Vuodatus.net hakee liiketoimintamallia – blogialusta ei kaupan

Tuija Aalto

Vuodatus.netin perustaja Tuomas Rinta jättää syksyllä Monster.fi:n kehityspäällikön tehtävän ja ryhtyy kehittämään Vuodatus.net – blogialustaa. Hänen tavoitteenaan on löytää palvelulle ”liiketoiminnallisesti toimiva ratkaisu” ja parantaa käyttäjien kokemusta tekemällä blogialustasta stabiilimpi. Kehitystarpeiden lista on pitkä.

Liiketoimintamalli on vielä hakusessa, mutta Rinnan mukaan palvelu pysyy jatkossakin käyttäjille maksuttomana. Lisää mainoksia käyttäjien sivuille ei myöskään ole tulossa. Hän ei kommentoi, onko käynnissä neuvotteluja riskirahoittajien kanssa. Ainakaan Vuodatus.netiä ei myydä.

Tähän asti sivustolla käytössä ollut Google-mainonta ei tuota riittävästi maksaakseen kehittäjän palkan. Rinta ei kuitenkaan ainakaan näillä näkymin ole perustamassa kilpailevaa blogimarkkinointiverkostoa.

Rinta perusti Vuodatus.netin kesällä 2004. Nyt blogeja on kymmeniä tuhansia ja miljoonan kirjoituksen raja on rikottu. Palvelu on nyt saavuttanut kriittisen massan ja Rinta näkee, että nyt on oikea hetki lähteä kehittämään siitä liiketoimintaa. Päivätyön ohella aika riitti vain palvelun pyörittämiseen, mutta ei sen kehittämiseen.

Käsityöt ja ruuanlaitto näkyvät Vuodatus.netin aiheissa: Rinnan arvion mukaan aktiivisista blogeista jopa 40-50% liittyvät näihin harrasteisiin. Kevään aikana tehdyssä käyttäjäkyselyssä tuhannesta vastaajasta 90% oli naisia. Vuodatus.net onkin Rinnan mukaan leimallisesti naisten palvelu.

Rinta arveli tulevien vuosien suunnaksi sosiaalisen median alueella, että blogipalvelujen ja yhteisöpalvelujen rajat hämärtyvät. Hän peräänkuuluttaa isoilta toimijoilta enemmän uskallista lähteä kehittämään verkon palveluja.

Tuomas Rinta kertoi suunnitelmistaan tänään Tuhat sanaa – podcastin haastattelussa.

Kommentit

Jätä kommentti