Portaalivertailu: YLE ja Suomi24 viime vuosien suurimmat nousijat

asmunder

Äskeistä uutista kirjoittaessa mieleen tuli tehdä pieni vertailu ”yleisportaalien” käyttäjämäärämuutoksista viime vuosien ajalta.

Tällä hetkellä TNS Metrix -mittauksessa on kyseisessä kategoriassa 7 eri verkkosivustoa. TNS:n vanha tulospalvelu tarjoaa lukuja vuoden 2001 alusta asti, mutta tuolloin osa näistä seitsemästä palvelusta oli mukana ainoastaan Taloustutkimuksen Web Traffic Monitor -mittauksessa. Sen vanhimmat lukemat ovat helmikuulta 2003, joten vertailu on tehty tuohon ajankohtaan nähden.

Seuraavassa siis TNS Metrix -mittauksen nykyisen ”yleisportaalit”-kategorian verkkosivustojen viikottaisten eri käyttäjien määrät helmikuussa 2003 ja helmikuussa 2007 sekä kunkin palvelun muutosprosentti tämän neljän vuoden aikajaksolta.

MSN.fi      802 733      1 471 873    +  83,4 %
Plaza       734 740        350 430    -  52,3 %
MTV3        579 758      1 287 945    + 122,2 %
Jippii.fi   551 296        288 582    -  47,7 %
Suomi24     376 964      1 000 664    + 165,5 %
Elisa.net   350 000        400 020    +  14,3 %
YLE         312 034        900 441    + 188,6 %

Ihan oma kysymyksensä on sitten toki se, onko yleisportaali kategoriana (tai laajemminkin ajateltuna) jo täysin kivikautinen termi.

Aiheet: verkkomediat

asmunder

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.

Kommentit

  1. Nicklas kirjoitti:

    Mielenkiintoinen vertailu. Yleisportaali tai portaali on kyllä terminä aika vanhanaikainen. Itse sanoisin että Suomi24 on Suomen suurin verkkoyhteisö, sillä lähes kaikki Suomi24:n palvelut ovat sellaisia, joissa käyttäjät voivat tavata, vaihtaa mielipiteitä ja pitää yhteyttä toisiinsa.

  2. karppi kirjoitti:

    Suomi24:n kasvu on ollut mielestäni melkoista, kun miettii, että käytettävyydeltään sivusto on kaamea. Esimerkiksi keskustelupalstat eivät toimi, eivätkä rohkaise pitkäaikaiseen mielipiteiden vaihtoon. Vai olenko yksin mielipiteeni kanssa?

  3. Kari Haakana kirjoitti:

    Luvuissa pitää muistaa se, että TMS vaihtoi laskukaavaansa viime kesänä. Luvut sitä ennen ja sen jälkeen eivät siis ole vertailukelpoisia (kertovat he).

  4. vierityspalkki kirjoitti:

    Hyvä pointti, Kari. Enhän minä toki olisi saanut tuota heinäkuun muutosta unohtaa, mutta unohdin tietenkin. Jälkimmäisten lukujen kuuluisi siis alkuperäisiin verrattuna olla keskimäärin n. 15 %:ia suurempia.

    Eipä silti, vaikka tuon huomioisi, niin kaikki nousijat olisivat silti nousijoita – ja laskijat laskijoita.

  5. Pekka P kirjoitti:

    Jos katsoo muiden sivustojen sisältöä (email, chat, keskustelut) niin Yle ei kyllä kuulu mitenkään tuohon portaali-kategoriaan. Mielenkiintoista, jos näette itse asian noin ja joku puhuu vielä portaaleista. Käyttäjät kun eivät taida ollenkaan tietää mikä se on :D

    Viimeisen kahden vuoden aika yksi nopeimmista kasvajista on ollut HS.fi, jonka kasvutahti on ollut tuplat esim. verrattuna Yleen (kröh-öhöm). Toki Ylen ohittamiseen on vielä matkaa, mutta suhteellisesti aika vähän enää.

    Oma veikkaukseni on, että HS, IS ja IL menevät Ylen ohi vielä ennen vuosikymmenen loppua. Kehityksen tahti, siihen käytettävä raha ja draivi suurempiin kävijämääriin on kaupallisella puolella vaan niin paljon kovempi. :) Näinhän on käynyt jo tv:n puolella, joten miksi ei myös netissä.

Jätä kommentti