Onko Web Coordinator uusi Webmaster?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Jos olet vain vuokrattava lihapala, vaadi osasi laskutuksesta.

Vierityspalkissa on aikaisemminkin pohdittu perinteisen Webmasterin roolin hidasta kuihtumista. Kovin selkeätä korvaavaa roolia ei ole kuitenkaan löytynyt, koska harvassa organisaatiossa verkkopalvelulla on selkeätä omistajaa. Usein etenkin julkinen sivusto on jonkinlainen myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kiistakapula. Joissain organisaatioissa liiketoimintayksikötkin jo taistelevat omistajuudesta. Täten erityisesti atlantin toisella puolella moni organisaatio on päätynyt erilaisiin “Web Manager” -rooleihin ja “Webmaster”-rooleihin joiden käytännön duuni on kuitenkin pelkkää monitoimittajaprojektien hallintaa ja ristipaineissa luovimista.

Nyt on ilmaantunut kevään aikana useita “Web Coordinator” -paikkoja hakuun ja vaikuttaisikin siltä, että moni organisaatio on omaksunut osaksi viestintäänsä tai markkinointiaan tällaisen “Web Coordinator” -roolin. Tittelihän ei viittaa yksiselitteisesti markkinointiin, myyntiin eikä viestintään, joten ehkä tässä on haettu nimenomaan yhteistyötahoa näiden eri osa-alueiden lähentämiseksi. Koordinoinnin painottuminenhan on ollut jo pitkään todellisuutta kun firmojen saitteja ei enää koodaile joku Webmaster yksinään vaan mukana on tyypillisesti useita, erikoistuneita toimistoja ja tahoja.

Esimerkiksi Nordea hakee Web Coordinaattoria* jonka toimenkuva olisi seuraava:

“As a web coordinator you will be helping out in the daily work of developing and maintaining Nordea’s websites and drive or participate in various online projects. The job includes a high degree of coordination and advice in web communication, focusing on sales optimisation based on user behaviour.”

Seppälä taas hakee Web coordinaattoriltaan* hieman käytännönläheisempää otetta:

“Työtehtäviisi kuuluu: 1) Internetsivujemme päivittäminen ja kehittäminen yhteistyössä mainostoimiston kanssa (Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Venäjä), 2) Internetissä toteutettavien kampanjoidemme suunnittelu, toteutus, koordinointi ja seuranta yhteistyökumppaneidemme kanssa, 3 Uuden Seppälä-klubin viestinnän suunnitteluun osallistuminen ja uutiskirjeiden toteuttaminen.”

Ainakin Web Coordinaattorin tehtävä on titteliltään sellainen jollaista kuvittelisi monen organisaation todella kaipaavan: henkilöä joka pitäisi langat käsissään ja saisi omankin organisaation tiimit puhaltamaan yhteen hiileen.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

2 kommenttia on “Onko Web Coordinator uusi Webmaster?”

  1. marko pyhäjärvi

    noh, on se ainakin hienompi titteli :)

    ei vaan ihan totta puhut viimeisessä kappaleessa. koordinaattorin rooli on enemmän johtamista kuin webmaster.

  2. Jep.. Hienoa että maailma muuttuu ja duunit sen mukana :)

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun