Zipipopin Helene Auramo tähtää sarjayrittäjäksi

Tuija Aalto

Facebookin uudistus on pienentänyt sovellusten käyttäjämääriä. Adonomicsia seuraamalla voi itse nähdä, miten sovellusten käyttäjämäärien perusteella esitetyt sovellusten arvot ovat viime aikoina laskeneet, sanoo Facebook-sovelluksia kehittävän Zipipopin toimitusjohtaja Helene Auramo.

2006 perustettu Zipipop on toistaiseksi viiden osakkaan omassa omistuksessa, mutta kasvu vaatii lisää rahaa. Sijoittajia saatetaan etsiskellä Mobile 2.0 -palkintomatkalla marraskuussa San Fransiscossa. Tähän asti yritys on rahoittanut toimintansa tekemällä asiakasprojekteja.

Resurssit keskitetään nyt Zipiko-sovelluksen kehittämiseen. Tavoitteena on julkaista se myös iPhonelle Applen AppStoreen syksyn aikana.

Juuri Helsingin Kauppakorkeakoulusta valmistuva Auramo uskoo tulevina vuosina olevansa mukana useissa eri yrityksissä.

Auramo tutki gradussaan sosiaalisen median markkinointimalleja ja suomalaisten käsityksiä Facebook-sovelluksista. Hän kertoi graduaan varten tekemästään Facebook-käyttäjätutkimuksesta, Zipikosta tuotteena ja Zipipopista yrityksenä sekä omista aikeistaan yrittäjänä eilen Tuhat sanaa – podcastin haastattelussa (MP3-tiedosto).

Aluksi: Miten Zipiko toimii
5’25 Hyvän Facebook – sovelluksen tunnusmerkit
8’20 Zipiko vs. Jaiku tai Twitter
9’45 Julkaistaan aikomuksia (intention broadcasting)
11’15” Carrotmobin mahdollisuudet ja joukkojen liikuttelu Zipikolla
15′ Auramon kvantitatiivinen internet-tutkimus jakoi Facobookin sovellusten käyttäjät aktiivisiin, hedonistisiin ja passiivisiin, joita on enemmistö. Naiset halusi sovellusten olevan viihdyttäviä ja hauskoja. Miehille oli tärkeämpää, että sovellus toimii kännykässä. Vanhemmat käytäjät toivoivat sovelluksen olevan suomenkielinen.
19′ Facebook ympäristönä sovelluskehittäjille. Facebook pyrkii miellyttämään kolmea ryhmää: sovelluskehittäjät, käyttäjät ja mainostajat
21’32 Zipipopin sovellusten ansaintamallit
23′ Uudesta leiskasta
26’30 Suomalaiset ja Facebook. Facebookista on käytännössä melko mahdotonta lähteä pois
27’50 Facebook Connect
28’30 Facebook vs. IRC-Galleria
32′ Markkinointimix – Sami Salmenkiven CREF vai 4P?
36’15 Twitter lopetti tekstiviestit
38′ Zipipopista yrityksenä
43’45 iPhone ja AppStore; Zipiko sovellus ennen marraskuuta
48’30 Auramon ajatuksia yrittäjyydestä

  1. Helene Auramo says:

    Hei,

    liityin juuri IRC-Galleriaan ja minun ei tarvinnut maksaa siitä mitään. Nyt pääsen tutustumaan tähän maailmaan. =)

  2. viHannes says:

    Enstex. Kiitos Tuijalle mainiosta podcastista. Haastattelijana Tuija saa ihmisen puhumaan. Ja Helenelle kiitokset tyylikkäästä palvelusta ja yrityksestä. Zipopin logon kala on jäänyt hyvin minunkin mieleen.

    Ja sit yhteisöstä. Vierityspalkki on mainio sivusto. Selkeä ulkoasu ja hyvää tekstiä. Jos tämän sivuston ympärille perustetaan yhteisö, niin mitä lisäarvoa yhteisöön kuulumisesta saa ..? Porukkahenkeä ja hyvää mieltä. Uskon, että Vierityspalkin lukijoista moni jo kuuluu useampaan kuin yhteen yhteisöön jollain tavalla: lukee, seuraa, kommentoi tai ”signed up”. Saisippa nämä yhteisöt jotenkin yhteen ainakin teknillisellä tasolla. Yhteisöjen yhteisö.

    Kuuluin vuosia sitten duuni.net -yhteisöön. Sehän oli aihepiiriltään samansuuntainen kuin Vierityspalkki. Hyvänä puolena oli se, että työelämässä eri yrityksissä työskentelevät, samoista asioista kiinnostuneet ihmiset saattoivat kohdata. Netti ja nettiyhteisöllisyys olivat uudempi juttu kuin tänään. Niin vain kävi senkin yhteisön, jotenkin kuivui.

    Jatketaan ajatusleikkiä. viHannes seuraa tilanteen kehittymistä tarkkaan.

  3. viHannes says:

    OI!! Olen pahoillani. Tuli typo. Kirjoitin Zipipopin väärin. Voitte pitää sitä todisteena viHanneksen täydellisestä laaduttomuudesta. Ruoskin itseäni!

  4. Tuija Aalto says:

    viHannes, kiitos, kehu lämmitti!

    Zipop, kiireiselle asiakkaalle, jolla ei ole aikaa kirjoittaa kolmitavuisia yritysten nimiä!