GigaOM: Habbo Hotel World of Warcraftin tuntumassa virtuaalimaailmalistalla

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Sosiaalisen median kausi 2.0 on alkanut - eikä se ole erityisen sosiaalinen.

Teknologiauutisblogi GigaOM listaa kymmenen suosituinta moninpelattavaa virtuaalimaailmaa (GigaOM Top 10 Most Popular MMOs). Sulakkeen Habbo Hotelli on listattu ärhäkäksi kakkoseksi.

  1. World of Warcraft, released 2004 – 8.5 million subscribers. While Habbo is giving Blizzard a run, the numbers generally support WoW as the biggest MMO in the world.
  2. Habbo Hotel, released 2000 – 7.5 million active users. The Finland-based “social game” MMO popular with teens and growing fast. Look out, Horde!
  3. RuneScape, released 2001 – 5 million active users
  4. Club Penguin, released 2006 – 4 million active users
  5. Webkinz, released 2005 – 3.8 million active users
  6. Gaia Online, released 2003 – 2 million active users
  7. Guild Wars, released 2005 – 2 million active users
  8. Puzzle Pirates, released 2003 – 1.5 million active users
  9. Lineage I/II, released 1998 – 1 million subscribers
  10. Second Life, released 2003 – 500,000 active users

Kommenttiketjussa kritisoidaan Top 10 – listausta vahvasti ja vaaditaan lähteitä pelimaailmojen käyttäjätilastoille. GiGaOMin tiedot perustuvat osin yhtiöiden itse julkaisemiin tai antamiin tietoihin, osin Wikipediaan. Alalle onkin ehdotettu yhteistä mittaristoa, ja eräs konsepti sellaiseksi on Metaverse Market Index*.

Esimerkiksi Linden Lab julkaisee Second Life – maailman tunnuslukuja kuukausittain. Paljon hypetetty virtuaalimaailma ei suomalaisessa nettikäytössä kuitenkaan tunnu: syyskuussa aktiivisia suomalaisia tilastoitiin Second Lifessa 1381 (Second Life Key Metrics through September 2007 – Top 100 Countries by Active User Counts*). Mediatoimisto Dagmarin tämänsyksyisen tutkimuksen mukaan viidennes suomalaisista tunsi palvelun nimeltä, muttei ollut itse kokeillut ja kolme neljästä ei ollut kuullutkaan paikasta. (DigiTalikko: MySpace tyrmää Facebookin!*).

[*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina tai vanhentuneina.]

Tuija Aalto

Radiotaustainen digimediaihminen, bloggaaja ja podcastaaja (Tuhatsanaa.net, Sulapinta.fi), työkseen kehityspäällikkö YLEn Uudet palvelut - yksikön Tulevaisuus Labissa

2 kommenttia on “GigaOM: Habbo Hotel World of Warcraftin tuntumassa virtuaalimaailmalistalla”

  1. Lista on täysin väärässä.
    Aasiassa löytyy muutamia pelejä joita ei muualla ole edes julkaistu, mutta pelaajamäärät yltävät jopa 24miljoonaan parhaimmillaan Joten WoW on vielä amatööri.

  2. Olio, totta, lista on kyllä helppo kyseenalaistaa, itse jäin miettimään, miksei siinä ole noteerattu There.comia tai HiPiHitä. Edellinen on ihan amerikkalaistuote, joten läntinen näkökulmakaan ei selitä pois jättämistä (ks. esim. Kzero: Comparing virtual worlds: age vs content creation).

    Taloustieteilijä Edward Castronova julkaisi 2005 tällaisia tietoja kirjassaan Synthetic Worlds, The Business and Culture of Online Games, s. 53: Tilauspohjaiset synteettiset maailmat joulukuussa 2004, vähintään 100 000 käyttäjää:

    Maailma, perustettu, tilaajia, aihe, alkuperämaa

    Ultima Online, 1997 220000 keskiaikainen USA

    Lineage, 1998 2500000 keskiaikainen Aasia

    EverQuest, 1999 420000 keskiaikainen USA

    Dark Age of Camelot, 2001 250000 keskiaikainen USA

    Legend of Mir II , 2001 2000000 keskiaikainen Aasia

    Runescape, 2002 100000 keskiaikainen Eurooppa (UK)

    Final Fantasy XI, 2002 500000 keskiaikainen Aasia

    Ragnarok Online, 2002 300000 keskiaikainen Aasia

    Westward Journey II, 2002 1500000 keskiaikainen Aasia

    Mu, 2002 1500000 keskiaikainen Aasia

    Cross Gate, 2002 1000000 keskiaikainen Aasia

    Star Wars Galaxies, 2003 300000 avaruus USA

    Lineage II, 2003 1500000 keskiaikainen Aasia

    World of Legend, 2003 1000000 keskiaikainen Aasia

    Toontown, 2003 150000 lasten USA

    Legend of Mir III, 2003 1000000 keskiaikainen Aasia

    City of Heroes, 2004 175000 supersankarit USA

    EverQuest II, 2004 200000 keskiaikainen USA

    World of Warcraft, 2004 500000 keskiaikainen USA

    [*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun