Facebook Suomessa, koottuja linkkejä

Perttu Tolvanen

Viime viikkojen trendeistä jos jotain pitää nostaa ylitse muiden niin ei ole kyllä vaikea valita. Facebookista puhutaan niin digialalla kuin sen ulkopuolella. Ilmiön laajuus ja suunta on kuitenkin vielä hahmottumatta. Ajatuksia ja ideoita lentelee, mutta harvalla on vielä mitään raskasta faktaa, saatika tilastoja tuekseen esittää. Ilmiön merkittävyydestä ei kuitenkaan moni enää purnaa. Verkkoliikenteen massat ovat niin vahvasti menossa kohti sosiaalisia palveluita, että ilmiö on huomioitava kaikessa mitä julkisessa verkossa tekee. Toisaalta puhutaan, että Facebookista voisi syntyä kilpailija jopa yrityksien sisäisille työkaluille, kuten intraneteille.Tässä muutamia poimintoja syksyn aikana Suomessa julkaistuista Facebook-pohdinnoista. Lisää vinkkejä ja kommentteja otetaan vastaan kommenteissa.

Facebook-huumassa monet organisaatiot ovat myös lähteneet virittelemään Facebook-hankkeitaan ja jotkut ovat jo omia sovelluksia julkaisseetkin.Lisäksi ”Elisan asiakkaat” -kaltaisia Facebook-ryhmiä on varmasti tiedossa lisää. Joten oli ilmiöstä henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa, niin huomiotta sitä ei varmasti kannata jättää.Kriittisiä kirjoituksia Facebook-hypestä tuntuu riittävän. Aavistuksen harkitsevampaa analyysia ei ole vielä tullut vastaan. Olisiko hyviä vinkkejä?[Lisäykset 22.11.2007]

[Lisäykset 9.1.2008]

Suomalaisia Facebook-sovelluksia:

[Lisäykset 3.3.2008:]

[Lisäykset 15.3.2008:]

[Lisäykset 25.4.2008:]

[Lisäykset 26.4.2008:]

  1. Fast & Loud says:

    Facebookin krapula alkaa iskeä pikkuhiljaa. Beacon-mainosjärjestelmä sai kovaa kritiikkiä ja nyt käyttäjät ovat itse alkaneet myymään mainostilaa profiileihinsa (IT-Viikko 10.12.2007). Nämä mainoseurot viedään suoraan Facebookin silmien edestä, ilman että he voivat asialle mitään.

    Myös identiteettivarkaudet alkavat ponnahtaa pintaan, esimerkiksi Ruotsissa eräältä käyttäjältä huijattiin äskettäin satoja euroja (HS 12.12.2007).

    Sosiaaliset mediat ja web 2.0 (joita kumpaakin väheksyn käsitteinä) ovat ihmistenvälisiä foorumeja, eivätkä ne välttämättä tuo ylläpitäjälle muuta hyötyä kuin mainostilan myyntiä. Tältä ainakin Facebook vaikuttaa tällä hetkellä. Käsittelin blogissani aiemmin web 2.0 -yritysten ansaintamalleja. Tulin ainakin itse siihen lopputulokseen, että yritys, jonka ansaintamalli perustuu pelkkään mainosmyyntiin ei pitkässä juoksussa tässä kisassa menesty.

    Facebook voi kaatua yllättävän helposti:

    1. Palveluun liitytään, jotta voidaan olla yhteydessä ystäviin ja tuttuihin
    2. Facebookin mainosmyynti (=tulonlähde) kasvaa käyttäjämäärien kasvun myötä
    3. Palvelua käytetään väärin ja vampyyri- ja muut applikaatiot ärsyttävät käyttäjiä. Facebookiin ei luoteta ja siirrytään käyttämään muita vastaavia palveluita. Facebookin konsepti on helposti kopioitavissa osittain tai kokonaan, joten palvelu ei ole mitenkään uniikki.
    4. Käyttäjät vaihtavat palvelua. Kävijämäärät romahtavat ja siinä samassa Facebookin mainosmyynti

    Yllättävän montaa web 2.0 -palvelua (mm. Second Life) on kritisoitu yksittäisinä palveluina. Ehkä pitäisi kuitenkin herätä siihen todellisuuteen, että vika ei välttämättä ole yksittäisissä palveluissa, vaan web 2.0 -konseptissa kokonaisuudessaan.

    Linkkejä:
    http://www.itviikko.fi/page.php?page_id=46&news_id=200731239
    http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ensimm%C3%A4inen+Facebook-huijaus+paljastui+Ruotsissa/1135232533840
    http://fastandloud.blogspot.com/2007/07/hyvsti-web-20-tervetuloa-web-21.html

  2. Movie-TV says:

    Movie-TV
    Ensimmäinen suomalainen internet-videovuokraamo.
    Palvelusta voi ostaa elokuvien katseluoikeuden vuorokaudeksi kerrallaan.
    Sivulla on leffavalikoiman lisäksi selkeät toimintaohjeet.
    Maksuvaihtoehtoja on useita, myös tekstiviestillä maksaminen onnistuu.

  3. Petteri Numminen says:

    Jone Nikulan firma spämmää vierityspalkkia? Nyt on varmaan kaikki sitten nähty :-)

    (Kommenttina puheenvuoroon 6)

  4. asmunder says:

    Ja jatkokommenttina: kas kas – linkki poistettu ko. kommentista, joka kuitenkin muutoin jätetty näkyviin esimerkkinä siitä, mihin artikkeleiden kommenttiosastoa EI ole tarkoitettu. :)

  5. Perttu Tolvanen says:

    Vierityspalkki on houkutteleva kohde, koska meillä ei ole kommenteissa käytössä nofollow-argumenttia, joten Google seuraa kommenteissa jätettyjä linkkejä ja kirjoittajan kotisivuviittauksia.

  6. Petteri Numminen says:

    Tuo spämmääjä on kyllä tehnyt Suomen oloihin harvinaisen kattavaa työtä. Nopea googlaisu kertoo, että samaa viestiä on ainakin kymmenissä vieraskirjoissa hääsivuista urheiluseuroihin. Noloa.

  7. Perttu Tolvanen says:

    Toi nimi ”Movie-TV” on vielä niin hämmentävä. Kuka suomalainen tuollaisen kirjoittaisi hakukoneeseen? On jotenkin todella kuvaavaa, että tuollaisen palvelun hakukoneoptimoinnissa joudutaan käyttämään epätoivoisia keinoja…