Printtimedia jyrää verkossa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Apu360-sovellus on kiinnostava kokeilu A-lehdiltä.

“Median siirtymä verkkoon on erityisen vahvaa ja nopeaa juuri talouskustantamisessa,” perusteli Sanoman toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Taloussanomien printtilehden lopettamispäätöstä samaisen julkaisun verkkopalvelussa*.

Talouteen liittyvien sisältöpalveluiden nousu verkossa on ollut kuluneen vuoden aikana merkittävä. Taloussanomat kasvatti viikkokävijämääriään* tammikuusta lokakuuhun 80 prosentilla, eikä kilpailija Kauppalehti ole jäänyt paljoa jälkeen 78 prosentin kasvulla.

Kokonaisuudessaan vuoden 2007 verkkokomeettoja Suomessa ovat olleet juuri ns. perinteisten printtimedioiden verkkopalvelut.

Ilta-Sanomat on kasvattanut tammikuusta lokakuuhun jo ennestään korkeita viikkokävijämääriään 34 %, Iltalehti 32 % ja Helsingin Sanomat 24 %.

Sanomalehtien verkkonousun takana ovat varmasti ainakin tutut ja tunnetut brändit, sisällölliset panostukset verkkosisältöihin sekä verkon nostaminen toimitusprosessissa ensimmäiseksi. Toisaalta oma roolinsa on varmasti ollut myös sillä, että mediat ovat alkaneet puffata nettiä aiempaa enemmän myös printtilehdissään. Taloussanomien siirtyessä vain verkossa julkaistavaksi palveluksi on mielenkiintoista nähdä kuinka sen kävijämäärät tulevat kehittymään.

Printin rinnalla muiden suurten verkkopalveluiden kasvu on jäänyt maltillisemmaksi. YLEn kasvu on ollut 14 %, Suomi24:n ja IRC-Gallerian 10 %, MTV3:n 8 % ja Telkku.comin 6 %. Kävijämääriltään suurimman MSN:n kasvu on jäänyt 4 prosenttiin.

Verkkolähtöisten brändien suhteellisen matalan kasvun rinnalla on mielenkiintoista huomioida sähköisen median paljon printtimedioita maltillisempi kasvu verkossa.

Tämä voi osin selittyä sillä, etteivät MTV3 ja YLE ole muutamia lanseerauksia lukuunottamatta kehittäneet käyttäjille uusia palveluita ja sisältöjä kovin hanakasti vuoden 2007 aikana. Toisaalta uskon, että sanomalehtien kasvuluvuissa näkyy varmasti myös näiden talojen tiukan tekstiosaamisen merkitys.

Hyvin suuri osa verkkosisältöjen kuluttamisesta on yhä tekstin lukemista, vaikka audiovisuaalisten sisältöjen määrä koko ajan lisääntyykin. Teksti on lähes aina nopein tapa tuottaa sisältöjä verkkoon, sekä myös käyttäjän kannalta taloudellisin tapa kuluttaa verkkosisältöjä.

Kirjoittaja työskentelee YLE Uudet palvelut -yksikössä.

*Kaikki luvut ovat TNS Metrixin palvelusta*. Tammikuun viikkokävijämäärä on keskiarvo viikoilta 1-4 ja lokakuun viikoilta 40-43.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

6 kommenttia on “Printtimedia jyrää verkossa”

  1. Syistä unohtui liikenteenohjaus eri brändien välillä. Ohjaus kolmiossa IS, HS ja TalSa on erittäin onnistunutta. Samoin ristiinlinkitys Kauppalehden ja Talentumin saittien välillä on tuonut lisäkävijöitä molemmille.

  2. Kari: Totta, tuo on varmasti yksi syy kasvaneihin lukuihin. Tuollaista ristiinlinkittämistähän voisi jopa nimittää monimediaisuudeksi!

  3. Kannattaa myös huomata, että Sanoman hakukonemarkkinointi- ja -optimointipanostukset ovat aivan omassa luokassaan Suomen mediakentässä.

  4. Sanoma on varmasti jyrännyt päätöksen läpi aika vauhdilla. Vielä kaksi viikkoa sitten minulle tarjottiin mediatilaa uudistetusta TalSasta. Kalvorallin otsikkona oli “Paperi syntyy uudestaan”.

    Hassua sinänsä on se, että kalvosetin myyntiargumentteina olivat juuri lehden ja vahvan sähköisen median yhdistelmä: “Maksimoi teho! Hyödynnä lehden ja verkon parhaat ominaisuudet”.

    “Tavoita laaja, juuri taloudesta kiinnostunut yleisö”, kerrottiin nettisivujen hyödyistä. Painettu lehti puolestaan täydentäisi palettia: “Kohdista viestisi vahvemmin päättäjiin”, kerrottiin.

    Netti on varmasti kiinnostava tapa toimittaa talousjulkaisua, mutta tavoittaako mainostaja sen kautta tehokkaasti päättäjiä?

    Miten yrityksen näkemys voi kahdessa viikossa muuttua niin radikaalisti, ettei painettu media enää olekaan mainostajalle niin tärkeä?

  5. […] aiheesta: Printtimedia jyrää verkossa […]

  6. Mutta kuinka saada nettimediasta rahaa? Kaikki luvut osoittavat, että se ei kustanna edes itseään. Mainostajat eivät ole panostaneet nettiin. Lukijat eivbät pidä nettiä yhtä luotettavana kuin parinttiä. Nyt tietysti vedetään esiin ennustelukuja ja kyselytutkimuksia, joissa vakuutetaan asian olevan huomenna toisin.

    Samanlaisia lukuja oli kaksi vuotta sitten ja neljä vuotta sitten jne. Mitään dramaattista käännettä ei ole kuitenkaan tapahtunut. Epäilen, että nettin siirtyminen taloudellisesti ts. tuottavasti, tapahtuu vasta, kun nykyiset päättäjät kuolevat ja uusi sukupolvi astuu todellisten päättäjien asemaan.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun