Hiljaiset megatrendit Suomen digimedia-alalla 2006-2007

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille.

Aikaisemmassa kirjoituksessa digimedia-alan 2007 tapahtumista käsiteltiin merkittäviä yksittäisiä viime vuoden ilmiöitä. Kommentointiketjussa kirjoituksen perään heräsi monia erittäin mielenkiintoisia ehdotuksia joista tässä nyt nostettu muutama esiin. Kirjoitus on nimetty eri tavalla, koska moni ehdotetuista asioista tuntui enemmän isolta megatrendiltä kuin yksittäiseltä nopeasti nousseelta jutulta. Yksikään näistä kolmesta ei varmasti ketään yllätä, mutta ehkä siksi ne onkin syytä listata muistutuksena siitä kuinka vastustamattomasti nämä kolme ovat kasvaneet, ja jatkavat koko ajan kasvuaan.

  1. Ensinnäkin, kuten Hannu* korosti, niin suomalaiset yritykset ovat alkaneet ottamaan verkkomedian vakavasti. Verkkopalveluihin panostetaan ja niiltä odotetaan tuottoja. Verkkopalveluiden mittaaminen kiinnostaa ja saittia kehitetään enemmän liiketoimintatyökaluna kuin pelkkänä viestintäkanavana.
  2. Toisekseen, blogeista on tullut valtavirtaa. Ilkan* alleviivaus 2007 vuodesta blogien aseman virallistajana tuntuu osuvalta. Esimerkiksi sanomalehdet siirtyivät blogien ihmettelystä niiden kirjoittamiseen ja kohta kaikilla printtimedioilla on oma blogipalvelunsa ja uusia nousee kuin sieniä sateella. Blogeista on tullut laajalti hyväksytty, oma erityinen, verkkoviestinnän muoto.
  3. Kolmanneksi, verkkomarkkinointia tekevien yrityksien määrä on räjähtänyt. Määrä ei ehkä ole räjähtänyt bannereiden ja kampanjasaittien voimalla, mutta Google Adwords ja Google muutenkin on päässyt monen yrittäjän työlistalle. Sivustoille halutaan liikennettä ja ainakin hakukonemainonnan nähdään toteuttavan sitä monta vuotta meuhkattua tarkkaa kohdentamista.

Mielipiteitä? Mikä muu “perusasia” on muuttunut parin viime vuoden aikana?

[* Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Hiljaiset megatrendit Suomen digimedia-alalla 2006-2007

  1. Toivoisin, että täälläki alettais jo puhua muusta kuin digimediasta. Se on ihan hyvä hyvä käsite kuin uusmedia. Jos haluaa miettiä uusia vaihtoehtoja, dropatkaa ny ihmeessä se media ku media ei ole ollut mediaseksikästä enää viiteen vuoteen.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun