TripSay näyttää suomalaisille web-firmoille kuinka PR hoidetaan

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Sosiaalisen median kausi 2.0 on alkanut - eikä se ole erityisen sosiaalinen.

Aiemmin Vailomana tunnettu matkailusaitti TripSay* paranteli palveluaan hiljattain ja avasi rekisteröitymiset laajemmalle yleisölle. TripSay onkin kehittynyt viimeisen vuoden aikana merkittävästi. Lisävauhtia ovat antaneet vielä Valve Brandingin* ja Vera Venturen* sijoitukset.

TripSayn idea on helpottaa lomamatkan suunnittelua ja mahdollistaa yhteisöllisempi lomasuunnittelu jossa ystävien, tuttujen ja tuntemattomien suositukset painavat yhtä lailla matkatoimistojen suosituksien rinnalla.

TripSayn toimitusjohtajan Juha Huttusen sanoin:

Meidän tavoitteenamme on lopulta pystyä vastaamaan kysymykseen “Minulla on 2 viikkoa lomaa, 2000 euroa rahaa, pidän historiasta, luonnosta ja urheilusta. Mitkä ovat parhaat vaihtoehtoni ja miten voisin matkan koota ja ostaa?”

Nykyisin kysymykseen voi saada vastauksen lähinnä matkatoimiston tädiltä ja riippuu kovasti tädistä että millaisen vastauksen saa.

Matkailusegmentissä käydään kovaa kilpailua

Tällaisena matkailuun liittyvänä Web 2.0 -sivustostona TripSay toimii varsin kilpaillussa segmentissä. Segmentissä on tosin muutakin suomalaista väriä Dopplr*:n muodossa. Dopplr on tosin erikoistunut innokkaiden liikematkailijoiden matkustusjärjestelyjen helpottamiseen.

TripSay:n suorimmat kilpailijat löytyvätkin palveluista nimeltä Rummble*, TripWolf*, Travelmuse*, Drifttr*, WAYN* ja Nileguide*. Seuraava askel olisikin TripSaylle haalia käyttäjämassaa nopeasti ja paljon, ja samalla löytää se oma juttu jolla suomalainen startup erottuu kilpailijoistaan ja varastaa aktiivimatkailijoiden sydämet. Selvää on, että TripSay ei ole yksin tavoittelemassa tähtiin.

Suomalainen startup Mashablessa ja TechCrunchissa! Lisää tällaista.

TripSayn matka kohti merkittävää webin matkailupalvelua on kuitenkin merkittävästi lähempänä kuin monen muun pienen web-palvelun. TripSayn hankkima näkyvyys isoissa startup-blogeissa on vertaansa vailla suomalaisissa web-ympyröissä. TripSaysta on blogannut niin Mashable kuin TechCrunch. Myös VentureBeat on kirjoittanut kattavan katsauksen TripSaysta. Edellä mainitut blogit edustavat näkyvyyden osalta jenkkilässä startupille hieman samanlaista näkyvyyttä kuin mitä Suomessa saisi jos Kauppalehti, Taloussanomat*, Tietokone*-lehti ja Helsingin Sanomat tekisivät pääjuttunsa firmasta. Eli näiden jälkeen alalle ei jää monia ihmisiä jotka eivät firmasta olisi edes jotain kuulleet.

Lisäksi edellä mainitut blogit pitävät huolen, että kaikki muutkin blogit jotka seuraavat Mashablea, TechCrunchia ja kumppaneita alkavat raportoimaan TripSaysta. Täten kun TripSayta googlettaa niin ei jää arvioita ja kommentteja kaipailemaan, vaan kaikkea löytyy laidasta laitaan.

Tämä on se tie joka jokaisen menestykseksi haaveilevan startupin pitää käydä läpi. Edellinen suomalainen startup joka hankki mainintoja ja artikkeleita tähän tahtiin taisikin olla Jaiku*.

Web 2.0 palvelun ansaintamalli on usein yhdistelmä monesta mallista

TripSayn liiketoimintamalli ei ole helpoimpia saada toimimaan, mutta ainakin tiimi on aihetta kovasti miettinyt ja työstänyt. TripSayn ansaintamalli on yhdistelmä useita eri tulolähteitä. Mukana on mainontaa, matkatoimistokumppanuuksia ja oman palvelun osittaista tarjoamista kumppaneiden sivustoille. Pääasiallinen tulovirta on tavoitteena saada palvelun kautta markkinoitavien ja myytävien tuotteiden ja palvelupakettien kautta.

Jos tarvitsee massoja käyttäjiksi, niin on mentävä sinne missä massat ovat

Ehkä merkittävin este TripSayn kaltaiselle palvelulle on, että miten saada käyttäjät vierailemaan juuri omalla sivustolla. Kaikki eivät voi olla portaaleita käyttäjien web-elämään. Tämän tosiasian tunnustamisessa TripSay on jo pitkällä ja Facebook-sovellus on tulossa.

TripSay näyttää mallia myös Facebook-sovelluksen osalta monille muille startupeille. Jos tarvitaan massoja käyttäjiksi, niin on nöyrästi mentävä sinne missä massat ovat. Tällä hetkellä se tarkoittaa mm. Facebook-sovelluksen tekemistä.

Tuote toimii, sisältöä tarvitaan vielä paljon

TripSayn palvelun toiminnasta on kirjoitettu paljon ja siitä voi lukea lisää vaikka sieltä Mashablesta tai TechCrunchista. Ei TripSay:ta näissä blogeissa käsiteltäisi jos palvelun toiminnallisuus ja sisältö ei tarjoaisi jotain viihdyttävää ja jotain hyödyllistä. Matkailufriikit voivat viettää TripSayn parissa jo useamman illan nykyiselläkin sisällöllä. Tosin paljon on vielä kehitettävää ja sisältöä tehtävänä.

Globaalia näkyvyyttä ei saada vain hyvällä tuotteella

TripSayn Juha Huttunen kertoi Vierityspalkille myös hieman taustaa siihen kuinka Mashable ja TechCrunch saatiin kiinnostumaan pienestä suomalaisesta saitista. Monelle yrittäjälle voi tulla yllätyksenä, että pelkällä “makealla saitilla” ei bloggaajienkaan huomiota olla saatu:

“Aika paljon on reissattu alan messuilla ja tutustuttu noihin blogaajiin sitä kautta. Käytetään myös San Franciscolaista PR-toimistoa*, joka tuntee myös nuo kirjoittajat. Heistä on ollut meille paljon apua. Ilman paikallista PR-toimistoa on suomalaisen firman todella hankalaa saada näkyvyyttä ihan vaan etäisyyden takia, joka hankaloittaa henkilökohtaisten suhteiden luontia ja ylläpitoa.” – Juha Huttunen, TripSay CEO

Haasteita on varmasti vielä monta edessä TripSayn porukalla, mutta tähän mennessä työ on ollut vakuuttavaa. Huomioitavaa on myös, että TripSayn tiimi on rohkeasti mukana kommentoimassa blogiartikkeleiden perässä ja esiintyy omilla nimillään.

Tällaiselle toiminnalle on helppo toivoa menestystä. Kerrankin suomalaiset ovat uskaltaneet lähteä reilusti maailmalle jo ennen kuin se oma tuote on hiottu täydelliseksi.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

4 kommenttia on “TripSay näyttää suomalaisille web-firmoille kuinka PR hoidetaan”

  1. En ole tainnut nähdä yhdessäkään jutussa tämän mystisen sanfranciscolaisen PR-toimiston nimeä mainitun…

  2. Ihan ensiksi kiitos hyvästä jutusta! On aina mukavaa lukea kannustavia juttuja, se auttaa jaksamaan kun meilläkin koko tiimi tekee pitkää päivää palvelun parissa.

    Tuo PR-toimisto ei ole laisinkaan mystinen tai mikään suuri salaisuus. Päinvastoin, ollaan sitä aktiivisesti kaikille tutuille ja kysyjille mainostettu, tyytyväinen asiakas kun ollaan. Kyseessä on Future Works -niminen firma, jota vetää Brian Solis. Brian on erittäin verkostoitunut kaveri SF/Piilaaksossa ja tuntee käytännössä kaikki, jotka PR:n suhteen tarvitsee tuntea. Ovat tehneet mm. TripIt-nimisen jenkkimatkailusaitin PR:ää ja ovat tehneet senkin todella hyvin. Itsekin saatiin Brianin referenssi eräältä kotimaiselta jo myydyltä startupilta, joka heitä oli käyttänyt.

    Sanoisin, että hyvä PR-toimisto on ehdottomasti hintansa arvoinen. Mekin monta eri firmaa tavattiin kasvotusten jenkeissä, kunnes lopulta FW:hen päädyttiin, emmekä toistaiseksi ole katuneet valintaa.

  3. Hakekaa sisään johonkin tech incubatoriin, niin saatte saman PR:n ilmaiseksi, edes ennen kuin VC/Angel-rahoitusta on haettu, ja vielä pari-kolmekymmentä tonttua rahoitusta päälle. Vastineeksi nämä ottavat noin 5% osuuden yrityksistä.

    Nimimerkillä LaunchBox Digitalin kautta otsikoihin (julkaisupeitto: TechCrunch, GigaOm, The Social Times, Tech Confidential, Silicon Alley Insider, Venture Beat, Web Worker Daily, The Washinton Post…) – tosin tämä tiimi on yhdysvaltalainen ja olen siinä ainoa ulkkis. Useita Euroopasta tulevia yrityksen alkuja on kuitenkin päässyt ohjelmiin, joten se ei ole esteenä.

    Sisäänpääsy on tosin haaste, sillä noin 5% hakijoista läpäisee seulan. Mutta kannattaa kokeilla, se ei ole kovin isotöinen homma. Pelkkä Executive Summary riittää, ei tarvita mitään laajaa liiketoimintasuunnitelmaa.

    Meidän 9:n erästä, joka julkaistiin vasta äskettäin elokuussa on yksi lyönyt saanut tähän mennessä läpi. Mpowerplayer sai 2,5 miljoonaa dollaria VC-rahaa New Atlantic Venturesilta, the Center for Innovative Technology GAP Fundilta ja LaunchBox Digitalilta.

    Tech Incubator Shortlist:
    Y Combinator
    LaunchBox Digital
    TechStars
    DreamIt Ventures
    …Seedcamp (UK)

  4. […] muutaman suomalaisen startupin liiketoimintamalleja ja tulevaisuudennäkymiä. Esimerkiksi Vierityspalkissakin raportoitu TripSay saa reilusti palstatilaa. TripSayn Juha Huttunen kommentoikin artikkelissa varsin suorasanaisesti […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun