Apaja vie Playrayn Turkkiin ja muokkaa yhtiön johtotehtävien jakoa

asmunder

Apaja jatkaa kansainvälistymistään avaamalla peliyhteisöpalvelunsa seuraavaksi Turkissa, jossa Playray-verkkoyhteisö julkaistaan yhteistyössä Internethaber-portaaliyhtiön kanssa. Turkki on 15. maa, johon Apaja palvelunsa vie.

Suomessa Aapeli- ja ulkomailla Playray-brandin alla toimiva palvelu kerää jo 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuukaudessa, joista valtaosan Suomen rajojen ulkopuolelta. Kansainvälisille markkinoille lähteneistä suomalaisista B2C-verkkopalveluista Apajan peliyhteisöpalvelu on tällä hetkellä käyttäjämääriltään toiseksi suurin. Sen edellä on vain Sulakkeen Habbo Hotel.

Tiina Zilliacuksen ja Asmo Halisen Playray-avatarit]Apaja on huhtikuun alussa muokannut yhtiön johtotehtävien jakoa toimitusjohtaja Inka Meron jäätyä äitiyslomalle. Yhtiön perustajiin kuuluva Asmo Halinen on nimitetty vastaamaan palvelusta ja kuluttajamyynnistä (Vice President, Service & Marketing). Kansainvälistä kasvua tukemaan on hankittu multilokaalien B2C-palveluiden erikoisosaamista nimittämällä vt. toimitusjohtajaksi Tiina Zilliacus (Executive Vice President, Acting CEO). Ennen Apajaa Zilliacus on ollut avaamassa kuluttajille suunnattuja verkkokauppoja Nokialla sekä viemässä mobiilisisältöpalveluita maailmalle Sonera Zedissä.

Disclaimer: kirjoittaja on itse mukana kuvioissa.

Aiheet: kansainvälistyminen, nimitykset ja eroamiset, Nokia, peliyhtiöt, Yhteisösaitit

Tagit: , ,

asmunder

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.

  1. Petteri says:

    Hienoa ja määrätietoista duunia Apajalta.

    Ihan akateemisesta mielenkiinnosta jäin kiinni tuohon ilmaisuun ”käyttäjämääriltään toiseksi suurin”.

    Mieleen tulee, notta minkähän kokoinen oulunkaiman ja kumpaneiden Afterdawn on nykyään? Lähelle Apajan lukuja varmaan mennään.

    Minusta ovat vähän turhankin vaatimattomia saavutuksistaan.

    http://www.afterdawn.com/general/company.cfm

  2. Asmo says:

    Kiitos, Petteri, hyvä huomio.

    Me täällä Apajalla tosiaan kovasti aprikoimme, olemmeko kv-käyttäjämääriltään se toiseksi suurin. Suurempaa (siis Habboa lukuunottamatta) emme keksineet/löytäneet, edes vähän kyselemällä, mutta kieltämättä Afterdawn saattaa päästä liki tai jopa ohi?

    Olen itsekin käyttänyt Afterdawn.com:ia, mutta en hoksannut sitä tässä yhteydessä, kun asiaa täällä toimistolla pohdittiin.

    Olisi mielenkiintoista tietää Afterdawnin vastaavia lukemia. Ja muidenkin vastaavien suomalaispalveluiden, joilla merkittävästi käyttäjiä maamme rajojen ulkopuolella. Vierityspalkki voisi vaikka alkaa ylläpitämään jotain listaa aiheesta. (Alexa-ranking on tähän tietolähteeksi aivan liikaa arpapeliä.)

    Ja Atferdawnista kirjoittaisimme muutoinkin mielellämme – juttuvinkkejä/tiedotteita otetaan ilolla vastaan osoitteessa toimitus-lista(ät)vierityspalkki.fi

  3. Asmo says:

    Lisäys edelliseen: nyt vasta huomasin, että tuon antamasi url:n takaa löytyy myös seuraavaa:

    ”AfterDawn.com’s English-language edition reaches well over four million unique users each month, worldwide, making the site one of the world’s leading sites in digital multimedia.”

    Jos/kun tuo lukema on yhteismitallinen meidän uniikkimittauksen (Google Analyticsin unique browsers) kanssa, niin Afterdawn menee kirkkaasti kakkoseksi. Hienoa työtä!

    Jos siis kärkikolmikko on Sulake, Afterdawn, Apaja – niin nytpä olisi todella mielenkiintoista tietää/arvailla, mikä taho on se nelonen. Veikkauksia? (Tämä tietysti myös vähän riippuu siitä, miten B2C-verkkopalvelut tässä rajataan.)

  4. dRD says:

    Kah, meidätkin mainittiin, kiitoksia Petteri :-)

    Jos ihan tarkkoja ollaan, uniikkeja kävijöitä (mittaustapana Quantcast sekä Analytics) on englanninkielisillä sivuilla tuollaiset 4,3 miljoonaa kuukausitasolla.

    Tuohon sitten tuollainen vajaa miljoona päälle näistä kaikenmaailman sivuprojekteista (suomenkielinen AfterDawn, download.fi, jne).

    Nythän näitä uusia suomalaislähtöisiä, maailmalle pyrkiviä b2c -sivuja on viimeisen vuoden aikana alkanut putkahtelemaan enemmän, mutta kuka pitää ”nelossijaa”, sitä en osaa itsekään edes veikata :-)

  5. Jussi says:

    No mites on lähtenyt Turkki ja yritys pyörimään uudistusten myötä?