Webmastereista yhteisöpaimeniin

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen.

Perinteinen webmasterin rooli on vuosien saatossa saanut monenlaisia laajennuksia ja toimenkuvatkin ovat vaihdelleet laidasta laitaan. Aikaisemmin photoshopilla ja php-editorilla touhunneesta nörtistä on tullut esimerkiksi sisällönhallintajärjestelmän pääkäyttäjä ja hakukoneoptimointiexpertti.

Yhä useampi entinen webmaster on myös saanut kavereita ympärilleen. Moni organisaatio on siirtynyt “webmasterin jälkeiseen aikaan” ja 1) hankkinut massiivisen sisällönhallintajärjestelmän, 2) perustanut online-tiimin ja alkanut 3) johtamaan verkkopalveluaan yhä järjestelmällisemmin. Valitettavan usein juuri tässä järjestyksessä.

Online-tiimeillä monenlaisia kokoonpanoja

Monilla laajoilla saiteilla on omat verkkotiedottajat ja verkkoviestintäpäälliköt. Joillakin on vielä Web Manager -rooleja ja online-tuottajia joukon jatkeena. Esimerkiksi “online-tuottaja” -titteli on usein henkilöllä joka vastaa varsin laajasti jonkun yksittäisen sivuston sisällöntuotannosta ja yhteistyökumppaneiden koordinoinnista. Usein online-tuottajan taustana tuntuu olevan toimittajan hommat tai muu viestintäalan ammatti.

Myös Web Sales Managereita ja erilaisia web-koordinaattoreita on alkanut ilmestymään. Entisen webmasterin roolia voi hoitaa esimerkiksi teknisen projektipäällikön tittelillä touhuava kaveri. Tällöin homma on kuitenkin yleensä oman saitin tekniikkaan liittyvää ja muut roolit hoitavat kokonaisuuden ja sisällöt.

Online-tiimien kokoonpano riippuu paljolti toimialasta ja saitin laajuudesta, mutta online-tiimien kasvu ei sinänsä ole ihmeellistä – ovathan palvelutkin kasvaneet ja verkkoliiketoiminta kehittynyt. Mielenkiintoista on se, että miten “perinteisen webmasterin” aikakaudesta roolien tehtävät ovat muuttuneet. Nyt ei enää näperrellä pelkästään oman saitin kanssa.

Huomio siirtyy pois omasta palvelusta

Roolimuutokseen on ehkä radikaaleimmin vaikuttanut yksi iso megatekijä. Merkittävä osa organisaatioiden “verkkoläsnäolosta” ei nimittäin enää tapahdu oman saitin piirissä ja täten on alkanut leviämään tarve suunnata huomiota myös muualle verkkoon. Käytännössä tämä tarkoittaa yhteisöjä, blogeja, keskustelualueita, hakukoneita ja muita “seurakuntia”.

Näiden eri alueiden seuranta ei teknisesti enää ole haaste (soveltaa voi vaikka näiden firmojen työkaluja: M-Brain, Esmerk* tai Ampparit Pro), mutta edelleen tuntuu olevan vaikeata päättää kuka sinne keskusteluun osallistuu. Moni perinteinen tiedottaja vierastaa osallistumista verkkokeskusteluun yrityksen kasvoina, saatika omana itsenään. Yrityksen viestintäpäällikkö taas haluaa kontrolloida yleisöään ja tällöinhän mikään MuroBBS* ei voi tulla kysymykseen. Tavalliset duunarit taas yleensä alleviivaavat mielipiteitään yksityishenkilöinä, koska pelkäävät viestintäosaston olevan heti niskassa kun jotain erehtyy sanomaan. Täten ei olekaan ihme, että firmoista välittyy verkossa usein varsin persoonaton ja kylmä mielikuva.

Maailmallakin saman ongelman parissa on painittu ja vastaukseksi on löydetty “Community Manager” -rooli. Esimerkiksi tutkimuslaitos Forrester haki hiljattain verkkopalveluiden kehitykseen Community Manageria osallistumaan tutkimuslaitoksen julkaisujen ympärillä käytävään verkkokeskusteluun. Vaatimukset työpaikkailmoituksessa olivat:

  1. “Asiakasyhteisöjen lanseeraukset ja yhteisöjen kasvusta vastaaminen
  2. Sisäisten ja ulkoisten verkkopalveluiden seuranta ja keskustelun fasilitoiminen
  3. Yhteisöjen toimintaan osallistuminen niin online- kuin offline-maailmassa
  4. Omien asiantuntijoiden herättely keskusteluun ja kuukausittaiset raportit käytävästä keskustelusta
  5. Suhdetyö ulkoisten ja sisäisten avainvaikuttajien välillä
  6. Sisäisten asiakkaiden (eri osastot) kouluttaminen online-maailmasta ja sen mahdollisuuksista”

Myös Last.fm-musiikkipalvelun Community Manager -työpaikkailmoitukset* ovat varsin havainnollisia. Tässä vapaasti suomennettuna roolin tehtäväkuvausta:

  1. “Vastuu asiakaspalvelusta ja palautteen käsittelystä
  2. Teknisten ongelmien käsittely ja tiedottaminen tekniselle tuelle
  3. Tiedottaminen yhteistyökumppaneille ja yhteisöille palvelun teknisistä häiriöistä ja tuotekehityksen tilanteesta
  4. Keskustelualueiden ja muun käyttäjien tuottaman sisällön moderointi
  5. Palvelun lokalisoinnissa avustaminen, laadunvalvonta lokalisoinnissa
  6. Tutkimustyö liittyen erilaisiin verkkoyhteisöihin hakien mahdollisia uusia tiedotus- ja viestintäkanavia
  7. Osallistuminen paikallistapahtumiin ja tilaisuuksiin (“grassroots activities”)
  8. PR-työ liittyen bloggaajiin, sanomalehtiin, aikakausilehtiin, ohjelmistokehittäjiin, keskusteluyhteisöihin
  9. Verkkoliiketoimintayhteistyökumppaneiden tunnistaminen ja sopimusneuvottelut
  10. Tutkimustyö liittyen paikallisiin brändeihin ja mainostajiin, sopimusneuvottelut näiden kanssa”

Community Manager -roolista on käyty myös Jaiku-keskustelua alan ammattilaisten välillä*. Tässä muutamia poimintoja keskusteluketjusta:

“Joidenkin lähteiden mielestä community manager on yhteisön johtaja tai lapsenlikka, omasta mielestäni se on hieman yhteisöä aliarviova, ehkä jopa alentava, ehkä jokin isäntä/emäntä/opas/fasilitoija tai niiden yhdistelmä olisi lähempi.”

“Eniten se lienee jossain leikkipuisto-ohjaajan ja päiväkotipersoonan välimaastossa + markkinointiviestinnällinen työsegmentti.”

Suomessa vielä tutkitaan tarvetta yhteisöpaimenille

Kyseisessä Jaiku-keskustelussa myös nousee esiin varsin hyvä suomennos tälle tehtävälle, eli “Yhteisöpaimen“. Tehtävänkuvassa on paljon verkkotiedottajan rooliin liittyvää tekemistä, mutta erityisesti PR- ja verkkoyhteisöpainotuksella.

Tuntuu siltä, että Suomessa on vasta aloitettu miettimään kyseisen roolin tarpeellisuutta. Osittain kyse lienee siitä, että Suomi on pieni markkina ja verkkoyhteisöt eivät ole niin laajoja että niiden “hallintaan” katsottaisiin tarvittavan erillistä henkilöä. Toistaiseksi verkkotiedottajat varmaan hoitavat yhteisöjen seurantaa oman toimensa ohessa, vähän kuten oman saitin analytiikkaseurantaakin. Loputtomiin ei kuitenkaan verkkotiedottajien toimenkuvaa voi laajentaa. Täten nousee kysymys, että missähän vaiheessa ensimmäiset yhteisöpaimenet ilmestyvät mediataloille tai muille isoille verkkopalveluille? Vai joko jossain jo on?

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

7 kommenttia on “Webmastereista yhteisöpaimeniin”

  1. Mielenkiintoinen yhteenveto. Tuohon loppuun kommenttina:

    “Täten nousee kysymys, että missähän vaiheessa ensimmäiset yhteisöpaimenet ilmestyvät mediataloille tai muille isoille verkkopalveluille? Vai joko jossain jo on?”

    Aapelissa erilaista ground level -yhteisöaktivointia on tehty jo aivan alusta asti ja nykyään Apajan leivissä on myös Aapelin yhteisövastaava, jonka ainut työ liittyy juuri näihin kuvioihin:

    *linkki poistettu toimimattomana*

    Sulakkeellahan on käsittääkseni ollut Habbo-hotellissa palkkaa vastaan pyöriviä opastajia myös jo pitkään?

    Nämä tulivat ensimmäisenä mieleen – jos siis Aapeli.com (108 tuhatta eri käyttäjää viikolla #17) ja Habbo.fi (73 tuhatta eri käyttäjää viikolla #17) lasketaan isoiksi verkkopalveluiksi.

  2. Asian sivusta: mistä tulee Pertun tapa lihavoida sanoja keksellä lausetta? Häiritsee vähän lukemista. Tulee mieleen Pahkasian Vanhat herrat-sarjakuva, missä painotettiin tällä tavalla.

  3. Kiitos lisäyksistä Asmo. Tosiaan yhteisösaiteilla tuo varmaan jo on ollutkin pitkään. Ehkä sen takia siitä ei ole meteliä pidettykään kun se on niin normaali osa toimintaa. Monet isot firmat ja mediatalot tuntuvat olevan kuitenkin vielä aika pihalla siitä mitä tuollainen tarkoittaa. Tuolla Apajan sivuilla onkin ihan hyvää kuvausta siitä että mitä se rooli teillä tarkoittaa.

    Anonyymille vastauksena että lihavoinnit tulee siitä kun ei osaa otsikoida kunnolla ja luulee että edes lihavoimalla helpottaa nopeata lukijaa. Ilmeisesti täytyy harkita uusiksi tätä tapaa. Kiitos kommentista!

  4. Koska en jaksanut lukea juttua kokonaan, silmäilin lihavoidut kohdat, sillä oletin niistä ilmenevän jutun keskeiset pointit. Oikein käytettynä lihavoinnista on siis hyötyä. Mutta paikoin lihavointia on liikaa tai sitä on käytetty epätasaisesti (esim. Forresterin listassa).

  5. Ilosaarirockin sivuilla toimii Verkkotoimitus, jonka nimissä ja tyylillä hoidetaan puhuttelevat osiot sivuista. Siis etusivun teksti, listameili ja sillä nimellä osallistutaan aktiivisesti oman keskustelupalstan keskusteluun. Aika harvoin on Verkkotoimitus ottanut kantaa muulla kuin omassa yhteisössä, mutta onpa sitäkin tapahtunut. Verkkotoimitus on eräänlainen kollektiivinen nimimerkki, jolla kuitenkin on yhteisesti sovittu tapa viestiä. Toisaalta Verkkotoimitus on myös se kirjaimellinen toimitus, joka festivaaliviikonlopun ajan tuottaa jykevästi sisältöä verkkoon niiden Festarielämää-osioon. Verkkotoimitus syntyi jo vuosikymmenen vaihteessa ja on pikkuhiljaa löytänyt olemuksensa sekä myös tunnettuuden ja hyväksynnän Ilosaarirockista kiinnostuneiden ihmisten keskuudessa. Mitään valtavaa konseptia ei tämän kehityskulun takaa löydy, vaan vain vapaaehtoisten ihmisten (kuten minun) vaistomainen tapa tehdä asioita toimivasti ja ilosaarirockmaisella tavalla.

    Oman leipätyöni puolesta sitten olen ollut tekemisissä yritysmaailman verkkoviestinnän kanssa ja täytyy sanoa, että vielä voi olla vähän matkaa yhteisöpaimenten yleistymiseen. Lähtien jo siitä että yhteisön edes jonkinlainen muodostuminen on kova paikka. Mutta kyllä siihen suuntaan varmaan mennään. Yksi tapa nostaa jonkin yhteisön profiilia voisi olla muuten jonkun julkkiksen hankkiminen yhteisöpaimeneksi. Sopiva naama ja persoonallisuus voisi hyvinkin antaa merkittävästi lisäarvoa ja varmasti olisi tapa saada näkyvyyttä.

  6. […] kesäkuu 2008 PerttuT Vierityspalkissa on aikaisemminkin pohdittu perinteisen Webmasterin roolin hidasta kuihtumista. Kovin selkeätä korvaavaa roolia ei ole kuitenkaan löytynyt, koska harvassa organisaatiossa […]

  7. […] Yhteisöt ovat saaneet myös paljon huomiota ja yhteisöiden ylläpidon onkin todettu olevan varsin oma kenttänsä. Viime keväänä asiaa sivuttiin käsittelemällä ”Yhteisöpaimenen” työnkuvaa joka tuntuukin yleistyneen aika lailla. Moni verkkopalvelu tarvitsee päätoimisen tai sivutoimisen yhteisöpaimenen keskustelua ohjaamaan ja herättelemään. Esimerkiksi artikkeli ”Webmastereista yhteisöpaimeniin”. […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun