yritysten sivuja kuin rivikaupalla hakemistoja.

  8. Lasse Larvanko says:

    Ei kai siihen kahta vuotta mene…

    :P

    Tosissaan en silti jaksa uskoa optimointibisneksen räjähdysmäiseen kasvuun. Kasvu on nyt kovaa koska lähtötilanne on niin matala.

    Toisekseen Google ei ole optimoijille millään tavoin tilivelvollinen, joten jatkossakin tulemme näkemään heilahteluja hakutuloksissa, jotka aiheuttavat itkua ja hampaittenkiristystä.

  9. Nico says:

    Hakutuloksista sen verran että ne ovat suuren muutoksen alla ja suurempia muutoksia on tulossa. Pähkinäkuoressa google on aloittanut kaupallisten ja informatiivisten hakujen erottelun.

    Tämä muutos tapahtui jo useita vuosia sitten kun google lanseerasi Frooglen. Froogle on googlen kaupallisten tuotteiden haku. Itsenäisenä hakukoneena Froogle ei tosin menestynyt ja strategiaa on muutettu. Kokeilkaa esim google.com hakua (kieliasetus myös eng) ja hakua ”buy nokia phones”. Tämä listaa ensimmäisenä googlen kaupallisiksi määrittelemät sivut selvästi erikseen (Frooglen tai http://www.google.com/products tuloksia). Sen jälkeen tulee muut tai informatiiviset tulokset. Tällä tavalla google pystyy perustelemaan (pakottamaan) että kaikkien kaupallisten palveluiden kannattaa lisätä tuoteluettelonsa http://www.google.com/products palveluun. Jatkossa ei siis riitä että olet optimoinut nokia verkkokauppasi vaan tärkeämpää on lisätä tuoteluettelo google products hakuun ja ymmärtää miten kyseistä palvelua kannattaa hyödyntää.

    Ihan samalla tavalla karttahakuakin integroidaan google hakuun. Ja kun karttahaku integroidaan yrityksen kannattaa lisätä oma yritys karttahakuun ja ymmärtää miten tätä palvelua hyödynnetään hakukonemarkkinoinnissa. Tämä ei ole hakukoneoptimointia vaan kokonaisvaltaisempaa hakukonenäkyvyyden hallintaa ja se on minun näkemyksen mukaan tulevaisuuden markkinointia paljon enemmän kuin pelkkä hakukoneoptimointi.

    Toinen hyvä puoli tässä kehityksessä on se että hakutulosten spämmääminen ei tulevaisuudessa ole yhtä kannattavaa kun kaupalliset haut erotellaan infromatiivisista. Kaupallisia hakutuloksia on vaikea spämmätä jos niihin mukaanpääsy edellyttää manuaalisia hyväksymisprosesseja.

  10. Leevi Kokko says:

    Nicon pointti karttahaun integroinnista on mainio. Katsokaapa vain miten Google tuuppaa Maps-tuloksia hakutulossivulleen Suomessa, melkolailla eri frekvenssillä kuin vielä tovi sitten.

    Pitää pysyä hereillä :-)

  11. Nico says:

    Joo. Kokeilkaa hakua ”internet-markkinointi helsinki” siellä loistaa meidän TULOS :-)

  12. PerttuT says:

    Nicon kommentti on kyllä osuva. Optimoinnista löydettävyyden hallintaan. Varmasti voisi olla vahva tukijalka monelle mainostoimistolle – jos mainostoimistot nyt ylipäätään päättävät herätä internet-aikaan.

    Löydettävyyden kokonaisvaltaisemman hallinnan ja optimoinnin merkityksen kasvu on kyllä etenkin Suomessa kasvava ala vielä varsin pitkään. Esimerkiksi tässä semanttisia hakuteknologioita käsittelevässä artikkelissa hakuteoreetikko kommentoi syitä siihen miksi hän valitsi englannin ensimmäiseksi kieleksi jota rupeaa ratkaisemaan: ”because it’s hard. Only Finnish is harder.”

    Ei kannata tosiaan odotella, että semanttinen web ja paremmat hakuteknologiat ratkaisisivat ihan heti suomen kielen sanoihin liittyviä hakuhaasteita. Optimointibisnestä riittää, ainakin Suomessa.

    http://news.cnet.com/8301-17939_109-10046157-2.html?part=rss&tag=feed&subj=Webware