Portaalivertailu: YLE ja Suomi24 viime vuosien suurimmat nousijat

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 17 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Apu360-sovellus on kiinnostava kokeilu A-lehdiltä.

Äskeistä uutista kirjoittaessa mieleen tuli tehdä pieni vertailu “yleisportaalien” käyttäjämäärämuutoksista viime vuosien ajalta.

Tällä hetkellä TNS Metrix -mittauksessa* on kyseisessä kategoriassa 7 eri verkkosivustoa. TNS:n vanha tulospalvelu* tarjoaa lukuja vuoden 2001 alusta asti, mutta tuolloin osa näistä seitsemästä palvelusta oli mukana ainoastaan Taloustutkimuksen Web Traffic Monitor -mittauksessa. Sen vanhimmat lukemat* ovat helmikuulta 2003, joten vertailu on tehty tuohon ajankohtaan nähden.

Seuraavassa siis TNS Metrix -mittauksen nykyisen “yleisportaalit”-kategorian verkkosivustojen viikottaisten eri käyttäjien määrät helmikuussa 2003 ja helmikuussa 2007 sekä kunkin palvelun muutosprosentti tämän neljän vuoden aikajaksolta.

MSN.fi      802 733      1 471 873    +  83,4 %
Plaza       734 740        350 430    -  52,3 %
MTV3        579 758      1 287 945    + 122,2 %
Jippii.fi   551 296        288 582    -  47,7 %
Suomi24     376 964      1 000 664    + 165,5 %
Elisa.net   350 000        400 020    +  14,3 %
YLE         312 034        900 441    + 188,6 %

Ihan oma kysymyksensä on sitten toki se, onko yleisportaali kategoriana (tai laajemminkin ajateltuna) jo täysin kivikautinen termi.

[* Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.]

Asmo Halinen

Vierityspalkin perustaja Asmo Halinen on yksi maamme kokeneimmista yhteisöllisten verkkopalveluiden sekä verkkomedioiden asiantuntijoista. Tällä hetkellä Asmo toimii verkkoliiketoimintajohtajana Iltalehdessä sekä advisorina tai hallituksen jäsenenä useissa muissa yhtiöissä/startupeissa (mm. Sofanatics, Eat.fi, Grey Area). Hän oli perustajana ja toimitusjohtajana vuonna 2001 digitaalisen markkinointiviestinnän toimisto Apaja Creative Solutions Oy:ssä ja sittemmin sen spinoffina syntyneessä Apaja Online Entertainment Oy:ssä, jonka tunnetuin tuote on 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuussa tavoittava Aapeli/Playray-peliyhteisöpalvelu.

7 kommenttia on “Portaalivertailu: YLE ja Suomi24 viime vuosien suurimmat nousijat”

  1. Mielenkiintoinen vertailu. Yleisportaali tai portaali on kyllä terminä aika vanhanaikainen. Itse sanoisin että Suomi24 on Suomen suurin verkkoyhteisö, sillä lähes kaikki Suomi24:n palvelut ovat sellaisia, joissa käyttäjät voivat tavata, vaihtaa mielipiteitä ja pitää yhteyttä toisiinsa.

  2. YLEn viime vuosien kasvu heijastaa hyvin sitä merkityksen muutosta, mikä verkkomedialla on talolle viimeisten vuosien aikana ollut.

  3. Suomi24:n kasvu on ollut mielestäni melkoista, kun miettii, että käytettävyydeltään sivusto on kaamea. Esimerkiksi keskustelupalstat eivät toimi, eivätkä rohkaise pitkäaikaiseen mielipiteiden vaihtoon. Vai olenko yksin mielipiteeni kanssa?

  4. Luvuissa pitää muistaa se, että TMS vaihtoi laskukaavaansa viime kesänä. Luvut sitä ennen ja sen jälkeen eivät siis ole vertailukelpoisia (kertovat he).

  5. Hyvä pointti, Kari. Enhän minä toki olisi saanut tuota heinäkuun muutosta unohtaa, mutta unohdin tietenkin. Jälkimmäisten lukujen kuuluisi siis alkuperäisiin verrattuna olla keskimäärin n. 15 %:ia suurempia.

    Eipä silti, vaikka tuon huomioisi, niin kaikki nousijat olisivat silti nousijoita – ja laskijat laskijoita.

  6. Tämä on toki totta.

  7. Jos katsoo muiden sivustojen sisältöä (email, chat, keskustelut) niin Yle ei kyllä kuulu mitenkään tuohon portaali-kategoriaan. Mielenkiintoista, jos näette itse asian noin ja joku puhuu vielä portaaleista. Käyttäjät kun eivät taida ollenkaan tietää mikä se on :D

    Viimeisen kahden vuoden aika yksi nopeimmista kasvajista on ollut HS.fi, jonka kasvutahti on ollut tuplat esim. verrattuna Yleen (kröh-öhöm). Toki Ylen ohittamiseen on vielä matkaa, mutta suhteellisesti aika vähän enää.

    Oma veikkaukseni on, että HS, IS ja IL menevät Ylen ohi vielä ennen vuosikymmenen loppua. Kehityksen tahti, siihen käytettävä raha ja draivi suurempiin kävijämääriin on kaupallisella puolella vaan niin paljon kovempi. :) Näinhän on käynyt jo tv:n puolella, joten miksi ei myös netissä.

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun